auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Lexus IS300 2002: Foutmelding Lexus IS300 P0420 en P0430. Wat is het probleem?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3000cc

Hallo collega's,

Ik heb een foutmelding. Op mijn dashboard brandt het CHECK lampje en blijft branden. Ik ben bij de Lexus dealer geweest en zij hebben het uitgelezen en geconstateerd dat de katalysator kapot zou zijn. Maar ik wou het zeker weten en ben bij andere garages/collegas geweest. Een APK man had de uitstoot gecontroleerd en deze was perfect en voor de lambdasonde was ook goed. Ook ben ik bij een ander bedrijf geweest die kan uitlezen. En hij kwam met deze foutmeldingen:
- P0420 Katalysator Systeem Efficiency Onder Minimum Waarde (Bank 1) Status Stroom
- P0430 Katalysator Systeem Efficiency Onder Minimum Waarde (Bank 2) Status Stroom

En dit bedrijf zegt dat de kat en lambdasonde goed zijn, pendeling was goed, de waarde Volt bleef constant onder 0,2V. Maar als het deze onderdelen goed zijn, wat nu? Ik dacht zelf aan valse lucht, luchtmassameter of injectoren. Ik heb de luchtmassameter nagekeken en zag dat het lipje aan een kant wel donker was en aan de andere kant niet. Dus heb ik het schoongemaakt en weer geplaatst. Lampje brand gewoon weer.
Wie oo wie kan mij helpen?? Wie weet waar de fout in ligt?

Geplaatst door

Lextasy003 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn toch echt 2 (bijna) overleden katalysatoren. Bij een meting met stilstaande motor gaat er relatief weinig uitlaatgas door en kan de meting nog goed zijn. Rijdend is de hoeveelheid uitlaatgas veel groter en werken de katalysatoren niet goed.

Waarde van de lambdasonde is in ieder geval niet goed. Je zegt "bleef constant onder de 0,2 volt". Welke was dat? Voor of Na de kat?

Is er een voorgeschiedenis van inhouden/horten/stoten? door bijvoorbeeld slechte bougies, kapotte bobine(s) of zoiets?

Weet je alle waardes nog die de lambdasondes afgeven? Zowel voor als na de kat.
Weet je de waardes van de 4-gas test nog?

oldford 0
badge

14 jaar

He Oldford, dank je voor een snelle reactie, maar de uitlaatgasmeting is gedaan met stilstaande motor en met 2700 tpm en deze waren goed volgens de APK man. Ik ken deze man en hij liegt niet. Anders zou hij het wel zeggen. Bij het andere bedrijf is de uitstoot ook nagekeken en was ook goed. Ik moest ook gas geven en werd toen gekeken voor het pendelen van de lambdasonde. Was volgens hun ook goed.De pieken werden goed opgevangen. De lambdasonde regelde de pieken goed naar constant. De waarde 0,2V was gemeten voor de beide kats, constant tussen de 0,04 en 0,18V.
Er is geen voorgeschiedenis want ik ben de 1ste eigenaar toen de auto naar Nederland kwam. Het is een Amerikaanse auto. De auto stotterd niet, loopt niet beroerd, niet op 4 of 5 cilinders, niks van dat. De auto loopt hoe hij moet lopen, gewoon goed. Daarom ben ik niet overtuigd dat de katalysatoren kapot moeten zijn of de lambdasonde. Ik constateer alleen dat hij met direct reageren op het gas een tikkeltje later reageert, maar dan bedoel ik gelijk gas erop. Net een fractie van een seconde later reageren. Meer constateer ik niet en loopt de auto goed. Dus al met al, als de kats of lambdasonde kapot zijn heb je slechte waardes en rijeigenschappen, heb ik niet, dus????

Lextasy003 0

14 jaar

Voorste lambdasonde geeft VEEL en VEEL te weinig aan. Deze moet pendelen tussen 0,2 en 0,8 volt.
Of de verwarming van de sondes werkt niet (komt meer voor bij Lexus, maar dan moet er een foutcode zijn) of het mengsel is te arm.
Of er is verkeerd gemeten/uitgelezen.

Een lambda-sonde regelt overigens niet en vangt ook geen pieken op. Een lambda-sonde meet alleen maar.
Regelen wordt gedaan door de ecu.

Laat reageren op gas geven duidt op een te arm mengsel (net als de signalen van de lambda-sondes), mogelijk een defecte sensor of valse lucht aan de inlaat kant. Dit probleem moet eerst opgelost worden.

Wat voor signaal gaven de sondes na de kat af?

oldford 0
badge

14 jaar

De waarde van de andere lambdasonde gaf ongeveer dezelfde waarde aan, van rond de 0,2V met een dip van 0,04V, hetzelfde als voor de kat. En met dip bedoel ik laagste waarde mee.

Lextasy003 0

14 jaar

Alle sondes geven dus een verkeerd signaal af. Dat duidt op een arm mengsel. Valse lucht of luchtmassameter geeft te weinig aan.

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lexus IS300 of stel zelf een nieuwe vraag.