Mazda 323: Check Engine Light steeds opnieuw aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V (BJ)

Hallo

Beetje radeloos constant gaat het Check Engine Lampje aan, en diverse garages kunnen het niet vinden.

Kleine voorgeschiedenis:

Twee dagen na aankoop van deze occasion (~130.000km) krap 100km gereden onder het rijden een kerstboomverlichting op het dashboard gehad, auto sloeg af in de regen, startte wel meteen maar Check Engine lampje knipperde ... langs de kant gestaan, rook lichte olie-lucht, na 'n tijdje opnieuw starten Check engine lampje constant aan...

Terug bij dealer bleken 2 bobines stuk te zijn, vervangen...

Na 100km ging ineens het Check Engine lampje weer aan ... terug bij dealer, "ja euh de katalysator is waarschijnlijk verbrand, lampje is nu uit, rij nog eens rond, blijft het weg dan is het goed, zo niet moet er nieuwe katalysator in"....

+/- 100km verder, jawel lampje weer aan ... nieuwe kat zou €1100 gaan kosten, beetje hoog bedrag, 2nd opinion gezocht bij andere garage...

Andere garage kwam tot andere conclusie, het zit ergens in het brandstof systeem ... eerst 1 toen de andere lambda sonde vervangen...
(op zich vertrouw ik hun oordeel meer dan de dealer z'n klakkeloos €1100 uit m'n zak willen kloppen zonder ook maar 1 minuut andere opties te bekijken)

Maar steeds na ongeveer 100km gaat dat lampje weer aan, en loopt de auto weer op het noodcircuit, goed te merken dat er dan minder trekkracht is.
Ook met zuinige rijstijl kom ik niet boven de 1 op 10 uit (lampje meeste tijd aan).

Nu is voorlopig het laatste oordeel van de garage dat ik over moet stappen op Shell V-Power, niet omdat het zo'n geweldige brandstof is maar omdat die schoner is en wellicht beter zou passen bij de auto. (dit nadat ze al van 2 collegas eenzelfde verhaal gehoord hadden).

Helaas kan ik zelf nergens betrouwbare info vinden over dat V-power benzine echt mijn euvel kan verhelpen, en zie het niet zo zitten om permanent stukken duurder te moeten gaan tanken, zonder dat ik zelf het euvel met een boze vinger kan aanwijzen.... en steeds met de onzekerheid moet rijden dat de lamp weer aangaat en misschien weer langs de weg stil kom te staan...
(tank is nog niet leeggereden, dus nog geen v-power getankt, maar ga ik wel doen)

De uitgelezen foutcode is wel steeds hetzelfde (weet zelf het nummer niet), maar wijst op benzine systeem tussen motor en laatste lambda sonde.

Hoop dus dat iemand hier wat meer specifieke info heeft over hoe, wie/wat en waarom...

Dragon_Lee

Geplaatst door Dragon_Lee (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

boeska (0), 16 jaar geleden

Hallo LEE

Weet je of de voorste en achterste lambda sensor dezelfde signaal hebt.
Dat ze allebij met dezelfde freqentie peddelen.
Als dat zo is dan is helaas de voorste katelysator kapot.

Zelf al twee keer meegemaakt.

groeten rini

Dragon_Lee (0), 16 jaar geleden

Wat bedoel je met zelfde signaal?

Ik heb begrepen dat er in mijn mazda 1 controlerende (die dus de waardes aangeeft) en 1 regelende(die de boel aanpast) lambda sensor zit.
Daarvan uitgaande neem ik aan dat er dus ook maar een "fout" signaal is dat door de controlerende wordt aangegeven.

Begrijp trouwens niet helemaal het frequentie verhaal, waar komt er een frequentie tussen de 2 sensoren aan te pas dan?

Ook wist ik niet dat er meer dan een katalysator in zou zitten? Waar moet de "voorste" dan zitten, in verhouding tot de andere?

Kost de voorste dan zoveel meer dan de achterste?
Als de dealer €1100 wil, en ik zie overal advertenties van tussen de €280 en €800 dan weet ik nu helemaal niet meer welke wat zou moeten kosten :-)

Er is me vandaag ook door iemand aangeraden om de ECU een keertje echt leeg te maken door de massa van de accu te halen (ipv. gewoon de foutcode er uit te halen) zodat hij zich op een geheel nieuwe rijstijl kan aanpassen, geen idee of dit zal helpen maar dit zal ik morgen eens toepassen, en dan eens afwachten wat er na 100km gebeurd.

boeska (0), 16 jaar geleden

DE eerste sensor voor de kat. moet gewoon een pedelelend signaal geven.
Tussen de 0.2-0.9volt plusminus .
De sensor na de kat. moet rechte spannings lijn weergeven +- 0.7 volt .
Dit kan je meten met een VOLTmeter .
rini

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het om deze foutcode gaat:


DTC P0420

Werking katalysator beneden grenswaarde

CONDITIES VOOR SIGNALERING
• De aandrijflijnmodule vergelijkt gedurende een bepaalde tijd het aantal signaalveranderingen van de voorste en de achterste verwarmde lambdasensor. Op het moment dat aan de volgende controlevoorwaarden wordt voldaan, controleert de aandrijflijnmodule het aantal signaalveranderingen van de achterste sensor terwijl de voorste sensor een bepaald aantal keer een signaalverandering vertoont. De aandrijflijnmodule signaleert de verhouding van de signaalveranderingen. Als de verhouding van de signaalveranderingen beneden een bepaalde grenswaarde is, stelt de PCM vast dat de katalysator verouderd is.
VOORWAARDEN VOOR CONTROLE
- Motortoerental 1.410- 3.000 omw/min (MT)
- Motortoerental 1.281- 3.000 omw/min (AT)
- Berekende belasting is 15- 50% (*1)
*1: Maximum berekende belasting varieert afhankelijk van het motortoerental.
Aanwijzing diagnose-ondersteuning
• Dit is een tijdelijke controle. (KATALYSATOR)
• Het storingsindicatielampje gaat branden wanneer de aandrijflijnmodule bovenstaande storingen bij twee ritten of bij één rit signaleert terwijl de code voor dezelfde storing opgeslagen is in de module.
• Er worden RESULTATEN VAN DE DIAGNOSETEST en een TIJDELIJKE STORINGSCODE opgeslagen als de PCM de bovenstaande storing waarneemt tijdens de eerste rit.
• Er worden FREEZE-FRAME GEGEVENS opgeslagen.
• Er wordt een storingscode opgeslagen in het geheugen van de PCM.
MOGELIJKE OORZAAK
• Veroudering of defect van driewegkatalysator
• Lekkage van uitlaatgas
• Loszitten van voorste lambdasensor
• Loszitten van achterste lambdasensor
• Storing voorste lambdasensor


de Kat. zit gelijk onder het uitlaatspruitstuk (dikke pot), met ervoor en achter een lambda-sensor.

Gr. Jack

Dragon_Lee (0), 16 jaar geleden

[quote=Jack T]Als het om deze foutcode gaat:

DTC P0420

Werking katalysator beneden grenswaarde[/quote]
Bedankt voor de info! verduidelijkt wel wat...

Maar bij navraag bij een v/d garages, was 't die code niet helemaal maar een die er op leek, hadden de code-printout niet meer (zal 'em komende keer eens los peuteren), maar wisten mij wel te vertellen: "de CO waarde was te laag" ... zegt mijzelf niet veel, maar goed (slechte verbinding, kan zijn dat ik verkeerd verstaan heb).

Heb toch de indruk dat 't inderdaad de kat is, ga eerst toch maar de V-Power benzine eens proberen, gewoon omdat iedereen hier benieuwd is of 't wel/niet iets uitmaakt...

Vandaag ook de ECU gereset door de massa er van af te halen, tijdje rondgereden en jawel lampje weer aan, dit keer na 30km al...

Kortom, komende dagen tank leeg en V-power er in...

[quote]CONDITIES VOOR SIGNALERING
MOGELIJKE OORZAAK
• Veroudering of defect van driewegkatalysator
• Lekkage van uitlaatgas
• Loszitten van voorste lambdasensor
• Loszitten van achterste lambdasensor
• Storing voorste lambdasensor

de Kat. zit gelijk onder het uitlaatspruitstuk (dikke pot), met ervoor en achter een lambda-sensor.[/quote]
Bedankt, duidelijk I guess...

Lambda sensoren dus al vervangen (@boeska: en werken ook goed, naderhand nog keer getest)
Lekkage is misschien nog iets om naar te zoeken...

Blijft toch wel veroudering (las ergens, maar kan het niet meer vinden, dat betreffende katalysator bij 150.000km vervangen moet worden?? klopt dit? staat niet in onderhouds boekjes) ... of defect van de Katalysator, wat vrijwel iedereen me blijft vertellen dat dat alleen theoretisch mogelijk is? ('t verbranden van een kat)

Blijft toch even experimenteren komende week...

Harald1980 (0) PRO, 16 jaar geleden

Een defecte kat is zeker wel mogelijk bij dit type 323. In het verleden zijn er veel problemen geweest met de bobines op deze motoren, die dingen gingen nog weleens stuk zoals je zelf al gemerkt hebt.
Motor gaat dan op 2 cilinders lopen waardoor er veel onverbrande benzine de katalysator in gaat. De kat is heet door de uitlaatgassen met als gevolg dat de benzine IN de katalysator verbrand.
Dat is niet de bedoeling hierdoor kan de kat defect raken.
Dat het rijden op Vpower de oplossing zou zijn, klinkt mij als een fabeltje in de oren.

Overigens had ik vorige week een 323 met exact dezelfde storingscode, ook hier: voorste kat defect.
Het is dus niet alleen in theorie mogelijk!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als de garage het niet meer weet zeggen ze altijd, tank maar V-power, dan gaat het wel over.
ik heb eerlijk gezegd nog niet mee gemaakt dat een storing over ging door andere benzine.

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

V-power repareerd NIET!!!!!

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

quote: "de CO waarde was te laag".

een Co waarde van 0% is goed, lager dan 0 bestaat niet, dus....................)

Harald1980 (0) PRO, 16 jaar geleden

Jack,

ik denk dat de Lambda-waarde bedoelt word, dat verklaart ook zijn klacht over het benzineverbruik dat niet beter is dan 1 op 10......

Dragon_Lee (0), 16 jaar geleden

Even kleine update ....

Nou ja er is nog geen update, goeie griep gehad en paar andere zaken hebben me zodanig bezig gehouden dat er nog weinig van het oplossen van het probleem terecht is gekomen...

Verwacht dat dat v/d week wel veranderd en heb dan wel wat meer te vertellen :-)


[quote=Harald1980]Jack,

ik denk dat de Lambda-waarde bedoelt word, dat verklaart ook zijn klacht over het benzineverbruik dat niet beter is dan 1 op 10......[/quote]
Ja dat was 't, kwam specifiek van die lambda sensoren af (vandaar dat die ook vervangen zijn).

(had al vermoeden dat ik "CO waarde" verkeerd verstaan had, weet wel zeker dat 't eerder uit de lambdas af te leiden was dan iets anders)

Dragon_Lee (0), 16 jaar geleden

Weer even een update...

Ondertussen bijna een maand gereden op v-power, diverse keren getankt, lamp ging steeds weer aan.

Verbruik laatste keer gewoon Euro-95 was teruggevallen naar 1 op 8, geen idee waardoor, echt anders gereden is er niet.
Na het tanken van V-Power verbruik op "oude" niveau van 1 op 10 ... of dat nu 't verbeterde verbruik door v-power is of dat 't verbruik zelf naar oude waarde geschoten is valt nog te bezien.

4-gas meting gehad, die was vreemd genoeg prima binnen de waardes die 't mogen zijn.
Zou toch zeggen dat als de kat echt stuk is deze waardes helemaal scheef zijn...dat is dus niet het geval.

Ook de Lambda sensoren doorgemeten en die deden het ook prima, schommelden prima tussen de waardes en vielen niet stil.

Nu dan toch maar eens de kat vervangen, eens rondzoeken of ik ergens een goedkope kan krijgen.

Dragon_Lee (0), 16 jaar geleden

Okeee.......

Katalysator vervangen ...... en jawel na iets van 65km lamp WEER aan.....

Nu jullie weer, want ik weet het niet meer... :-(

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.