Lancia Ypsilon: Hete motor, koude verwarming

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Ik heb het volgende probleem:

Wanneer ik in mijn auto rij, staat de motor met 5 min al op 90 graden en binnen 10 min in het rood. De verwarming doet het ook niet, hij blaast alleen koude lucht. Wel staat er druk op het koelvloeistofreservoir, wanneer deze iets geopend word. De slang van de thermostaat naar de radiator word heel erg heet. Heel soms, als ik de motor uitschakel, gaat de ventilator 5 sec aan, maar dit moet veeeel langer gezien hij dan soms bijna in het rood staat. De ventilator doet zijn werk dus ook niet.

Heeft iemand enig idee?

Peeetra

Geplaatst door Peeetra (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Ypsilon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

DDT (0) PRO, 16 jaar geleden

Koppakking stuk !

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Mijn fan doet het ook niet, enig idee waar dat probleem kan liggen?

[quote=DDT]Koppakking stuk ![/quote]

DDT (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan de temp.voeler zijn in de radiator, maar in dit geval denk ik meer aan compressie (lucht) in het koelsysteem waardoor de voeler niet juist registreert en de fan niet aanslaat.

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

waarschijnlijk heb je geen circulatie in je koelsysteem, de waterpomp doet zijn werk niet. (schoepen afgebroken, schoepen los op de as oid)

matthijs1 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Petra, is er pas aan het koelsysteem gewerkt?? ontluchten van de lancia is we een apart verhaal voor de doorsnee monteur.
Eerst schrijf je dat de ventilator aanslaat maar dat dit langer moet gezien de temp, en later schrijf je dat de ventilator niet werkt ?? uitleg ?

we horen het wel suc6 thijs

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Klopt,
Een enkele keer wil hij nog wel eens aanslaan, maar toen stond hij in het rood, en gebeurde maar ongeveer 5 sec toen sloeg hij weer af.. Daarna is hij nooit meer aangeslagen, ging er daardoor beetje vanuit dat hij kapot was...?

Er is onlangs door een kennis aan het koelsysteem gewerkt, naar aanleiding van de klachten. Toen zijn de slangen doorgespoten en vloeistof vernieuwd. Maar dit heeft niks geholpen.

Hoop dat jullie mij meer kunnen helpen....

Groetjes Petra


[quote=matthijs1]Hallo Petra, is er pas aan het koelsysteem gewerkt?? ontluchten van de lancia is we een apart verhaal voor de doorsnee monteur.
Eerst schrijf je dat de ventilator aanslaat maar dat dit langer moet gezien de temp, en later schrijf je dat de ventilator niet werkt ?? uitleg ?

we horen het wel suc6 thijs[/quote]

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Ik had begrepen dat het de waterpomp niet kan zijn, gezien er wel druk op het koelvloeistofreservoir staat als hij warm is......?

[quote=sjaak10918]waarschijnlijk heb je geen circulatie in je koelsysteem, de waterpomp doet zijn werk niet. (schoepen afgebroken, schoepen los op de as oid)[/quote]

matthijs1 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Petra, Wat Sjaak zegt kan wel degelijk, omdat de druk in het systeem niet door de pomp wordt verzorgt maar door uitzetting van de vloeistof.(expansie) Als de pomp niet draait of slecht functioneerd, dan heb je geen geforceerde koelingsstroom maar alleen de natuurlijke "warmte"stijgt" stroming. Als er teveel lucht in het systeem zit zal de pomp niet goed werken, maar ook de ventilator krijgt niet het juiste temperatuursignaal. Teveel druk in het systeem kan een koppakking zijn, maar ook een kokende motor. Bij de laatste hoor je de lucht in de motor klapperen. Mijn advies ontlucht de auto eerst op de goede manier vergeet niet de radiateur aan de bovenzijde te ontluchten (sommige types) voel of de radiateurslangen allebei warm worden en dan de rest van de ontluchtingsnippels voorzichtig openen tot er vloeistof uit komt.

groet Thijs

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

waterpomp geeft bij dit type meestal geen problemen,
koppakkingen komen helaas maar al te vaak voor.

iets heel simpels wat je zelf kunt doen is bij draaiende motor en losgeschroefde vuldop in het expansievat van de radiateur kijken.
zie je hier gasbellen in opstijgen, dan is het zeker de koppakking.

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag een garage gebeld en die denken dat het de thermostaat is, dat die niet open gaat.... Is dat ook mogelijk? Ik dacht zelf van niet omdat de slang van de thermostaat naar de radiator wel heel heet word.

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

kan,
maar dat zou geen invloed op de werking van de kachel moeten hebben.

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dan blijft inderdaad de kachel ook koud want er is dan geen circulatie in het koelsysteem.

Hans

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

pardon?
de kachelradiateur zit in het kleine koelcircuit en moet het dus altijd doen,
ook als de thermostaat niet opent.

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Iemand enig idee hoe duur het is om een koppakking te laten maken?

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

300 tot 400 euro bij een garage met een niet te hoog uurtarief.
bij een dealer in een glaspaleis nog wel een stuk meer.

vanwaar de conclusie nu toch koppakking?

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Dank je wel!

Wilde ik graag weten, zodat ik erop voorbereid was.
Heb na het plaatsen van mijn bericht contact gehad met mijn garage, waar ik vanochtend mijn auto gebracht had. Gelukkig viel het allemaal mee. Er zat te weinig koelvloeistof in, maw lucht in het koelsysteem. Dit moest dus bijgevuld worden. Als het goed is doet hij het nu weer goed!

Iig geval iedereen bedankt voor het meedenken!

moderator (0) PRO, 16 jaar geleden

Maar hoe was je die koelvloeistof kwijt geworden ????

Is daar ook naar gekeken ?

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Uhmmm... heb ik niks over gehoord! Zal het morgen eens vragen als ik hem op ga halen...
Ik denk zelf dat ik hem gewoon eerder had moeten vullen. Ongeveer 2 maandjes geleden wilde ik dit doen, maar toen zat hij iets over het max. heen. Dat vond ik al raar, maar dat kwam (achteraf natuurlijk) doordat die lucht in het systeem zat. Dus toen dacht ik "hij is vol ik hoef hem niet te vullen", vandaar..
Voor de zekerheid ga ik het nog even navragen, maar ben bang dat ik het misschien zelf wel heb veroorzaakt.



[quote=moderator]Maar hoe was je die koelvloeistof kwijt geworden ????

Is daar ook naar gekeken ?[/quote]

moderator (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Peeetra]Ongeveer 2 maandjes geleden wilde ik dit doen, maar toen zat hij iets over het max. heen. Dat vond ik al raar, maar dat kwam (achteraf natuurlijk) doordat die lucht in het systeem zat.[/quote]
Nou, ik denk het niet. Water is zwaarder dan lucht.............En lucht komt er niet vanzelf in als het systeem dicht en lekvrij is.
Er moet dus lekkage zijn. De eerder gedane suggestie van een lekke koppakking is helaas goed mogelijk, alhoewel andere oorzaken ook mogelijk zijn zoals een lekke waterpomp, radiateur e.d.

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

(voorspelmodus aan):
je garage gaat even koelvloeistof bijvullen en het systeem ontluchten,
dat gaat even goed maar binnen de kortste keren komt het probleem weer terug.
(voorspelmodus uit)

het blijft speculatie maar 99 van de 100 keer blijkt toch de koppakkking eruit te liggen bij dit blokje.

leg alvast wat geld opzij.

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Klopt!
Ik begon na het vorige bericht ook al na te denken...
Kan het ook door de kleppendekselpakking komen? Een goede vriend zei dat die er ook niet meer zo goed meer uitzag, en wel aan vervanging toe was, maar dat was niet zo lastig. Kan het daar ook door komen? Of ga ik nu echt van alles in me hoofd halen?
Ik begin in ieder geval idd maar met geld opzij te leggen....

Nog 1 vraag.... mocht er inderdaad een lek in de koppakking zitten. Is het dan ook echt een moeilijke klus, of vooral tijdrovend? Ik heb namelijk een erg handige vriend, die bijna alles bij zijn eigen auto doet. Hij zou het dan misschien kunnen maken voor mij, maar dat heeft hij alleen nooit eerder gedaan....

Groetjes,
Petra

[quote=Frank3158](voorspelmodus aan):
je garage gaat even koelvloeistof bijvullen en het systeem ontluchten,
dat gaat even goed maar binnen de kortste keren komt het probleem weer terug.
(voorspelmodus uit)

het blijft speculatie maar 99 van de 100 keer blijkt toch de koppakkking eruit te liggen bij dit blokje.

leg alvast wat geld opzij.[/quote]

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

kleppendeksel dat wat olie lekt heeft er niets mee te maken.

koppakking vervangen is bij deze motor weliswaar relatief eenvoudig,
maar iemand die het nog nooit gedaan heeft zou ik er niet aan laten.

de kop moet even weggebracht worden om te controleren of ie nog recht is,
en indien nodig gevlakt worden.

maar heb je nu al gekeken of je luchtbellen ziet in je reservoir?

Peeetra (0), 16 jaar geleden

Vandaag mijn auto opgehaald. Ze vertelde dat ze geen lek konden ontdekken, ze hebben er een middeltje in gedaan dat eventuele kleine gaatjes vult. Maar een beetje in de gaten houden nu.

Heb nog niet gekeken of ik luchtbellen in het reservoir zie, morgen maar eens kijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.