auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Lancia Lybra: verschillende distributie riemen.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Weet iemand hoe het zit: voor de 2.0 modellen vanaf eind 2000 wordt door lancia een ander distributie riem bestelnummer opgegeven dan voor de oudere modellen. Heb uitgezocht dat deze riem 1 tandje minder heeft, en als dit tandje dan tussen de beide afstel merkstreepjes zou zitten, betekend dit een andere nokkenas timing t.o.v. de krukas....Maar door de reguliere onderdelen handel wordt slechts een type Gates riem opgegeven voor alle 2.0 modellen; m.a.w. de nokkenas timing zou voor alle 2.0 modellen hetzelfde moeten zijn. Wie weet hoe het zit??

Geplaatst door

frans f (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De lengte van de riem is niet belangrijk voor de timing van de beide assen. De timing heeft te maken met de verhouding van de tandwielen op de kruk- en nokkenas: 2 : 1 x rond. Al maak je de riem 10 meter lang.........
Uiteraard heeft lengteverschil wel invloed op de stelinrichting om de riem op de juiste spanning te zetten. Het zou maar zo kunnen dat een riem met 1 tand minder niet past omdat deze dan bijv. te kort is of andersom.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Met dank voor je antwoord, maar het klopt niet helemaal: als er een tand verschil zit aan de spannerzijde, maakt het inderdaad niks uit; maar, zoals ik aangaf, als er een tand verschil zit aan de aandrijfzijde, tussen de merkstreepjes die op de riem staan, krijg je wel degelijk een verschil in de timing tussen nokkenassen en krukas...groet, frans.

frans f 0

16 jaar

dan doe je het niet goed dan zorg je toch dat die tand verschil aan de andere kant komt te liggen door de riem eerst aan de niet spanzijde strak te leggen,trouwens ik denk dat je poulie's wat verdraaid zijn en dat je daarom een verschil hebt,als jij je poulie's hebt afgetekend op de motor met de oude riem dan heb je heel die streepjes op je riem niet nodig,en of je nu een of meerdere tanden mist zoals Petje zegt de lengte doet niets veranderen aan de timing,je hebt alleen kans met een of meerdere tanden verschil dat hij niet goed gespannen kan worden,er zijn zoveel riemen waar nog niet eens een streepje op staat,als die kapot lopen is het wat anders dan moet je echt alles op tijd gaan zetten en je eigen aan de gegevens houden maar als je een riem vervangt en je ziet geen merktekens gewoon de poulie's aftekenen op het blok riem erop leggen de motor een paar keer met de hand tornen en kijken of de merktekens weer precies hetzelfde liggen dan zal het toch wel goed zijn.

en wat je ook kunt doen even de 2 riemen naast elkaar leggen en de merktekens van de oude riem overtekenen op de nieuwe op precies dezelfde manier daar bedoel ik mee halverwege 2 tanden of precies op het midden van een tand

Ik vindt het fijn dat jullie de moeite nemen om uit te leggen hoe je distributieriemen moet vervangen, maar ik heb meer dan voldoende ervaring daarmee. Mijn vraag kan waarschijnlijk alleen door iemand beantwoord worden die ervaring heeft met specifiek de lancia lybra motor:
De feiten:
-ik kom erachter dat voor mijn lybra de fabriek een andere riem aangeeft, die korter is. Mijn onderdelenleverancier kan die niet leveren.
-mij vraag is dus of iemand weet of dat tandje minder tussen de merktekens aan de aandrijfzijde zit, want dat betekend een andere nokkenastiming.
-Dus: heeft iemand wellicht beide riemen eens vergeleken?

zie laatste bericht!

frans f 0

16 jaar

Kijk, dit werpt dus een heel ander licht op de vraag...........
Maar kan een dealer die riem dan niet leveren?

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

De oudere types (fase2) hebben 167 tanden, de nieuwere (fase3) 166 tanden. Beide riemen zijn gewoon leverbaar.
Let op: als je onderdelen van een Kappa hebt gebruikt kan het zijn dat je een waterpomp hebt met een kleinere poelie diameter. Dan krijg je de riem niet gespannen.

Alfamenke 0
badge

16 jaar

waarom probeer je dat niet even uit even de poulie een tandje verzetten,en na montage eerst even de motor met de hand ronddraaien,maar ja dat weet je wel.

Vreemd genoeg geeft Gates de nieuwe riem niet aan in de nederlandse catalogus (wel in de duitse) Omdat het een ramp is bij deze lybras om bij de distributie te komen, heb ik via deze weg vast kunnen stellen dat eea goed gemonteerd is en niet meer open hoeft. Om Petje zijn suggestie te beantwoorden: de riem bij Tuynder bestellen en vergelijken is de meest safe oplossing, zou ik zeker gedaan hebben als we er niet uitgekomen waren.
En, Robby, met doordraaien heb je alleen de zekerheid dat bij stilstaande motor alles o.k is, maar bij lopende motor worden de inlaatkleppen via de versteller vervroegd van +9 naar - 9 gr.BDP: bij een tandje vroeger wordt je op 10 kromme kleppen getrakteerd...dus beter niet expirimenteren!
In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!

zie laatste bericht !

frans f 0

16 jaar

Update: Grappig, maar ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag of de Fase 3 modellen een andere nokkenas timing hebben dan de fase 2 modelllen. Via een andere weg ben ik er inmiddels toch wel achter kunnen komen dat de timing hetzelfde moet zijn' Dat de motor af en toe licht inhoudt moet ik dus ergens anders zoeken....

na alles gecontroleerd te hebben heb ik niets zinvols gevonden; ben de auto gewoon blijven gebruiken; ondanks het beetje inhouden brengt hij ons probleemloos naar alle vakantiebestemmingen; ook met een caravan erachter.!

Laatste update februari 2009: Nadat ik de auto tekoop heb gezet bleek; na een onderbrekeng van de accuspanning, dat de auto ineens alleen nog maar stationair wilde lopen. Vervelend als je hem te koop hebt staan...Dit probleem blijkt de auto zelf weer op te lossen; na ieder gebruik gaat hij steeds beter lopen....het lijkt wel of de computor zijn programma kwijt was en dit nu weer aan het opbouwen is? Heeft iemand een idee?
Het probleem zal door de nieuwe eigenaar opgelost moeten worden, maar je bent nooit te oud om iets te leren!

frans f 0

16 jaar

Heb je niet toevallig een scheur in je luchtslang?? Die naar het gasklephuis toe.
Anders even de luchtmassameter en/of stekkerverbindingen controleren.

Alfamenke 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.