Heb dringend hulp nodig van kenners!
Mijn auto Range Rover Evoque uit 2013 wilt sinds vorige week niet meer starten.
Auto viel uit voor een rood stoplicht en sinds dien wilt die niet meer starten. je hoor de startmoter wel maar hij wou niet starten. ANWB constateerde dat er geen brandstof kwam uit de leidingen bij het starten van de motor.
Waardoor de volgende dag naar de garage is gebracht.
Na 11 uur sleutelen hebben ze nog steeds niks kunnen vinden wat het zou kunnen zijn, de uitleesapparatuur geeft ook geen foutcodes aan.
Waar aan zou het kunnen liggen? De brandstofpomp crieerd wel vacuum, en de leidingen zijn schoongemaakt en ontlucht. er was wel wat koper deeltjes in de tank gevonden!
Wie kan mij verder helpen! of kent een kenner in de buurt Eindhoven.
mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Ehvcars,
Wanneer er na 11 uur werk door een garage nog geen probleem is vastgesteld. Zal er niet 1, 2, 3 een oplossing zijn.
Zoals je beschrijft heeft de anwb vastgesteld dat er geen brandstof uit de leidingen komt. Dit heeft normaal als gevolg dat, er storingen worden opgeslagen m.b.t de brandstofdruk. Wanneer dit niet het geval is, moet dit worden onderzocht.
Ook beschrijf je dat er koper deeltjes zijn gevonden in de brandstoftank, dit is meestal het gevolg van een defect aan de brandstofpomp. Dit kan de oorzaak zijn van de missende brandstofdruk.
De verstuivers kunnen als gevolg van de koperdeeltjes ook verstopt raken.
Door een te lage brandstofdruk, kan het zijn dat de motorregeleenheid de verstuivers niet aanstuurd.
Ik zou zelf beginnen om de brandstofdrukken te controleren.
Mvg
Gerard
Hallo Gerard,
Bedankt voor je snelle en duidelijke uitleg , dat waardeer ik echt!
Heb de monteur net gesproken en hij zij dat ze via de computer hebben gekeken of de brandstofpomp optimaal werkte. De uitslag was positief er staat vermeld dat de pomp wel gewoon druk leverd. Maar kan het ook zijn dat het niet genoeg druk leverd?
Want een pomp kost ongeveer €1000,- om het te vervangen terwijl het niks opgaat leveren is het jammer genoeg te duur voor! Want raad je mij aan om te doen? Alvast bedankt! Mvg ehvcars
6 jaar
Vergeten te vermelden:
de verstuivers worden niet aangestuurd idd ook is de nokken as sensor uitgewisseld geweest om te testen!
6 jaar
Hallo ehvcars,
Wanneer de garage aangeeft dat de brandstofpomp druk leverd, is dat in strijd met de anwb. Omdat die aangeven dat er geen brandstof uit de leidingen komt.
Het kan zijn dat de rail druk te laag is om de motor te starten.
Heeft u meet gegevens van de drukmetingen?
Maar een startonderbreker kan ook voorkomen dat de verstuivers worden aangestuurd.
Herkend de tester dat de motor word gestart (toerental sensoren)?
Het is inderdaad zonde om onterecht een brandstof pomp te vervangen, echter met in gedachten dat er slijtage deeltjes in de tank lagen. Is een brandstofpomp hier vaak verantwoordelijk voor.
Mvg
Gerard
Bij contact aan 250bar.. bij starsten loopt dit op tot +- 500 bar... wel blijft de druk sensor maar een 0,5 volt geven loop niet op tijdens starten. Getest met een ander voertuig (zelfde motor) stekker los van druk sensor auto start gewoon.. met aangesloten stekker loopt deze voltage wel op tot +- 1 volt... toerental word aangegeven net zoals motor start.. zowel motor toerental van krukas sensor als van de nokken as sensor. Complete systeem ontlucht toen gestart komt brandstof aan bij de rail. Nog met een losse extra opvoer pomp geprobeerd rechtstreeks op hoge drukpomp (had helaas een effect)
Mvg ehvcars
6 jaar
Hoe weet je dat de druk in der ail van 250 bar oploopt naar 500 bar?
Niet aan de hand van het signaal van de brandstofdruk sensor, want die blijft vast staan zeg je.
Als de druk werkelijk oploopt dan geeft de druksensor een verkeerd signaal.
Is er een andere brandstofdruk sensor geprobeerd op jouw auto?
Of is jouw brandstofdruk sensor geprobeerd op dat andere werkende voertuig?
Als de brandstofdruk sensor bij het werkende voertuig 1 volt aangeeft, met hoeveel bar komt dat dan overeen?
Beste Gerard,
Aan de hand van realtime data met Bosch kts, nee nog geen andere sensor geprobeerd omdat het andere voertuig wel aanslaat met stekker los, dus sensor noet relevant is voor aanslaan? bij het andere voertuig komt dit ook uit op 500bar met start toerental, enkel had deze op contact 350 bar. Mvg ehvcars
6 jaar
En hoe weet de ecu hoeveel druk er werkelijk in de rail is? Daar is die brandstofdruk sensor toch voor?
Weet je zeker dat je niet naar de gewenste druk hebt gekeken?
Ik heb maar een waarde om te bekijken en daar staat helaas niet bij of dit de actuele of nominale is... enige wat ik weet is dat de druksensor op 0,5v blijft maar de auto wel aan zou moeten slaan zonder dit signaal.
6 jaar
Elke zichzelf respecterende diesel inspuiting werkt al heel lang met 2 variabelen, namelijk de gewenste druk en de werkelijke druk.
Die 2 variabelen zijn o.a. nodig om fouten te kunnen detecteren en foutcodes te zetten als de werkelijke druk te laag of te hoog is.
Lees eens uit met EOBD (de tester die je bij de APK gebruikt), daar krijg je de werkelijke druk in de rail te zien (PID 23).
Ik ben bang dat de druk in de rail niet hoog genoeg is om de motor te laten aanslaan.
Gezien de koper deeltjes is een verdenking tegen de hoge druk pomp wel terecht, maar mogelijk werkt de druk regelaar (ook) niet goed. Is die druk regelaar al gecontroleerd?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover Evoque of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar