Hallo,
Er zijn een aantal probleempjes met mijn mazda 121(bolhoedje) uit 1994.Als er iemand is die wat tips voor me heeft verneem ik dat graag:
1:voorheen reed ik gem 1:13 ,maar tegenwoordig haal ik de 1:7 maar net.pas geleden zijn het luchtfilter-bougies-brandstoffilter-olie&filter vervangen maar dit heeft geen effect gehad op het verbruik.(De kleppen zijn nog niet gesteld en de ontsteking is ook nog niet gecontroleerd)
2:Wanneer je een beetje flink optrekt of je rijdt over een hobbelig stukje weg ,wil de motor nog wel eens spontaan inhouden
of erg gaan stotteren.eea is al nagekeken op loszitten maar hierbij niets gevonden.Zit er een brandstof pomp in deze auto zoja kan dit een oorzaak zijn??
3:een paar maanden geleden zijn de koppelingsplaten vervangen. sindsdien krijg ik het niet meer voor elkaar om normaal op te trekken vanuit stilstand.De hele auto begint dan te schokken.
(doorschakelen van 1 naar 2 enz gaat zonder problemen)Zou dit aan het type koppelingsplaten kunnen liggen wat is gebruikt.??
Ik hoop dat er iemand is die wat antwoorden voor me heeft.
Alvast bedankt.....André van der Luijt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Als je kleppenstoters niet goed staan afgesteld dan gaat je verbruik zeker omhoog en je krijgt meer slijtage eraan. want als deze kapot zijn en vervangen moeten worden dan komt het je duur te staan. ALs je veel kilometers rijd is het wel eens fijn als je wat Injectie reiniger bij de benzine toevoegd en een beetje afwisseld met de benzine want altijd goedkope benzine rijden is ook niet altijd goed. Want in je auto zit een multipoint injectie systeem in en die kan wel eens vervuilt raken en dan merk je ook dat het verbruik er omhoog gaat. Het is ook wel eens fijn als je de auto ff wat hoger in de toeren later rijden dan normaal van lang stil staan en laag in de toeren rijden word de auto wat lui van. Als je een airco in je auto hebt en je hebt die dan aanstaan dan mis je een paar pk met optrekken en dat merk je best wel met een 1.3i 16v dan kan je die het beste uitlaten. Maar de kopplingsplaten mag het probleem niet zijn wat voor merk het is zolang ze maar geschikt zijn voor jou type auto. denk dat je wat meer gas moet bijgeven en de koppeling wat meer en wat eerder op moet laten komen. Als je bougies laat vervangen dan controleer je ook de kabels want die versluiten ook want die verliesen namelijk een kilowatt waarde en als je slechte kabels hebt dan merk je gelijk het verschil dat de auto stotterd met rijden en hij start niet direct. Ik heb zelf verschillende mazda gehad heb een mazda 323 glx 1.3i 16v gehad uit 1994 en een mazda 323 gtx 1.8i 16v 4x4 bi-turbo intercooled en nu heb ik een mazda 626 glx 1.8i 16v uit 1995. Gelukkig zijn het auto's waar je makkelijk de oorzaak van kan vinden en zelf heel veel aan kan doen. maar je moet er wel optijd mee wezen want anders komt het je duur te staan. Want ik heb het zelfde probleem ook gehad met me 323-tjes en gelukkig heb ik het kunnen verhelpen door injectie reiniger en ruim optijds zijn beurten te geven en ook alles wat ik zelf kon doen verbeterd.
Hallo,
Allereerst bedankt voor je reaktie. De kleppen moeten inderdaad nog afgesteld worden ,ik hoop hiervoor zo snel mogelijk tijd voor vrij te maken.
De Injectie reiniger waar je het over had, heb ik twee maanden geleden gebruikt,hierdoor is hij zeker een stuk beter gaan lopen ,maar het af en toe inhouden van de motor was hiermee niet verholpen.Eerst de kleppen maar eens stellen..
De koppelingsplaten die onlangs waren vervangen bleken toch het probleem te zijn .Ik ben teruggegaan naar de garage die ze had gemonteerd,zij hebben ernaar gekeken en kosteloos de kopp.platen
vervangen voor weer een paar nieuwe.hierna was het op laten komen van de koppeling weer als vanouds.
Er zit overigens geen airco (helaas) in deze auto,en lui is hij zeker niet.
Verder start hij altijd goed,en is het inhouden al minder geworden maar nog steeds niet weg.
Wat ik nl vreemd vond ,is dat er water lag op het deksel van het luchtfilter doordat de rubbertjes van de ruitenproeiers in de motorkap gescheurd waren.Nu bleken ook de twee schroefdoppen
die op het luchtfilterdeksel zitten niet 100% af te sluiten ,waardoor er waterdruppels direct bij de luchtinlaatklep zaten waarschijnlijk viel er, tijdens een hobbel in de weg, een druppel in de luchtinlaat waardoor er water werd meegezogen de motor in .
Nadat deze lekkages waren verholpen was het inhouden bij een hobbel weg ,maar zoals ik al zei is het spontaan ,af en toe ,inhouden nog niet weg en zal ik zsm de kleppen stellen.
Groeten....André
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar