Ik ben dit weekend bezig geweest met een Lybra 2.4 JTD welke boven de 3500 toeren in storing valt. De motor valt dan volledig uit. Bij uitlezen bleek de raildruk bij dit toerental naar 1500 Bar te gaan. (hoogst mogelijke weergave) De normale druk is 1350 Bar dus dit zal het probleem kunnen zijn. Heeft iemand dit eens meegemaakt? Ik wil de brandstof druksensor of het brandstofdruk regelventiel vervangen.
Bedankt voor jullie reacties!!
Groeten,
jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Jeroen,
Is het zo dat het probleem dat jij beschrijft optreed bij accelereren en dat de motor dan opeens stil valt? Het duurt dan ook enkele minuten voordat je weer kan starten en je krijgt de fout code....druk controle dieselolie???
Mogelijke oorzken zijn dan te lage druk van de opvoerpomp in de tank maar dit komt meestal niet voor, of een defecte verstuiver. Ik denk een defecte verstuiver.
Doe eens een retourtest op de verstuivers en kijk of er een is die afwijkt.
Het komt zelden voor dat de druk regelaar e.d. stuk zijn ondanks dat hier wel een foutcode op komt. De foutcode is echter meestal het resultaat van een defecte injector of te lage opvoerdruk
Hoi Tom,
Bedankt voor je reactie! De te lage opvoerdruk komt volgens veel monteurs vaker voor bij deze motoren.
Het rare is dat de druk juist te hoog is. (1500 bar wanneer de motor in storing valt.)
het klopt dat bij accelereren en dat de motor dan opeens stil valt. Het duurt dan ook even voordat je weer kan starten. Het lampje motorstoring brand alleen bij het stilvallen en de lamp is uit wanneer het contact langer als 10 sec is uitgeweest. De motor start dan ook weer. De opgeslagen storing was inderdaad controle druk dieselolie!
Hoi Jeroen,
De 1500bar hogedruk kan hoor. Het gebeurt weleens dat de drukregelaar achter op de hogedruk pomp stuk gaat. Maar persoonlijk heb ik dat nog niet vaak aan de hand gehad. Meestal toch een van onderstaande, een typische JTD fout zou ik haast zeggen.
Vaak toch een probleem aan de lagedruk kant, dus bijvoorbeeld de opvoerpomp in de tank defect of de lagedrukregelaar op het filterhuis, al komt dit weinig voor bij ons. Wat ik dan doe is even een mechanische drukmeter aansluiten tussen filter en pomp. Pak de uitgang en niet de retourkant. Dan gaan rijden, de druk moet toch wel minstens 2.5 bar blijven hoor ligt de druk aanzienlijk lager ligt hier de oorzaak.
En even de verstuivers checken. Retourslangen eraf halen en deze afdichten. Even 5 slangetjes op de retour van elke verstuiver aansluiten en deze bijvoorbeeld in 5 bekertjes laten uitkomen. Motor starten en even laten lopen (dit is niet de officiele manier maar werkt ook gewoon goed). En dan kijken of in elk bekertje ongeveer de zelfde hoeveelheid diesel aanwezig is. Is er nu een verstuiver die heel erg afwijkt dan kun je ervan uitgaan dat die de oorzaak van je klacht is.
Alles bij mekaar kost je dit hooguit een uurtje arbeid. Zijn nu beide metingen okee dan kun je ervanuit gaan dat de drukregelaar op de pomp stuk is. Schrik niet van de prijs evenals de prijs van een nieuwe verstuiver trouwens.
Succes ermee!
Hoi Tom,
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga de opvoerdruk binnenkort meten!
Ik weet dat de brandstofdruk regelklep duur is, maar als de opvoerdruk goed is en de verstuivers ook, dan ga ik 'm vervangen.
Ik laat het weten als ik wat meer weet,
Groeten,
Jeroen
hier juist hetzelfde probleem... krukassensor is al vervangen geweest... lmm ook recent. dit biedt helaas allemaal geen oplossing. bij gas onderduwen boven de 3500 toeren ongeveer, dus als je de motor nogal zwaar belast valt hij gewoon uit of krijg je een felle schok. als de motor uitvalt brandt soms het injectielampje. Na 20 sec wachten kan de motor zonder probleem weer gestart worden. Bij het uitlezen is er helemaal geen probleem te vinden zegt mijn garagist... iemand een oplossing?
Mvg, Peter
17 jaar
wij zitten hier met het zelfde probleem maar dan een156 2.4jtd 99, motor valt stil bij 3.800 toeren maar na 20 sec wachten start hij weer, als ik zijn lucht debiet meter los trek loopt hij zo door naar de 5.000 toeren. maar dan draaid hij wel in zijn nood loop . de motor slaat bij warme motor ook slecht aan en start alsof er lucht in de hoofd inspuit buis staat of de verstuivers onjuiste informatie krijgen. Trek ik de stekker los van temp motor management start hij wel goed ( noodloop) computer en brandstof pomp zijn inmiddels vervangen en hebben al het voor de handliggende gecontroleerd.wie heeft hier een oplossing voor?
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, en het brandstofdruk regelventiel achter op de pomp eindelijk gewisseld met een brandstofdruk regelventiel uit een probleemloze Lybra 2.4JTD.
De storing is nog steeds aanwezig. Bij zware belasting boven 3500 toeren valt de motor uit en gaat de injectie storingslamp branden.
Iemand nog ideeen?
Alvast bedankt voor jullie input,
Jeroen
Hallo Jeroen,
Krijg je toevallig de fout drukcontrole dieselolie? Duurt het na het afslaan van de motor enige tijd voordat deze weer aanslaat of slaat hij direct weer aan.
Ja, klopt! De foutcode druk dieselolie verschijnt inderdaad.
Bij het rijden met diagnose app. eraan, valt de Lancia uit wanneer de raildruk 1500 bar wordt?
Wat denk je, raildruksensor toch??
Alvast bedankt,
Jeroen
1500bar kan wel hoor. idd is het normaal rond de 1300/1350. maar de raildruk sensor gaat eigenlijk weinig stuk. enigste manier om dit te controleren is een nieuwe monteren.
99 van de 100 keer komt de door jou beschreven klacht door een defecte verstuiver of een te lage opvoerdruk. dit geldt voor alle jtd's (1.9/2.4/ducato). te lage opvoerdruk vanuit de pomp in de tank komt zelden voor, verstuivers gebeurt nog wel eens. als beiden goed zijn kom je op een drukregelaar(op de pomp) of drukzender (in de gallerij) of uiteindelijk defecte hogedrukpomp.
dit is en lijkt ook een jtd euvel en in de 10 jaar dat ik dit nu doe is het bijna altijd een verstuiver geweest icm de foutcode die jij noemt. de foucode ontstaat omdat de regelaar op de pomp meer dan 60% (dutycycle) moet bijregelen door een te lage opvoer druk, lekkende verstuiver of ander defect en daardoor slaat de motor af. Ik controleer altijd de retour opbrengst van de verstuivers. soms is het verschil zo klein dat ik de motor gewoon stationair een tijdje laat draaien of even op verhoogd toerental. dan komt de rotte appel vaak wel naar boven. hebben alle verstuivers nu echt dezelfde retour waarde dan even opvoer druk meten. ik doe dit dan op de uitgang van het filter en uit mijn hoofd moet die onder het rijden toch minimaal 2 bar zijn.
maar check goed de verstuivers hoor en is dit toch okee tja dan idd de druk meter op de gallerij wisselen met een andere.
succes
Stel dat er een verstuiver zou lekken dan zal de pomp druk toch te laag zijn en niet te hoog?
Als de pomp druk door schiet naar 1500 bar dan denk ik eerder aan een gechipte motor.
Er zijn chiptuners die met de raildruk spelen ,ik heb een 156 1.9 jtd gehad die het zelfde had, ik kon gelukkig het chip module ertussen uit halen en het probleem was 100 % weg.
bij die auto ook alles gewisseld verstuivers, druksensor, etc maar alleen het chip module leverde het gewnste resultaat.
succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar