close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Land Rover Defender: vaststellen TDC Rover 3.5 V8

Bouwjaar: 1969, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.5

Dag,
Ik heb toch twijfels over de juiste instelling van mijn ontsteking en wil eens van voor af aan beginnen. Daarom de vraag: hoe stel ik de TDC vast. Ik heb al gelezen dat dit gebeurt vanuit de cylinder nr 1: verwijderen bougie, motor handmatig ronddraaien tot cylinder op hoogste stand staat (mbv schroevendraaien oid).

Vragen:
- Ik krijg de motor handmatig NIET rondgedraaid. Hij lijkt muurvast te zitten. Iemand hier een tip voor?
- Hoe weet ik zeker dat de cylinder omhoog komt in de compressieslag en niet in de uitlaatslag??

Bedankt alvast!

Groeten
Guus

Geplaatst door

jgvanloo (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om het Top Dead Centre vast te stellen is het mooist alle bougies te demonteren.
De motor moet nu zonder al te veel inspanning rond te draaien zijn.
Niet aan de krukas poulie moer draaien met een dop of ringsleutel kans op losdraaien.
Desnoods in de derde versnelling of achteruit het voertuig met kleine stukjes bewegen.
Op het poulie wiel horen merktekens te staan en een vast opvallend punt op het motorblok.
Maak dit even wit met blunderpasta of een krijtje voor betere zichtbaarheid.
Staan deze punten presies tegenover elkaar dan staat cilinder 1 op TDC en de kleppen dicht.
Succes

JSV 0

11 jaar

Ok bedankt JSV. Ik heb een automaat: ik neem dan aan dat ik de versnelling in Drive moet zetten?

jgvanloo 0

11 jaar

Gaat niet lukken, probeer het eens via de dynamo/riem moet redelijk makkelijk te draaien zijn.

JSV 0

11 jaar

Als alle bougies eruit zijn , kun je rustig op de krukasbout een sleutel zetten , draai je dan echt niet los , en een dop met een ratel werkt het makkelijkst denk ik.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Hoi,
Ik kon moeilijk bij de krukas komen: daarom maar met de zelfgemaakte startknop 'tikjes' gegeven tot de witte markering bij de aanwijspunt stond. Toen maar meteen op de verdeler een streepje gezet bij de kabel naar cylinder 1.
Bedankt!
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Au... Misschien heeft dit de starter overbelast??

Na een paar weken kwamen de nieuwe bougies, na plaatsing gebeurde er helemaal NIETS als ik startte. Ook geen tik bij de startmotor. Accu is helemaal vol, contact slot brengt keurig 12 V op de kabel naar de starter.

Kan ik uit t feit dat er helemaal geen geluid komt als ik start, afleiden dat de starter. solenoid, of een relais defect geraakt is?

Thnx

Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Dat kan , als verder alles weer goed zit ?
Geef tijdens het starten eens een flinke tik op de startmotor , misschien zit hij vast geplakt en heb je geluk , anders kon je wel eens gelijk hebben.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Tik heb ik al gegeven, maar zonder resultaat. Omdat ik onder de motorkap ook geen relais hoor klikken, denk ik nu dat dit relais defect is. Is dat logisch?

jgvanloo 0

11 jaar

Startrelais zit op de startmotor , is het kleine cilindertje.
De bedrading is wel goed hersteld , amp heeft niet de draad doorgeknepen ?
Anders inderdaad , 99.9 % startmotor.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Hij loopt weer! Ik heb de kabels op de poten C1 en C2 van het startrelais (naast de heaterbox van mijn P5) met elkaar verbonden waarna de startmotor weer ging draaien. Daarna ook weer met de kabels op het relais. Dus ik vermoed dat het relais zijn beste tijd gehad heeft. Gelukkig woon ik vlak bij Jansen Rovers en ik verwacht dat een relais van een landrover prima op mijn dame past.

Dank allemaal!
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Defender of stel zelf een nieuwe vraag.