Kia Rio: Olie lek

Bouwjaar: 2012

Hallo beste kenners liefhebbers
ik heb een vraagje heb pas een Rio gekocht 2012 benzine 1.2 met in me achterhoofd dat er een andere motor in moet ..... nu zit ik eens te denken
auto geeft volgens verkoper nokkenassensor storing die is vernieuwd en storing is terug gekomen motor lampje brand ....Nokkenassensor is dat ding recht in de hoek op de kleppendeksel toch?
nu heb ik iets anders ondekt auto lekt olie ik motor gewassen en zie bij een groot ding onder op het blok achter de airco pomp een rond ding draaien en daar lekt die olie ?
lekt best behoorlijk als motor draait voor de rest loopt alles goed geen geluiden enzo enkel motorlampje brand
kan het nu zo zijn dat het lampje brand omdat die olie lekt ??
en wat moet ik nu doen ?
auto heeft geen garantie is niet bij de dealer onderhouden auto heeft 113.000 gelopen
weet iemand hier raad mee ??

HuGoBoSs

Geplaatst door HuGoBoSs (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Is het niet je oliefilter dat lekt , maak eens een foto anders.
Motorolielekkage zal niet snel een mml laten branden.

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

Nee is niet de olie filter
denk krukas spoel waar de riem op zit en alles in die hoek zit onder de olie zelfs de dynamo....

Autoclean (0), 5 jaar geleden

Ik zal zelf veltink auto martiale bellen voor een spul dat je boven in de moter kunt gooien. Je rijd 90 km en alles zit weer dicht heb het zelf toen ook gedaan. En je kunt weer anderhalf jaar veder voor Nog geen 15 euro. En het nokken ass iedere keer fout melding geeft. Zal er iets niet goed zijn met de nokken ass. Lijkt mij dat je daar dan veder moet kijken. Als je de kap van de riem af haalt dan kan het ook zijn dat de onderste schijf waar de riem om heen zit wel.krom is dat de sensor dat iedere keer meet en dan een fout melding aan geeft.

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

voorbeeld foto hij lekt bij die grote draaiding

kaleido 1 (1595) PRO, 5 jaar geleden

Krukaskeerring dus , soms helpt de toevoeging maar alleen als de lekkage een rubberen afdichting betreft , bij moderne auto s is de keerring of o ring niet meer van rubber en zal het niet helpen.

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Olie lekkage krukas keerring is niet op te lossen met een flesje troep. Los halen goed kijken of er geen oorzaak is wat de keerring heeft beschadigd en anders een nieuwe erin. Kost misschien 15,-. Wat de storing betreft moeten we eerst weten welke precies(code). Meest voorkomende oorzaken zijn. 1. Nokas sensor zelf. Goed opletten hij heeft er 2 dezelfde. 2 nokas verteller. 3. Ocv klep(regelventiel nokas verteller) stuk of vervuild. 4.Wat ook voorkomt is een losgeschoten steuntje van de kabel boom boven op de versnellingsbak waardoor de boom tegen het metalen steuntje aankomt en allerlei verschillende storingen veroorzaakt.

M.v.g Tim

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

@Tim wat een hoop info allemaal echte kenner dus ..... van die lekkage komt wel goed denk ik troep bij je olie is een lapmiddel en niet de juiste oplossing

Waar zitten die sensoren dan ? 1 die al vervangen is zit op de keleppendeksel rechts achter
ik heb ook een elm27 besteld goedkoopste en makkelijkste manier om de code zelf uit telezen
met lampje aan trekt auto ook wat minder klopt dit?
en kan het geen uitgerekte ketting ofzo zijn heb ik eerder gehad bij een polo even wachten met motor kopen op de sloop?

Autoclean (0), 5 jaar geleden

Is dat niet nokken ass klopsensor dan zou je muschien kleppen moeten stellen als die iedere keer fout melding aan blijft geven.

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

Hij heeft er 2 lees ik Autoclean ze hebben de achterste vervangen
waar al die andere sensoren zitten weet ik helaas niet ben meer van de mercedes w124 126 123 daar heb ik boekjes cd s enzo van
kia mazda toyota enzo zijn toch apparte merken waar je niet zoveel info over vind op het net
ocv klep kan het ook zijn die is meest gevoelige denk ik zitten kanaaltjes en olie in misschien vervuild maarja waar zit dat ding

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

onderdeel 39350 is vervangen zie foto
https://kia.7zap.com/pt/mes/rio/kmespih1...

Autoclean (0), 5 jaar geleden

https://youtu.be/hihQxMWuSFY

Muschien dat je hier wat aan hebt.

Autoclean (0), 5 jaar geleden

Maar dat er 2 nokken as sensor zitten is voor mij niew wand normaal bij oudere auto's is het volgens mij boven nokken ass sensor en onder krukassen positie señsor

Ralf_Jensen (0) PRO, 5 jaar geleden

De sensor is toch goed!
De nokken op de nokkenas kunnen los zitten. Daarmee heb je dezelfde storing. Controleer dit.

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

Nokken op de as los? dat moet toch rammelen?
Ben net even wezen kijken heb 2 nokkenas sensoren gezien en allebij los gemaakt
onderdeel nummer 393502b030 boveste rechts in de hoek was is nieuw andere die iets lager en op de zijkant van het blok zit is niet vervangen lijkt het bij de gasklep in de buurt zit die die was niet nieuw ik heb de nieuwe daar geplaatst en rechts achter in de hoek de andere die voor zat

Wat me ook opgevallen is dat als die grote motor puly draaid dat ik soms een vonk zie richting het blok klopt dit ? waar die keerring dus lek is...

zie film bij 20 sec zie je een vonk op de film weinig vonkjes maar als je pas start hoor je volop getik van het vonken https://youtu.be/cIT7kI8zqCc

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

Niemand een idee? Oplossing?

Ralf_Jensen (0) PRO, 5 jaar geleden

Dat is geen vonk, dat is lichtinval van ee n lekkende oliedruppel.

Op de nokkenas zit een ´as-stuk´ met daarop de nokken welke weer door die sensor worden ´gezien´. Deze zit los. > vastzetten.

Succes.

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Eerst uitlezen zodat je weet of het in inlaat zijde of de uitlaat zijde. Ander ga je helemaal de mist in met ding wisselen en vernieuwen.

M.v.g Tim

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

Uitgelezen en heb code p0011 en p0014 en nu?

    Heey vraagje hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost bij deze auto. Ik heb namelijk het zelfde bij een kia rio 1.2 cvvt. De p0011 en p0014.

    Ketting is al vervangen deze was opgerekt.
    Olie is al 2 keer geflusd ivm met veel vocht in de olie.

    Auto rijdt soms week tot anderhalve week zonder storinglampje. Zelf pas 100km gereden geen klap verkeerd en volgende dag storingslampje aan.

    Ben zeer benieuwd wat jou oplossing was. - jeroen-st225 (0), 2 jaar geleden
    Heb toen een ander blok gekocht... - HuGoBoSs (0), 2 jaar geleden

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Storing op in en uitlaat. Geeft aan de de timing van de nokas niet gehaald wordt. Aangezien ze allebei storing geven denk ik aan een gezameijk probleem. B. V aan een opgerekte ketting of een vervuild blok. Maar kan okk een voedings probleem van de olie controle valves zijn aangezien deze gezamenlijk is.( zie screenshot).

M.v.g Tim

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

Tim bedankt word een ander blok met 13.000km
Onderzoeken repareren ben je net zo duur uit

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou toch onderzoeken. Zou zelfs een zekering kunnen zijn. Maar dat is natuurlijk je eigen keus.

M.v.g Tim

HuGoBoSs (0), 5 jaar geleden

We hebben ook een olie lekkage motor geschiedenis 0 beste is een ander blok met weinig km en goed onderhouden
Kan idd ook een zekering zijn maar als ik reset gaat lampje uit en na 10 min ofzo komt die keihard terug

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Hou er wel rekening mee dat stel het probleem zit in een kabelboom of in een motor ECU je misschien na het vervangen van je blok je probleem nog steeds niet is opgelost. Succes verder!

M.v.g Tim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.