close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Premacy: Premacy 2000: koppeling vervangen, waaraan denken?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hoi,

Ik wil de koppeling vervangen van een Premacy benzine, handgeschakeld, uit 2000.
Ik wil dit voor de deur doen, dus van onderaf, op de oprit.
Is dat een beetje te doen en voor welke uitdagingen kan ik komen te staan?

Ook vraag ik me af of de assen makkelijk uit te nemen zijn in de praktijk. Zitten hier nog borgringen op aan bakzijde en wat is de best practice om deze eruit te krijgen.

Ps: ik heb hier wel een vraagbaak voor, gaat even om de praktijkervaring die jullie hiermee hebben.

Alvast dank!

Geplaatst door

Wernervs (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk allereerst aan je eigen veiligheid. Als je dit zelf wilt doen, waarom gebruik je dan geen hefbrug van zo'n doe_het_zelf garage?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Mee eens. Als de versnellingsbak los moet dan kun je die het beste met een speciale krik laten zakken of ondersteunen. Misschien is een extra paar handen geen overbodige luxe. Ik zou het laten doen bij een universeel.

Nico8119 0

11 jaar

Hoi, bedankt zover voor de snelle reacties.

Ik heb meerdere krikken, centreertool gazomaardoor en heel veel voordedeursleutelervaring. Doe bijna alles zelf, al >15 jaar en spaar bakken geld uit zo. Ik ben wel traag, want ik denk overal minstens drie keer over na. Dit is ook deel van de voorbereiding. Ik trek hier minstens een dag voor uit. Bij een DHZ-garage een brug huren is daardoor best duur en effe van huis vandaan. (Maar ja toch wel handig!). Ik neem t mee ter overweging!

En bedankt voor de zorgen over de veiligheid, goede tips hoor.

Het is gewoon de vraag: is er iemand met technisch-inhoudelijke tips? Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten? Valkuilen? Misschien wel tips voor beste werkwijze voor inbouwen/uitbouwen specifiek voor de Premacy. Van onder de auto dus.
En als iemand zegt: takel blok plus bak eruit, da's veel minder werk, dan doen we dat, maar zou het graag eerst (en vantevoren) willen weten :-)

Dank iig!

Wernervs 0

11 jaar

Hoi, voor het nageslacht het volgende bericht:

Ik ben voor de deur aan de slag gegaan en met succes.
De vorige antwoorden waren niet echt on-topic. Dus, waaraan te denken als iemand anders dit leest:

* Wielmoeren kunnen problemen opleveren als een onverlaat bij vorig onderhoud ze te strak erop heeft gedraaid;
* Grote problemen gehad met as uit fuseestuk halen linksvoor (bestuurderskant). Wilde er niet uitkomen. Heb ik al eens eerder problemen mee gehad, met een 121. Heb de as LV dus in de fusee laten zitten, fusee los gehaald zoveel mogelijk en de as alleen aan bakkant uit de versnellingsbak getikt (zachtjes) en getrokken (!);
* As uit fuseestuk rechtsvoor: geen probleem;
* Motorblok laten zakken (blok blijven ondersteunen met bijv. krik), vast laten zitten aan motorsteun aan distributiekant, bakkant voorzichtig met bak en al laten zaken (goed ondersteunen!);
* Motorsteun achter de motor (dus onder inlaatspruitstuk en startmotor), daarvan was de bovenste bout bijna niet uit- en in te draaien. Vreemd. Waarschijnlijk schroefdraad niet jofel - kostte veel kracht, het uit- en indraaien.
* Op een gegeven moment kantelt het blok niet meer verder, dan heb je voldoende ruimte om bak los te halen;
* Bak loshalen ging bij mij eenvoudig, zitten ook twee centreerbusjes, let daar op (dat ze niet beschadigen en dat ze er zitten als je de bak terugplaatst);
* Bak moet van het blok afgeschoven worden en iets gekanteld worden naar voren. Verder kan hij dan vooronder van de auto vandaan gehaald worden;
* Bak komt er erg makkelijk af (is wel zwaar, dus goed ondersteunen) - hoefde niet te kloppen met rubberen hamer ofzo;
* Met terugzetten bak, denk daarbij nog aan de centreerbusjes en ik had nog de moeilijkheid dat de as LV er weer in moest;
* Bak gaat er relatief makkelijk op
* Moeilijkheidje zijn nog de drie bouten bij de aandrijfas RV. Deze zitten op een onhandige plek.
* Opbouwen ging gelukkig makkelijker dan uitbouwen
* Waar ik me erg aan geërgerd heb zijn de schroefbouten gebruikt voor de beschermpanelen vooronder. Deze zitten te vast en breken bijna allemaal af door roest. Naderhand uitgeboord/extra gaten geboord en vastgezet met tie-wraps. Uiteraard geen schoonheidsprijs.

Geen onoverkomelijke problemen tegengekomen. Alles lijkt me redelijk standaard. Voor de rest was het lekker sleutelen, alleen kostte het me veel te veel tijd...

Wernervs 0

11 jaar

Bedankt voor de handleiding en de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

"Oplossing" zie boven.

Wernervs 0

11 jaar

De beschermplaten zijn inderdaad een drama bij de Mazda's uit deze periode. Ik heb bij mijn auto de boutjes een keer preventief uitgeboord en vervangen. Bij het vastzetten een lik vaseline erop tegen het roesten. Bij iedere reparatie is het weer fijn dat de beschermplaten makkelijk los gaan.

Nico8119 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.