Mazda 626 2.0: G3 vialle gasprobleem

Ik heb een mazda 626 2 liter met een G3 Vialle LPI installatie. Als ik in een hoge versnelling optrek, dus de motor weinig toeren maakt begint de motor te bokken. Door de koppeling in te trappen en het toerental wat te verhogen en daarna voorzichtig laten komen pakt hij wel op en trekt hij normaal op. Verder rijdt hij prima en bij hogere snelheid merk je dan niks. Op benzine loopt hij wel goed. Warm of koud maakt niks uit.

Henk2

Geplaatst door Henk2 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4040 (300) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk dat de gas/lucht verhouding niet juist is.
Laten afstellen bij een gasinbouw station.
Een gasinstallatie moet trouwens toch regelmatig gecontroleerd/afgesteld worden.

mvg,
Hans.

Jos van Dartel (0) PRO, 19 jaar geleden

Van afstellen kan geen sprake zijn omdat het een G3 systeem is. Nu is een LPI systeem sowieso niet afstelbaar. Controleer eerst maar eens je bougies en kabels.

Hans4040 (300) PRO, 19 jaar geleden

Jos,
ik wilde het in eerste instantie in het gas zoeken , omdat hij op benzine wel goed loopt.?
Als je het niet handmatig kunt afstellen , zal er toch iets met de regeling niet in orde zijn.

mvg,
Hans.

Henk2 (0), 19 jaar geleden

Ik heb de bougies en de kabels nagekeken. De bougies zien er voorbeeldig uit, mooi grijsbruin, niet aangekoekt of aangevreten.
Ik denk toch eerder iets met het mengsel. De vraag blijft, is hier zelf iets aan te doen of kan alleen de gasspecialist dit bekijken en afstellen. Voor een gasspecialist moet ik toch een eindje rijden omdat er geen in de buurt zit. Een gewone garage heb ik niet zoveel vertrouwen in op gasgebied.

Alvast bedankt voor mogelijke tips

Groeten Henk.

ferdinand3014 (0), 19 jaar geleden

hoeveel heeft je auto gelopen?

Ik heb hetzelfde probleem
mijna 292.000 en ben er net achter dat de 2e en 3e cillinder niet goed meer werken, dus de kop moet gereviseerd worden

Henk2 (0), 19 jaar geleden

Hij heeft nu zo'n 150.000 km gelopen. Dat er iets met de kop zou zijn lijkt mij sterk. Hij hikt alleen als je iets te snel gas geeft, maar bij hoge snelheid trekt hij wel vlot door. Ik heb er een paar dagen geleden nog een stukje 190km/u mee gereden, zonder dat die raar deed of warm liep ( wel op de duitse autobaan). Op benzine geen enkel probleem.

Wie weet wat dit kan zijn???

Groeten Henk.

ferdinand3014 (0), 19 jaar geleden

Ik heb hetzelfde zodra je laag in toeren rijdt schokt hij, maar zidra ik boven de 120 ben rijdt hij redelijk normaal en 150 rijdt hij perfect. gewoon ff langs de garage gaan en ff de compressie laten meten (2 minuten werk) dan weet je gelijk of het aan je kleppen ligt. Heeft je auto hetzelfde wanneer je laag ( onder de 2000 ) in toeren op benzine rijd??

Henk2 (0), 19 jaar geleden

Nee op benzine is er niks aan de hand. Alleen op gas, warm of koud maakt niks uit.

Henk2 (0), 19 jaar geleden

het probleem is opgelost. Hoewel ik het niet direct verwacht had lag het toch aan de bougies. Ik heb er voor dat ik besloot naar een gasspecialist te gaan er toch maar nieuwe ingezet. Kost wel een klein vermogen omdat dit speciale platina beklede bougies zijn, maar het probleem is over en daar gaat het toch om.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken

Groeten Henk.

Jos van Dartel (0) PRO, 19 jaar geleden

Dank je voor het vertrouwen. De goedkoopste oplossing is Nippon Denso bougies van Mazda.

p@tje (0), 19 jaar geleden

zo lezende door deze rubriek wist ik al dat het de bougies waren. Waarschijnlijk zijn die doorgeslagen en zie je zwarte sporen op het keramiek. Of ze waren gewoon oud.

Ik heb ook een 2 liter op Lpi lopen en heb de volgende ervaringen:

-platina: niet doen. Zijn te duur en halen niet de levensduur van 100.000 km bij LPG gebruik.
Is ook absoluut niet nodig, want 22 euro per stuk....voor 5 euro heb je NGK V-Power BKR16e 1.1.
Die doe je erin, stel je af op 0,7 mm electrodeafstand. Loopt als de brandweer. Werkelijk. Ik heb deze week toevallig ook de bougies vervangen en het verschil is duidelijk.

Voordat je echter bougies gaat vernieuwen ( wat je gasdealer al voor je gedaan heeft ) haal je eerst bij een Ford garage een tube contactvet.
Dit vet doe je in de bougiedop waarna je de dop op de bougie drukt. Dit is tegen doorslaan.

Ik zou dit advies maar rap uitvoeren, want zelfs al zijn je bougies en bekabeling nu nieuw, ze slaan zo door en dan zijn deze dure bougies dus waardeloos geworden!

Het rijden op goedkopere bougies heeft totaal geen negatief effect op prestaties of verbruik. Ik heb het zelf meerdere malen uitgetest maar trap er nu niet meer in. Ze zijn het geld absoluut niet waard....omdat ze dus die 100.000 km die beloofd wordt, op LPG niet halen en daarnaast kun je bij LPG auto's (van welk merk dan ook) het beste NGK bougies gebruiken.
Dit is eigenlijk vuistregel nr. 1

Voor alle LPG auto's moet die toegepast worden. De meeste problemen met LPG worden veroorzaakt door zaken die met de onsteking te maken hebben. Bij LPG is de kwaliteit van de onsteking veel kritischer. (met doorgeslagen bougies kun je op benzine nog wel rijden, op LPG vallen deze kapotte bougies direct door de mand, zoals je zelf hebt ervaren ! )
Je kunt beter die goedkopere bougies nemen en dan om de 20.000 vervangen. En opnieuw pasta erin. Deze pasta past Ford toe op alle 16V motoren (benzine). Het is een uitkomst !

succes, veel LPG rijplezier, en effe die pasta erin doen !

Henk2 (0), 19 jaar geleden

Nou ja de Platina bougies zitten er nu in. Een voordeel is dat het wel NGK bougies zijn. Die pasta zat er ook op toen ik de oude eruit gehaald heb. Ik heb bij de nieuwe een siliconenvet eraan gedaan. Volgens mij was het ook een siliconenvet dat erop zat. Hij rijdt weer als een trein en daar gaat het om

Groeten Henk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.