Hallo,
Ik ben bezig met een herstelling van een ongeval. Toen ik de wagen ging halen, zat er een getik in de motor, gaf hij blauwe rook en had geen vermogen meer.
Nu heb ik de hele kop verwijderd (dus ook de intercooler), en zag ik dat er veel olie in de darmen zat.
Ik heb het oliepeil gecontroleerd (stond op min, heb ik dus bijgevuld), heb de darmen gereinigd en de motor zonder intercooler laten draaien. resultaat: getik en blauwe rook zijn weg, maar de darmen zaten terug vol olie (ondanks dat ze niet met elkaar verbonden zijn) en oliepeil terug op min.
Weet iemand hier een oorzaak voor? Zelf denk ik aan inwendige lekkage (zuigerveren versleten en olie naar het inlaatspruitstuk steken).
De wagen heeft 130000km op de teller, maar de dame heeft de wagen wel verzet na het ongeval (ongeveer 1km) zonder koelvloeistof. Kan dit hier iets mee te maken hebben?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
update: Ik heb de aanzuigdarm van de motor losgemaakt zodat spruitstuk rechtstreeks zuigt, geen olie meer te bespeuren hier (misschien drupte deze van bovenste in onderste darm?), als ik in de uitlaatpijp ga, hangt deze ook vol vloeibare olie.
Als je zo snel je olie weer kwijt bent denk ik eerder aan het asje van je turbo, is die niet gebroken?
[quote=harlie]Als je zo snel je olie weer kwijt bent denk ik eerder aan het asje van je turbo, is die niet gebroken?[/quote]
Ingaande kant (luchtfilter) voel ik minimale speling. Of bedoel je de uitgaande zijde?
Ik had ook al gedacht aan de turbo. Zou het verzetten zonder koelvloeistof hier de oorzaak van kunnen zijn?
Heb ook gezien dat laatste onderhoud ongeveer 30 000km geleden is. Misschien ook een mogelijke factor?
Zuigerveren zou je dat niet horen aan het draaien van de motor?
Ik begrijp dat je de motor maar even hebt laten draaien en geen grote proefrit hebt gemaakt dus daarom denk ik niet aan zuigerveren. Als je daarlangs de olie kwijt zou zijn dan kun je elkaar niet meer zien staan in de werkplaats en waarschijnlijk slaat dan je motor op hol. Als de olie langs de turbo de uitlaat in loopt bij koude motor blijft dit gewoon vloeibaar en zal dit pas erg gaan roken zodra de motor op temperatuur komt. Nivo terug op minimum na ongeveer 15 minuten draaien (neem ik aan) betekent dat je via een oliedrukkanaal je olie verliest. Misschien kun je de uitlaat demonteren en leeggieten, waarschijnlijk zul je daar je olie terugvinden.
[quote=harlie]Ik begrijp dat je de motor maar even hebt laten draaien en geen grote proefrit hebt gemaakt dus daarom denk ik niet aan zuigerveren. Als je daarlangs de olie kwijt zou zijn dan kun je elkaar niet meer zien staan in de werkplaats en waarschijnlijk slaat dan je motor op hol. Als de olie langs de turbo de uitlaat in loopt bij koude motor blijft dit gewoon vloeibaar en zal dit pas erg gaan roken zodra de motor op temperatuur komt. Nivo terug op minimum na ongeveer 15 minuten draaien (neem ik aan) betekent dat je via een oliedrukkanaal je olie verliest. Misschien kun je de uitlaat demonteren en leeggieten, waarschijnlijk zul je daar je olie terugvinden.[/quote]
De wagen heeft inderdaad maar even gedraaid aangezien de hele kop weg is. Het niveau staat zelfs na 3min draaien al terug op minimum. zichtbaarheid in werkplaats is geen probleem.
Dan maar eens zoeken naar occasie-turbo voor de wagen.
Hoho, eerst even kijken of ik gelijk heb voordat je onderdelen gaat vervangen!
Als je de uitlaat bij de voorpijp losmaakt en je laat hem nog een keer 3 minuten lopen zou je dus een plas olie uit de voorpijp moeten zien komen.
[quote=harlie]Hoho, eerst even kijken of ik gelijk heb voordat je onderdelen gaat vervangen!
Als je de uitlaat bij de voorpijp losmaakt en je laat hem nog een keer 3 minuten lopen zou je dus een plas olie uit de voorpijp moeten zien komen.[/quote]
Turbo terug gemonteerd, oliepeil op max gezet en uitlaat losgemaakt aan de flexibel. Wagen laten draaien (zonder intercooler), resultaat: geen olie onder de wagen, oliepeil nog steeds op max en geen olie in darmen.
Wagen vervolgens op een verhoog laten rijden (zonder intercooler en met losgemaakte uitlaat), heeft geen problemen meer (terug power), oliepeil nog steeds ok.
Nu snap ik er niets meer van. Iemand enig idee? Je kan toch geen probleem oplossen door gewoon alles te demonteren en dezelfde stukken weer te monteren?
Ps: Alle leidingen waren vrij, dus geen obstakels waardoor de olie een andere uitweg zoekt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar