close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Kia Sorento: remlampje brand bij remmen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 vgt automaat

Wij hebben hier een kia sorento staan met het volgende probleem,

Als je met deze auto gaat rijden en je remt af gaat het remlampje branden en word het rempedaal sponzig ook remt de auto dan slecht.Dit gebeurd omdat de vacuumopbrengst te laag is bij stationair toerental.waardoor de rembekrachtiger een tekort aan vacuum krijgt.
We hebben de vacuumpomp en de rembekrachtiger al vervangen,ook is de bedrading doorgemeten en zijn er verschillende sensoren vervangen,dit zonder resultaat.
Als we zo'n zelfde auto naast de betreffende auto zetten en we vergelijken de vacuumopbrengst bij stationair toerental is deze minder.
De vacuumpomp is voorzien van 2 kleppen die in verbinding staan met de cilinderkop maar de carterdruk is niet te hoog.Ook zit er in de vacuumpomp een compensatiegaatje voor olie wij hebben zelf het gevoel dat als die niet genoeg oliedruk heeft de vacuumpomp ook zijn opbrengst niet haalt.

Heeft een van jullie dit al een keer meegemaakt,wij hebben nu 2 identieke auto's staan met dezelfde storing.

Geplaatst door

frank evers (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ga eens na door welke sensoren het lampje aangestuurd wordt. In ieder geval vloeistofniveau, maar heeft dit systeem ook een sensor voor onderdruk? Zo niet, dan zou ik sowieso ophouden met het te zoeken in het vacuumsysteem.
In je eerste zin heb je het over rijden met de auto en vervolgens heb je het in zin 2 over stationair toerental; is het bij rijden slecht of bij stationair??

scott10811 0
badge

14 jaar

Het probleem doet zich vooral voor bij het stationair lopen van de motor,dan is de vacuumopbrengst te laag.
vandaag met een collega dealer gesproken die een auto met hetzelfde probleem heeft,en daar werd de vacuumopbrengst hoger na het spoelen van de motor met forte motor flush dus hebben het vermoeden dat het toch in de oliedruk zit.

frank evers 0
badge

14 jaar

Hier hetzelfde probleem. Op aanraden van de importeur hebben we de vacuümpomp vervangen (wat een rotklus!) plus de koperen brandplaatjes van de verstuivers vervangen en de motorolie ververst.
De redenering hierachter is dat de brandplaatjes gaan lekken, waardoor er uitlaatgassen (roet) in de olie terecht komen en deze gaat indikken. Met als gevolg dichtslibbende oliekanaaltjes, o.a. in de vacuümpomp.
De 4e verstuiver bleek hier gelekt te hebben, getuige de roet- en koolaanslag op de verstuiver.
Maar om een lang verhaal kort te maken: ook dit helpt niet, het remlampje brandt nog steeds en het pedaal voelt na 1x remmen erg hard aan. Iemand enig idee....?

Harald1980 0
badge

14 jaar

Ik heb in ieder geval wel een idee: dat ik tegen een muur zit te lullen.

scott10811 0
badge

14 jaar

sorry voor de late reactie,was op vakantie,

Na heel veel dingen geprobeerd te hebben ( lekke kettingspanner vervangen/oliezeef gereinigd/enz. ) toch maar een compressietest gedaan dit in opdracht van kia,en ja hoor de 2e en de 4e cilinder bleven achter,waardoor er te veel carterdruk ontstaat en de vacuumpomp gaat tegenwerken.

Na ongeveer 16 uur zoeken lijken we het toch gevonden te hebben.

frank evers 0
badge

14 jaar

*update*

na lang zoeken kwamen wij erachter dat het membraam voor de vacuümverstelling van de variabele schoepen in de turbo defect was. Deze word aangestuurd door een vacuümklepje, die op zijn beurt weer vacuüm krijgt vanaf de vacuümpomp. Na het vervangen van de complete turbo (onderdeel was natuurlijk niet los leverbaar) was het probleem opgelost!

Harald1980 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.