auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Kia Sportage: slecht acceleren

Bouwjaar: 2001

Kia Sportage 2001 2.0d tci
Wagen trekt zeer slecht op, het voelt aan als een slechte luchtdebiet meter of een brandstof tekort. Geen foutcodes vastgesteld enkel (met Hi Scan) een rare meting gevonden van de TPS.
Timing Position Sensor, die zich bevindt aan de brandstofpomp; Er is een "target waarde" en een "real waarde". Wanneer het gaspedaal geleidelijk aan wordt ingedrukt en je houdt dan die 2 TPS curves in de gate dan valt het op dat de TARGET ongeveer evenredig stijgt met het toerental, de REAL daarintegen daalt ineens tot de waarde rond de 0 ligt.
Heeft iemand hier misschien al eens problemen mee gehad of heeft er misschien iemand genoeg kennis over brandstofpompen?
Alvast bedankt.

Geplaatst door

Jurgen6045 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dieselmotor heeft een vrije luchtaanzuiging, je regelt het toerental met je brandstofpomp. Met het gaspedaal geef je aan dat je harder (of zachter) wil rijden (het target), de computer regelt de brandstofpomp (denk ik) en dat is de real waarde. Als deze ineens daalt tot de nulwaarde is komt er dus geen brandstof meer van de brandstofpomp. Lijkt wel of er een begrenzer is opgezet. Wat is er aan voorafgegaan? (bv accupool losgeweest)

sjaak10918 0
badge

19 jaar

De klant is langsgeweest met de klacht dat zijn wagen ineens niet meer "trekt". Aangezien zijn kmstand was het ook nodig om een grote beurt te doen dus: alle filters zijn vervangen, obd codes uitgelezen (slecht één ivm de airco). En het slecht "trekken" is dus gebleven. Dan zij we proefritten gaan maken, met de Hi Scan gekoppeld aan de wagen, en daar zien we enkel dat de Target en de Real curve, van de TPS, helemaal niet kloppen.
Volgens onze handboeken zou een losgekoppelde + of - pool geen probleem zijn, aangezien obd codes ivm met de brandstofpomp gereset worden bij het aanzetten van het contact.

Zou het kunnen dat de T(iming) P(iston) S(ensor) de waarde meet van de vervroeging van de pomp? Want het gevoel in de wagen is namelijk dat de ingespoten brandstof niet voldoende of juist is.

Jurgen6045 0
badge

19 jaar

dat gevoel wordt bevestigd door de real waarde die naar nul gaat. Ben geen automonteur, ik hoop dat iemand anders je verder kan helpen. Succes, Sjaak.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

hoi jurgen ...heeft deze auto een luchtmassameter ,als deze defect is heb je de problemen van geen vermogen en niet trekken

theo11333 0

19 jaar

Hoi Theo,
De Kia Sportage model '96 tci heeft nog geen luchtmassameter, enkel een boostsensor die de druk meet die aanwezig is in het inlaatspruitstuk. We gaan de pomp uitbouwen en laten herstellen.
Ons vermoeden gaat uit dat de Timer Piston, de stang die het inspuitmoment regelt, geblokkeerd zit of defect is.

Jurgen6045 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.