close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: motor draait slecht of niet stationair/ 626 1998 1.8i FPY3

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Om de berichten bruikbaar te maken voor de lezer/sleutelaar heb ik de beschrijving van de klacht en direct deels de oplossing erbij gezet, want daar gaat het tenslotte om!!

Motor zakte eerst stationair in toerental tot +- 250tpm en pikte dan weer op. Luchtfilter was vervuild, nieuwe erin en probleem was opgelost.
Omdat ik vond dat de motor niet mooi liep in de lage toeren, beetje bokte bij lage toeren in 1e en 2e versnelling en de motor sterk afremde bij gas loslaten ben ik verder gaan zoeken. P.s. Auto heeft nu 186dkm gelopen en was aangekocht bij 160dkm (en altijd bij dealer onderhouden geweest).
Inmiddels gasklep en ik denk dat het de stationairklep is, die bovenop het gasklephuis zit los gehad en schoon gemaakt, leverde geen resultaat.
Bougiekabels ohms doorgemeten (9,16K-7,88k-6,96k-5,82k) in de verhouding tot de lengte is de 3e bougiekabel een stukje hoger, volgens mij kan dit nog.
Voor de zekerheid bougies vervangen, de originele van Mazda.

Inmiddels liep de motor niet meer stationair!! slaat dus steeds af. uiteindelijk toch maar naar de dealer gereden.
Test leverde op: bougiekabels goed, lambdasonde goed, motormanagement niks mis, maar de pakking van de inlaat is lek. Kosten 70euro testen en 30 euro losse pakking.

Zit nu enkel met het probleem dat ik niet weet wat ik allemaal tegenkom bij demonteren, is er iemand die wat tips voor me heeft. Bij de garage hadden ze het over de EGR klep die je van tevoren goed moet inspuiten anders komt die niet los. Moet ik nog iets speciaal doen met de inspuitventielen. Moeten alle pakkingresten met een oplosser worden verwijderd?

Geplaatst door

ragboom (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Egr-leiding moet je iid inspuiten en losschroeven tis 1 wartel(egr-klep blijft zitten), de inspuitventielen laten zitten (wel de bedrading in zijn geheel loshalen), de oude pakking voorzichtig met een scherpe houtbeitel weg schrapen, het geheel opschuren met P120, schoonblazen en alles vastschroeven, al met al een anderhalf uurtje werk.
Vergeet de steun aan de onderkant van het spruitstuk niet!!!

suc6
Gr. Jack

Jack T 0
badge

16 jaar

Jack bedankt,
Ik weet zo niet de egr leiding te zitten maar kom die bij demonteren vanzelf wel tegen. Vrijdag of zaterdag zal het klusje moeten gebeuren, zal er zelf wel wat langer over doen dan 1 1/2 uur schat ik zo.

ragboom 0

16 jaar

Klus valt toch tegen.
Na 1 1/2 uur alles los behalve de wartel van EGR. Omdat ik geen steeksleutel 26 heb moest ik op zoek naar een baco. Grote baco vanaf links onder het spruitstuk door op de wartel gezet, echter drukte die op de dynamosteun, dus die steun en dynamo ook maar los gehaald. Eindelijk spruitstuk los gekregen, daarna nog ruim een uur bezig geweest op de pakking te verwijderen (de pakkingoplosser die ik gekocht had werkte overigens minimaal, de groene rubberpakking loste wel enigzins op).
Wil eigenlijk meteen de EGR goed reinigen, alleen weet ik niet of ik het hele egr-huis of alleen het elektradeel die met 4 schroefjes erop geschroefd zit moet demonteren. Het elektradeel is er al af geweest, is schoon en kan niet vervuilen omdat die niet in contact komt met de luchtstroom. Ik heb het risico dat als ik het hele huis eraf haal er een pakkingprobleem bij krijg.
Iemand enig idee wat voor pakking er tussen zit en of er dus een nieuwe tussen moet?

ragboom 0

16 jaar

Zit metalen pakking tussen die te hergebruiken is.

kasperht 0

16 jaar

Nu alles open lag, heb ik de gok gewaagd en het hele EGR huis van het spruitstuk afgenomen. Zat inderdaad een kleine metalen pakking tussen, heb die gereinigd en met kopervet ingesmeerd en hergebruikt.
In het huis zit dus de beruchte klep, die was behoorlijk vervuild (het hele inwendige huis overigens ook, maar wat wil je na 185dkm uitlaatgas erlangs laten stromen) wel geprobeerd te reinigen (ingespoten met pakkingoplosser en remmenreiniger) maar omdat je er niet bij kunt is dit niet goed gelukt, de kanalen in het spruitstuk waren ook behoorlijk smerig, die wel kunnen reinigen. Uiteindelijk alles terug geplaatst, gestart en helaas de motor loopt nog steeds niet stationair. Hoe is het mogelijk!
Daarna gewoon de gasklepschroef een slag gegeven en de stationair sproeier 2 slagen uitgedraaid, hij blijft nu tenminste een stuk beter stationair draaien. Proefritje gemaakt en warm gedraaid, af en toe loopt hij toch weer onder zijn toeren. Ik had wel het idee dat de motor soms van een iets hoger tt terugviel naar het normale tt. Het dipje in het tt bij gasgeven is wel weg.

ragboom 0

16 jaar

en aan de oude pakking was absoluut niets te zien dat die ergens zou kunnen lekken.
Koud slaat de motor weer af, warm blijft die wel lopen. Kan ik het ergens regelen cq controle uitvoeren op verhoogd tt.

ragboom 0

16 jaar

Ik zou toch denken aan de stappenmotor (stationair regelklep bovenop de gasklep).
Wat gebeurd er als je de stekker hiervan lostrekt?
Meet ook eens de weerstand over de connector van de stappenmotor door. Die zou 7,7-9,3 ohm moeten zijn.

kasperht 0

16 jaar

Kasper bedankt, het was inderdaad de stationair regelklep.

Stekker losgetrokken en hij ging harder lopen, weerstand gemeten en die was 8,3 ohm. Hele huis gedemonteerd en nog eens goed gekeken. Blijkbaar kan de veer met kunststof huls alleen maar op 1 manier geplaatst worden, (van buiten zie je dit echter niet) maar wanneer je draait voel je op een gegeven moment dat hij op zijn plek valt. Toen heel voorzichtig weer teruggeplaatst op het gasklephuis, dit valt tegen omdat hij dan ondersteboven hangt en het element eruit valt. Motor gestart en hij liep direct verhoogd stationair. Bij gas loslaten blijft het tt even rond de 1000 toeren hangen en valt na enkele seconden terug naar 600. Zal de gasklepschroef weer terug gaan zetten zoals die vooraf stond en dan het stat tt afstellen.
Het hele euvel zal hem denk ik toch in de pakking gezeten hebben, want de motor loopt in de lage toeren veel soepeler en pikt beter op bij gasgeven.

ragboom 0

16 jaar

Mooi dat het erop lijkt dat je het probleem hebt gevonden!

Ik ken het probleem met terugplaatsen van de stappenmotor, het is een kwestie van voelen (en een beetje geluk hebben) bij het correct terugplaatsen.

kasperht 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.