Ik rij nu 6 jaar in deze 626 naar volle tevredenheid, echter is er 1 probleem wat zich al langere tijd voordoet. Na langere tijd snelweg te hebben gereden loopt deze auto regelmatig even op 3 cilinders. Ik heb er verder niet zoveel aandacht aan besteed want als ik de auto even overschakelde op benzine liep ie gewoon weer goed, ook als ik korte tijd later gewoon weer overschakelde naar gas. het gekke is dat het probleem zich de ene keer een paar weken niet openbaarde en de andere week weer meerdere keren achter elkaar, alsof het afhankelijk is van een bepaalde temparatuur of luchtvochtigheid. het probleem bleef ook aan na het vervangen van de bougiekabels en bougies en deze zijn twee maanden terug ook weer vervangen met het onderhoud van de auto. Sinds gisteren is het echter ineens erger geworden, overschakelen naar benzine helpt op de lagere toerentallen ook niet meer maar alleen boven de 2500 toeren kan er op benzine nog maar enigzins op 4 cilinders gereden worden, op gas nu helemaal niet meer. Zelfs als ik met 120 Km per uur overschakel naar gas begint ie te horten en te stoten. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand kan zijn? De auto heeft een LPI installatie heeft nu 417.000 Km gelopen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben er nog iets vergeten bij te zeggen: Zodra de auto weer op 3 cilinders gaat lopen en zeer beroerd optrekt, inhoudt etc, het motormanagament lampje gaat knipperen en vervolgens een paar dagen aanblijft.
Kon wel eens eens versleten kop zijn , ondanks dat het een mazda is
Compressie en een lektest uit laten voeren , zal waarschijnlijk duidelijk gaan geven.
wat voor gas installatie heb je erin zitten als het vialle is lijkt het op het uitstroombuisje wat bevriest ik had het zelfde als jou even op 3 cillinders en dan een schokje en daar was ie weer ,heb ze allemaal laten vervangen en nu geen last meer gehad het lijkt er verdacht veel op zitten de injectoren boven op het spruitsuk
10 jaar
@kaleido:Dat hoop ik niet want dan wordt het waarschijnlijk een andere auto. Compressie en lektest is een goed idee, ga ik vandaag even laten doen, hopelijk valt het mee maar hij heeft idd wel ruim 4 ton op de klok.
@Ulbert: Er zit inderdaad een Vialle installatie in. Maar op zich zou ik de mogelijkheid die jij omschrijft vreemd vinden aangezien het probleem zich in eerste instantie enkel en alleen op gas voordeed. Vandaag ga ik in ieder geval lek en compressie test doen want ik denk dat idd de kop ook wel eens versleten kan zijn zoals iemand hier al opperde alhoewel de klepspeling en de zetels nog prima zijn. Ik heb een voorzichtige hoop dat het de bobine is, die ga ik vandaag ook vervangen.
10 jaar
Na het vervangen van de bobine is het iets verbetert, maar het probleem is nog lang niet weg. De lek/compressietest vallen niet zo goed uit voor twee cilinders maar de kleppen staan ook niet goed. Ik rij geen meter meer totdat kleppen deze week gesteld worden, hopelijk kan dat ook gewoon nog.
10 jaar
Wat zijn de compressiewaarden van de 4 cilinders? En was de motor toen koud of warm?
Als de kleppen te ruim staan heeft dit niet veel gevolgen voor de compressie. Een te kleine of geen klepspeling heeft dit wel. Dit komt vaker voor bij auto's die op lpg rijden, de zitting van de klep slijt en daardoor komt de klep verder omhoog te liggen. Als de klep eenmaal niet meer goed sluit en je blijft er mee rijden is de klep/zitting na een paar km al verbrand. De hete gassen snijden dan langs de klep en branden dan meestal een gat in de klep.
Dit verklaart ook waarom het probleem steeds erger wordt.
succes
10 jaar
Hopelijk helpt het stellen nog.
Zal al wel een gaskop op zitten,want de originele kop haalde dat echt niet.
Als ze op gas gingen lopen moesten ze destijds al aangepast worden,kun je zien in de deurstijl volgens mij,zit er een sticker.
10 jaar
@Sander H.S.: Ik heb de waarden helaas niet meegekregen maar ze gaan er later deze week verder mee. Was helaas druk waardoor ik paar dagen moet wachten. Zal idd blijken of er schade is aan de kleppen. Wordt vervolgd.
@ Primera p11: Zit idd een witte sticker in de deuropening dat deze auto geschikt is (gemaakt) voor LPG. Heb de auto gekocht bij 122.000 en zelf nog nooit een koprevisie of iets dergelijks hoeven doen.
10 jaar
Kleppen laten stellen en hopen dat het dan goed is,anders word het waarschijnlijk een koprevisie.
10 jaar
De kleppen konden nog gewoon worden gesteld en tevens waren er twee bougies behoorlijk slecht. Dat laatste is vreemd want ik heb ze nog niet eens zo heel lang geleden vervangen,net als de bougiekabels. Volgens de garage was er 1 van de kabels slecht..Maar misschien juist een gevolg van een slecht lopende motor als gevolg van de klepstanden??. In ieder geval loopt de auto weer 100%, zowel op benzine als op gas, en de gemeten waarden waren heel netjes. Probleem opgelost! Op naar de 5 ton.
Ik wil een ieder hier bedanken voor het meedenken.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar