close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ldv Maxus 2008: Ecu

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: VM57C OF VM58C, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 70

Beste mensen, heeft iemand een idee waar ik de ECU kan vinden van een ldv maxus 90 pk uit 2008.? Door ondeskundig handelen mijnerzijds is een deel van de ecu (mbt temperatuursensor) vermoedelijk doorgebrand. Althans ik heb geen spanning meer op pool 85 (uitgang stuurstroom) van relais 1, was voorheen 12v. Ik weet niet of de temperatuurmeter op het dashboard daar onder geleden heeft. (Wordt uitgezocht). Gek genoeg had ik van meet af aan op 30 (ingang hoofdstroom) van relais 1 geen spanning ( probleem wat ik probeerde oplossen was dat ventilatoren het niet deden)
Nu dus de ecu alsprobleem erbij. Als die makkelijk te vervangen is dan hoor ik het graag.
Mvgr Ad

Geplaatst door

AVER56@GMAIL.COM (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zijn 2 redenen waarom er op de uitgang van een relais geen 12 Volt aanwezig is.
1. Er is geen voltage aanwezig op de ingang (86) van de stuurstroom.
2. De motorcomputer schakelt het relais in door de uitgang met massa te verbinden.

Het hoeft dus nog geen motor-computer probleem te zijn. Vervangen van alleen de motor-computer kun je niet zelf vanwege de diefstal beveiligingen. Dat is dealer werk.

Dat je koelvin(nen) het niet deden ligt mogelijk aan het feit dat er geen voeding op 30 van het relais aanwezig was/is. Alhoewel het geen wet van meden en perzen is dat 30 de ingang van een relais is.
Ik heb relais gezien waar 87 als ingang gebruikt werd en 30 als uitgang.

oldford 0
badge

3 jaar

En dan vergeet ik natuurlijk reden 3: het relais is defect.

oldford 0
badge

3 jaar

Hartelijk dank Oldford voor uw reactie. Inderdaad stond er geen spanning op 30 van relais 1. Echter ook niet op 87. Op 85 (ecu-kant?) wel, en op 86 3,47V, terwijl je op 86 juist ingangstuurstroom 12V verwacht.
Na de kortsluiting hebben we nu ook geen 12 V meer op 85. Wat er op wijst dat er ergens iets doorgebrand is(ecu)? In feite hebben we abusievelijk 85 met 87 verbonden, zodat de ventilator op de stuurstroom draaide.
De temperatuur meter doet het nog wel , dus de temperatuursensor / ecu is niet helemaal kapot.( Ik stel me voor dat alleen het deel van de ecu dat de koeling regelt stuk is).
Maar of de ecu helemaal goed werkt is voor mij niet duidelijk. Ik weet niet of de sensor en de ecu ook betrokken zijn bij temperatuurafhankelijk motormanagement ?

Ook de aansluting van 85 en 86 is geen wet van meden en perzen. Soms wordt het andersom aangesloten. De ecu's die ik ken, schakelen allemaal de massa van relais, niet de voeding.

Ik denk dat er een kabel is doorgebrand doordat er veel te veel stroom liep door het kabeltje van de stuurstroom. Maar ik zou er ook een elektrisch schema bij nodig hebben om uit te zoeken wat er precies aan de hand is.

oldford 0
badge

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ldv Maxus of stel zelf een nieuwe vraag.