Beste mensen,
Mijn auto begint vanuit het niets lichtelijk te schokken en wilt afslaan. De knopjes, waaronder de olie en accu slaan rood aan.
Afgelopen zaterdag heeft hij een "schoonmaak"beurtje gehad bij het klepje van de motor als je gas geeft. De monteur dacht het klepje niet goed open en dicht ging, doordat er smeer inzat. Deze heeft hij schoongespoten De airflow en de accu waren gewoon goed en met de temperatuur heeft het ook niets te maken. Maar helaas dit mocht niet baten.
Situatie: Ik stond stil voor de stoplicht (was alweer 10 minuten aan het rijden). Toen ik wilde optrekken, leek het net of de moter was afgelsagen. Bij het optrekken is hij niet vooruit te krijgen. De toerenteller zit bij 0 en niet als je stilstaat al richting de 1. Ik moet vol gas geven en doch doet hij het niet, todat het net is of ie wakker word en in 1 keer vooruit gaat. Als ik hem in zijn 2 zet is ie wederom niet vooruit te krijgen. Net of mijn auto een beetje rijdt, maar helemaal niet aanstaat.. Daarna zet ik hem in zijn 3 en geef vol gas, duurt ook weer even voordat hij echt vooruit wilt, net of ie weer gaat afslaan en de auto hapert, stottert, schokt en de knopjes van de olie en de accu slaan rood aan. De toerenteller is een beetje aan het haperen. Toen ie eindelijk in zijn 5 was, deed hij weer normaal en alls bij elkaar heeft het 1 minuut geduurd.
De auto wil wel vooruit, maar het is net of hij stikt. Dan duurt het even voordat hij zijn adem gevonden heeft in de vorm dat hij weer vooruit gaat. Daarna stikt hij weer, totdat ik weer vol gas geef. Het gaspedaal moet ik stevig induwen wil hij iets doen
Dit heb ik in een maand nu 4 keer meegemaakt. Soms wat heviger en soms (meestal als ik harder als 100 rijdt) dan is het niet zo hevig en duurt het niet zo lang.
Hopelijk kan iemand mij helpen,
Groetjes martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ontsteking even nalopen ,accu , bobine ,als hij deze heeft verdeler + rotor ( binnenkant van verdeler / contaktpunten ) vies of versleten , bougie's zwart of versleten en bougiekabels op haarscheurtjes controleren. anders luchtmassameter deze zit in het luchttoevoerkanaal
Ik denk ook aan ontsteking.
Controleer ook de kwaliteit van de accu eens. Deze zou af en toe wel eens in elkaar kunnen zakken. Heb je voldoende capaciteit, ofwel draait de startmotor goed rond, ook als je grootlicht aan hebt? Wat is je acuspanning:
-in ruststand 12 tot 12,4Volt
-bij starten boven de 11V
-stationair 12,5 - 14Volt (waarde mag oplopen vanaf 12V maar mag niet inzakken)
-bij verhoogd stationair 14,4Volt.
16 jaar
Bougiekabels slaan vaak door op de ontstoringsdoppen trek deze maar eens los van de bougie en kijk dan of er brandsporen op die lange doppen zitten,dan slaat de vonk daar weg naar massa.
Hans
Inmiddels ben ik naar een mazdaspecialist geweest en mijn verhaal gedaan. Deze dacht ook aan de bobine. De bedrading zag er ook nog gewoon goed uit. De bobine heb ik inmiddels laten vervangen en nu maar hopen dat het probleem is opgelocht.
Ik zal de rest van de tips ook eens uitvoeren op de auto, bedankt!
Gr Martijn
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar