Lancia Ypsilon: Het bekende 1.4 12v probleem van Fiat; inhouden, bokken, stotter

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 12v

Hoi allen,

Ik ben een trots eigenaar van een mooie Ypsilon uit 1996 met de helaas wanstaltige 1.4 12v motor van de Fiat groep. Ik heb last van inhouden, bokken en stotteren. Enig afstruinen van een aantal autofora leert dat meerdere eigenaren dit probleem bekend is. Voornamelijk gedupeerde Bravo/Brava rijders, waar dit gereïncarneerde Tipo-blok eveneens is ingelepeld, zijn er bij bosjes te vinden. Ik zie veel mogelijke oplossingen, maar een succesverhaal blijft achterwege omdat de threads vaak voortijdig een slotje krijgen en een enkeling zelfs met de moed der wanhoop zijn wagen maar heeft ingeruild. Het is erg zuur, maar ik heb inmiddels zoveel liefde en geld in het oude beestje zitten dat ik voornemens ben dit probleem te tackelen (mits de oplossing nabij is) en dit jullie ook mede te delen (zoals velen dit achter wege laten). Het speurwerk qua uitlezen heb ik bij de dealer laten doen, maar een maatje van me doet het onderhoud zelf omdat ik hem vertrouw met z'n vingertjes en de dealer niet.

Een greep uit de scala aan mogelijke oplossingen die gebruikers op fora slingerden en die ik tenminste heb laten checken: kabelboom nakijken/vervangen, bougiekabels vervangen, bougies, filters, brandstofpomp, tankdop vervangen, lambdasonde vervangen, luchtmassa meter vervangen (het ding heeft er niet eens 1!), stappenmotor vervangen, bdp-sensor vervangen, injectorcleaner gebruiken en gasklep reinigen.

Wel nu, wat er al is gedaan om dit probleem te lijf te gaan: Filters zijn uiteraard vervangen, er zijn nieuwe bougies ingedaan inclusief kabels, bobine is vervangen, bdp-sensor is vervangen, voorste flexibele uitlaatstuk is vervangen, temperatuursensor is vervangen na intermitterende fout bij uitlezen dealer (was ook de enige fout die naar voren kwam), Lambdasonde is niet vervangen want heb uitlaatmeting laten doen en gaf perfecte waarden van 0 aan, uiteraard ook injectorcleaner gebruikt maar tevergeefs. De gasklep is ook gereinigd.

Inmiddels wordt het toch een lang en vervelend verhaal. Het stotteren komt steeds vaker voor. De dealer zei me dat het injectiesysteem vervangen zou kunnen worden. Ik vind het een broodje aap verhaal, want enig logisch denken leert dat het iets met een sensor is. Wanneer het contact snel af en aan wordt gezet als het euvel voorkomt (en geloof me het komt irritant vaak voor, helemaal in de Italiaanse bergen waar ik me afgelopen vakantie begaf.. Geen pretje!) kan het probleem wel even weblijven. Even maar.. Bovendien zouden problemen met injectie uit te lezen en constant aanwezig moeten zijn.. Lijkt me.

Er blijft nog één redelijke mogelijkheid over lijkt me; de gaskleppotentiometer van het gasklephuis vervangen en inleren. Tenminste als ik het zo lees. Echter, ik ben echt radeloos en er eigenlijk ook helemaal klaar mee, maar als autosiaste Italo-liefhebber laat ik de kleine rakker niet in de kou staan en ga dit probleem dus te lijf. Is het redelijk wat ik als oplossing heb? Of zijn er nog dingen die ik compleet over het hoofd heb gezien?

fredster777

Geplaatst door fredster777 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Ypsilon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Uitlaatgasmeting: wat de 1 perfect noemt kan voor de ander veel te arm zijn.
Weet je de andere waardes van de meting ook? CO2, HC, O2 en lambda getal?

Bij deze oude Fiat's was het gewoonte om alle foutcodes te vergeten als je het contact uit zet.
Dus foutcodes zie je alleen als het rode inspuitlampje brandt, en dan nog alleen zonder het contact uit te zetten.
Daar komt bij dat sommige afwijkingen in sensors geen fout zetten, maar wel stotteren kunnen veroorzaken.
Daar kom je alleen achter door de data (sensor waardes/signalen) uit te lezen.

fredster777 (0), 11 jaar geleden

De waardes van de meting weet ik echt niet meer, maar van CO2, tot O2, tot Lambda was perfect wist men mij toen te vertellen. Het bekende rode inspuitlampje draait overuren ook in mijn geval. Wanneer dat brandt zou ik het hok met draaiende motor en al eens moeten binnenknallen bij de dealer, maar zo werkt het natuurlijk niet. De fouten worden slecht opgeslagen inderdaad, ik ben bekend met het verschijnsel.

"Rijdt weer perfect" zei de dealer toen ze de temperatuur sensor hadden vervangen. Klopt, pakte beter op sindsdien (had daarvoor last van dansend toerental in stationair), maar vlak voor thuiskomst begin het gebok weer, het euvel was nog niet verholpen dus. Dat merk je ook niet met een rit van 5 minuten, dat kan ten alle tijde voorkomen.

Behalve het uitlezen van sensoren (ben ik dan puur en alleen op een dealer aangewezen?), is er een verdere erkenning van mijn probleem in het algemeen? Iemand meer ervaringen? Iemand ook dé oplossing?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.