close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Mazda: 626 2.0 Gasklephuis / EGR klep

Bouwjaar: 1998

Ik heb de gasklep schoongemaakt omdat die bleef kleven.

Dat heb ik gedaan op de meest eenvoudige manier, door het weghalen van de aanvoerslang vanaf het luchtfilterhuis, zodat ik al bij de klep kon komen.
Ik heb tinner gebruik op een doekje en ook met een kwast om de koolaanslag te verwijderen. Dat is aardig gelukt.
Nu is het volgende probleem ontstaan: toerenteller loop langzamer terug dan voorheen. Blijft bij 1200 tpm eventjes steken en zakt dan naar ca. 800 stationair.

Ik heb ontdekt dat als ik de grijze stekker die op het luchtfilterhuis zit ( daar zit een grijze en een bruine stekker)
loskoppel, het hele probleem niet meer aanwezig is !!!
Volgens mij is dit de stekker van de EGR klep en heb ik dus geen EGR functie bij losgekoppelde grijze connector.
De auto rijdt hier trouwens fijner mee ! vloeiender !

Kan het kwaad dat deze connector los is gekoppeld ? volgens mij niet. Afgezien van milieu zaken (maar de wagen rijdt al op LPi )
heb ik volgens mij een beter presterende motor nu. In elk geval bij de sprintjes (hoge toeren --> pk's !! )

Hoe is dat blijven hangen van het toerental nu onstaan ? Ik vermoed dat bij het reinigen van de gasklep er wat vuil in de EGR klep is gekomen.
Kan iemand dit bevestigen ?
De EGR klep zit vlak boven de gasklep (daar zit een ovale poort). Als ik deze EGR klep los wil halen om e.e.a. te reinigen, moet ik 4 parkers losdraaien maar daar kan ik volgens mij pas goed bij wanneer het gasklephuis is gedemonteerd.

Waar moet ik rekening mee houden als ik dit laatste wil doen ? moet ik bijvoorbeeld pakkingen op voorraad hebben ?

Graag advies van iemand die ervaring heeft met reinigen van gaskleppen en bovengenoemd probleem cq de werking van de EGR.

P@tje

NB : hoe reset ik de ECU

Geplaatst door

p@tje (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit is normaal bij deze motoren, connectoer lekker laten zitten want dat is je stationaire regelklep

mazdaman 0
badge

19 jaar

ja klopt ben ik ook achter gekomen heb het teruggeplaats.
is dus niet de EGR klep ?
of staat de EGR in verband met de stationaire regelklep.

PS ik heb de inbusschroef van de gasklep versteld. Ook heb ik de regelschroef voor het stationair toerental versteld. Kan dit zonder computer of moet ik op de diagnose connector de pinnen TEN + GND persé aan elkaar verbinden ?

p@tje 0

19 jaar

zie mijn antwoord bij de xedos vraag

mazdaman 0
badge

19 jaar

@Nielis

ik heb gasklep gereinigd en afgesteld. Evenals luchtstelschroef. Stationair is perfect, en wordt vanaf 1100 toeren netjes opgevangen tot 750 tpm.

maar het gas komt langzamer terug tijdens het rijden. Hierdoor moet ik mijn schakelgedrag aanpassen. Normaal valt de teller weer naar beneden wanneer je een paar keer toeren geeft. Nu komt ie langzamer terug.
Wat kan dat zijn? (alle stekkers en vacuum slangetjes zijn aangesloten)

p@tje 0

19 jaar

Ik kan helaas zo niet beoordelen of ie te langzaam terug komt of niet, maar zou in principe niet anders mogen zijn als voorheen behalve dan het netjes opvangen op 1100 tpm. Of het moet zo wezen dat de klep nog kiert en dus extra lucht erlangs krijgt.

mazdaman 0
badge

19 jaar

de gasklep kiert niet voorzover ik zelf gecontroleerd heb.
Ik heb de aanslag opnieuw afgesteld. Zodra de klep dicht is, wordt die ook opgevangen door het aanslagpunt. (ander heeft deze stelschroef ja geen zin )
Ik denk dat die bedoelt is om de mechanische krachten op het asje van de gasklep te ontlasten. Klep dicht = aanslag aan.
Is dat een juiste redenering Nielis ?

Hij komt langzamer terug dan dat ik gewend was. Dus iets is gewijzigd.

Kan die door het reinigen toch nog zijn gaan kieren ?

Heb gereinigd met tandenborstel en Thinner en een doek.

wat zijn nog eventuele controlepunten mbt dit verschijnsel?

p@tje 0

19 jaar

Het verschijnsel is me niet bekend bij dit model dus zou zo ff niets kunnen bedenken.Het komt voor bij deze modellen dat de inlaatspruitstukpakking (3xwoordwaarde) lek raakt, maar dan draait ie niet meer netjes stationair of het is beginnend, zou je kunnen controleren door remmenreiniger erlangs te spuiten en kijken of het toerental veranderd.
Ik kan je helaas hier verder niet mee van dienst zijn zonder de auto erbij te hebben.

mazdaman 0
badge

19 jaar

is ook zo dat op afstand beoordelen niet eenvoudig is.
Bedankt voor je suggesties !

p@tje 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.