Mazda 121: Mazda 121 1.1 1989 valt uit

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Deze mazda had ik in april aangeschaft voor mijn vriendin om ervaring op te doen. Na 3 maanden en vele lange probleemloze ritten (Amsterdam - Riga) viel hij helaas tijdens het rijden plotseling uit. Merkwaardig was het zgn.
"hikje" tijdens het rijden wat zich voordeed de laatste 2 dagen. Dat gebeurde echt een fractie van een seconde
maar reed gewoon verder.

Ik vermoed dat het de ontsteking is omdat de bougies nieuw zijn en er geen sprake was van op 2 of 3 cilinders lopen. Hoewel het een carburateur model is sluit ik ook een brandstofprobleem niet helemaal uit. Maar dan had
ik eerder een onregelmatig lopen verwacht. De auto reed werkelijk waar prima met goede prestaties en een zeer zuinig verbruik. Des te meer baal ik er van dat hij nu stil staat. Het was wel een heel warme dag vandaag wat de kans op een verzopen motor vergroot maar dan had dat bij het starten een probleem moet geven en niet 3 min. later tijdens het rijden.

Bobine? Onsteking? Startmotor draait gewoon dus geen zekering verhaal lijkt me. Zijn de bobines, onsteking en verdelerkap universeel bij dit model? Wat elektrisch gedeelte betreft ben ik een leek maar kan eventueel dat zelf vervangen als ik het nog ergens kan vinden (Kia Pride?)

Alle hulp welkom! Bedankt!

F50driver

Geplaatst door F50driver (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 121? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

De kabelboom die van de motor naar de radiateur loopt even nalopen, komt heel vaak voor dat er een kabelbreuk in zit en door het kantelen van de motor is er even een onderbreking geweest wat je gevoeld hebt als de hik.
De kabel is eigenlijk altijd onderbroken bij de aftakking boven de radiateur (een gedeelte loopt over de radiateur door en een gedeelte loopt naar de motor) zwarte mantel netjes loshalen en de kabels goed controleren, probeer anders de kabels bloot te leggen en dat als hij nog loopt 1 voor 1 de kabels te bewegen en kijken bij welke dat hij hikt of afslaat als het niet direct zichtbaar is.

F50driver (0), 12 jaar geleden

ok bedankt voor de feedback. Daar ga ik even aandacht aan besteden!

F50driver (0), 12 jaar geleden

Ik heb net de auto naar huis gesleept en deed een startpoging...en hij liep direkt!(had nergens aangezeten)
Alle kabels bewogen maar gaf verder geen krimp meer. Ik moet ze nog bloot gaan leggen
maar heb weer wat ritjes gemaakt zonder problemen.

Ik moet opmerken dat het probleem zich voordeed bij erg warm broeierig weer. Ik rook ook wat meer benzine
lucht. Toch misschien de neiging gehad tot verzuipen? Bij m'n motorfiets moet ik bij weersomstandigheden
op de afstelling letten dus ik neem aan dat het bij een auto met carburateur ook geldt.

Evengoed Jeroen bedankt voor het advies.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.