Beste leden,
Het is weer een tijd geleden dat ik op de forum aanwezig was:-).
Afijn, ik zit met het volgende probleem.
Na een rit van ongeveer 12 uur heb ik een nacht overnacht in frankrijk.
Vervolgens door gereden naar zuid spanje.
Na de overnachting wilde de auto ineens moeilijk nasr z'n 6 daarna de 5.
Moest het er echt induwen met kracht.
Vervolgens bijna in alle versnellingen.
Optrekken ging prima zonder verlies van snelheid.
Merkte ineens ook op dat het eerste stukje koppeling erg loos was.
In spanje aangekomen naar de garage gegaan maar jullie raden het al, alsof er niks aan de hand is.
In steenkolen-spaans en google translate het proberen uit te leggen.
4 garages die aangeven nieuwe versnellingsbak, koppeling of drukgroep.
Heeft iemand van jullie misschien een idee want ik heb niet het gevoel dat het de versnellingsbak is.
Ik moet nog terugrijden naar NL :-( en ben bang voor hetzelfde probleem.
Auto rijdt nu alsof er niks aan de hand is.
Een week hiervoor heb ik alleen een oliewissel gedaan + alle filters en nieuwe blokken en schijven.
Betreft een Mazda CX-5 benzine uit 2012.
Hoor het graag en akvast dank voor het meedenken.
Groet,
Beni
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na een lange rit is de motor en de versnellingsbak bloedheet.
Oude remolie, ook gebruikt voor de koppeling, kan vocht bevatten wat stoom gaat vormen en stoom kan je niet samendrukken.
Vandaar dat loze stukje koppeling.
Ik zou de remvloeistof, en daarmee ook de koppelings vloeistof laten verversen.
Ik weet zo niet of de rem en koppeling een eigen reservoir hebben of dat ze 1 reservoir delen.
Stoom /waterdamp/lucht kun je wel samen drukken en dat voel je dan als een stukje lose slag , koppelingsvloeistof vervangen om mee te beginnen.
Geen anwb reisverzekering afgesloten ?
Dank, alvast voor de antwoorden.
Morgen alvast vloeistof laten vervangen.
Anwb Europa + reisverzekering heb ik.
Ik wil alleen niet oneindig langs de kant van de weg op de anwb staan wachten met 2 kids in de auto. Dus vandaar dat ik deze oproep geplaarst heb om te kujken wwt ik alvast kan doen voordar ik vertrek :-)
2 jaar
Versnellingsbakolie is ververst. Volgens de Mazda dealer hier in spanje was dat niet nodig.
Echter na verversen bij een andere garage zag deze er donkerbruin uit. Monteur gaf aan dat dit geen overbodige luxe was.
Remvloeistof is ook vervangen en de boel goed ontlucht.
Ben benieuwd of dit voldoende is geweest en tevens ook de oplossing is.
Auto schakelt goed en koppelt prima. Nu nog de lange reis terug afwachten.
Dank voor de support.
Groet,
Beni
2 jaar
Versnellingsbak olie had inderdaad niet nodig geweest, want dat heeft niets met het probleem te maken.
De remvloeistof/koppelingsvloeistof wel.
Ik denk dat het zo wel klaar is, goeie reis terug.
Succes met de terugreis.
Eind frankrijk nu, helaas begint weer een klein beetje moeilijk te doen. Koppelingspedaal heeft volgens mij weer een lichte slag. Elke keer bij het stoppen en tanken een paar minuten rust dan gast het weer na het afkoelen. Weet nu niet meer waar ik het zoeken moet. Het probleem ljjkt te ontstaan aks ik naar z'n 5 wil. Auto en trekt goed op en bak maakt geen geluiden. Geprobeerd om in z'n 5 weg te rijden om de koppeling te testen auto valt dan meteen uit.
Weet het nu ook niet meer.
Achteruit gaat nu ook wat moeizamer in de versnelling.
Groet,
Beni
2 jaar
Ik denk dat er een lekje is in het druklager of in de drukgroep zodat er na enige tijd een ietsje te weinig olie aanwezig is in het koppelingscircuit en daardoor gaat de koppeling niet volledig open met slecht schakelen tot gevolg. Gaat evolueren tot de koppeling zodanig weinig opengaat en de auto blijft rijden bij ontkoppelen. Als je een aantal keren ontkoppeld hebt, gaat het dan beter of blijft de auto slecht schakelen ?
2 jaar
Vermoed ik ook , er komt lucht in het systeem , zal steeds erger worden.
Hangt er olie aan je koppelingscilinder boven bij het pedaal of onderaan de bak ?
Kan ook een lek richting koppelingscilinder zijn en dan zie je niets, in dit geval zal de cilinder langzaam bijvullen overnacht of langere stilstand.
2 jaar
Ik ben net thuis aangekomen, pffffffff. Hoofdremcilinder is droog. Als de auto afkoelt is het alsof er niks aan de hand is. Het klopt wel dat je 2 keer koppelt dan gaat de versnelling erin. Ik heb de hele rit bij elke versnelling 2 keer moeten koppelen :-).
Wat is wijsheid:
Een nieuwe complete koppelingset + de hoofdremcilinder voor de zekerheid.
Denken jullie ook dat het niet aan de bak kan liggen.
Hoor het graag.
Groet,
Beni
2 jaar
Laat eerst eens diagnose stellen .
Juist, eerst diagnose door een echte garage, onderdelen vervangen op hoop van zege is meestal de duurste oplossing.
2 jaar
Dank jullie wel voor de tip. Ik ga morgen op zoek naar een giede garage. Mijn eigen garage gaf al aan dat ze problemen met schakelen liever niet doen of behandelen :-(.
Mijn broertje heeft een andere garage gevraagd en die gaf na het horen van schakelproblemen aan dat ze best wel druk waren. Hij had in godsnaam 1 auto op de brug staan gaf mijn broertje aan.
Zal toch wel een garage in amsterdam te vinden moeten zijn die een diagnose kunnen en durven te stellen.
Wie weet heeft iemand een goede tip.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Beni
2 jaar
Vandaag nieuwe koppelingsset erin.
Hoofdremremcilinder was oke, geen lekkages. Volgens de garage was de bak oke en dat het waarschijnlijk in de lager of drukgroep zat.
Nou hopelijk is het hiermee opgelost. Koppelingspedaal is in ieder geval soepel en licht zonder geen enkele slag erin.
Bedankt voor jullie hulp.
2 jaar
Hoofdremcilinder heeft weinig te maken met je koppeling , hoop dat ze de juiste cilinder gecontroleerd hebben.
Sorry koppelingscilinder :-)
2 jaar
Het ziet er naar uit dat een nieuwe koppelingset de oplissing was.
Bedankt voir de tips
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda CX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar