auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 3: Mazda 3 1.6 CiTD valt uit na koude start P0193 foutcode

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Y6, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

Goedenavond forummers,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar nog niet een oplossing gevonden.
Hier heb ik een Mazda 3 1.6 CiTD uit 2005 staan (zoals bekend dezelfde motor als de PSA 1.6 HDI en Ford 1.6 TDCi).
De auto heeft het afgelopen jaar al meerdere foutcodes gehad, de meeste zijn opgelost of niet meer teruggekomen.

Het volgende is nu aan de hand: auto valt met koude start na ongeveer 500m rijden uit. Ik dacht eerst dat er valse lucht getrokken zou worden tijdens stilstaan en dat er brandstof richting de tank getrokken zou worden zodat er na 500m lucht aangezogen wordt. Zelf een aantal dagen in de auto gereden toen gebeurde het helaas niet. Wel een keer toen ik ernaast zat met uitleesapparatuur eraan. Vervolgens treedt foutcode ‘P0193 Brandstofdruksensor G247: Kortsluiting met plus’ op.
Na het uitvallen opnieuw starten en de auto rijdt de rest van de rit perfect en volle vermogen.

Vervolgens de raildruksensor opgezocht en bekeken toen de kabelboom en stekker lichtjes bewogen om te kijken of er wat gebeurde. Opmerking: in die tussentijd ook de luchtmassameter los gehad en later weer aangesloten tijdens de zoektocht naar de kabelboom.
Toen de auto proberen te starten en sloeg niet aan incl. de P0193 storing, daarna weer de kabelboom lichtjes bewogen en de luchtmassameter losgelegd en startte in een keer zonder foutcode. Daarna de luchtmassameter weer aangesloten en de auto rijdt weer, maar valt wel nog uit.

De volgende dag de kabelboom en de raildruksensor schoongemaakt (zat onder het vet en smeer) toen had ik wel verwacht dat de storing weer zou komen maar niks. Zie verder ook geen aangetaste kabelboom (zover ik kan zien).

Wat is nu de vervolgstap, raildruksensor vernieuwen? De sensor doet het altijd goed behalve na 500m rijden en alleen met koude start dat vind ik erg vreemd. Raildruk is bij stationair 300 bar en met 3.000 rpm ongeveer 1200-1300 bar. Als iets sluiting maakt of geen contact is dat niet steevast na 500m rijden en alleen met koude motor. Het weer lijkt ook geen invloed te hebben, auto staat de helft van de tijd in een parkeergarage.

Alvast bedankt.

P.S. Auto heeft onderhoud op tijd ook brandstoffilter is net een paar maanden oud en de foutcodes worden uiteraard gewist. Ik heb helaas nog geen freeze frame tijdens het uitvallen, het leek erop dat de raildruk gewoon wegviel.

Geplaatst door

Robertleroy (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

valt hij uit als je bv moet stoppen ?

ulbert 0

5 jaar

Bedankt voor de reactie Ulbert. Nee, het lijkt juist met optrekken te gebeuren.

Gr Robert

Robertleroy 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.