Mazda 323: Schokken op LPG G3

Bouwjaar: 1996

Hallo,
Ik heb een Mazda 323F uit 1996 op LPG G3.
starten en rijden prima.
Maar af en toe , als ik gas geef dan schokt hij even.
Op benzine loopt hij perfect.
Het betreft een Koltec installatie met VG392 verdamper.
Iemand enig idee?

mvg,
Hans.

Hans4040

Geplaatst door Hans4040 (190) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Vaak slaan de bougiekabels door vooral die lange kunststof gedeeltes die op de bougie's gestoken zitten.

Hans

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Bedankt voor de reactie Hans,maar ik ben vergeten te zeggen dat hij op benzine perfect loopt.

mvg,
Hans.

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dan zal het mogelijk kunnen zijn dat de membramen in de verdamper door veroudering stug zijn geworden.
Is er niet een revisie setje te koop.

Hans

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

ik denk het wel , Hans.
Ik zal maar even naar de LPG specialist om zo`n setje te halen
en de verdamper meteen goed schoonmaken.
bedankt,
mvg,
Hans.

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Helaas Hans, zulke reparatiesetjes bestaan niet van Koltec. Misschien wel immitatie, maar ja de kwaliteit he. Nou denk ik dat je verdamper waarschijnlijk niet de oorzaak is.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- Zwaar bewegende stappenmotor op het verdeelhuis
- Vervuild verdeelhuis, dit is wel heel goed te reinigen
- Vacuumslangen van de verdamper en MAP-sensor, gescheurd of zacht geworden door olie
- De verdamperdrukken, hiervoor moet je naar een gasspecialist
- En bougies en kabel, want ook al vind jij het goed op benzine, autogas is veel kritischer
- Onbelast hikt dit systeem altijd bij plots het gaspedaal indrukken

Succes

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Bedank, ik ga hiermee aan de slag.

mvg,
Hans.

VG392 (0), 19 jaar geleden

Hallo Hans,
Revisiesetjes zijn hiervoor wel te koop.
Ik verkoop deze namelijk zelf.(eigen import)
Zelf heb ik deze ruim 1 jaar geleden gemonteerd, en de auto loopt nog steeds perfect.
Als eerste zou ik het zelfdiagnosesysteem raadplegen.
Jou gasinstallatie houdt namelijk zelf alle storingen bij en slaat deze op in het geheugen.
Deze is uit te lezen door de losse grijze draad die achter de omschakelaar benzine/gas zit aan massa te hangen, en het contact aanzetten maar de auto niet starten.
Dan is uit het knipperen van het lampje in de schakelaar de storingen uit te lezen.
bv. 1x oplichten, even wachten en dan 2x oplichten = code 12 =
geen toerentalsignaal.(motor loopt niet)
code 13 = lambdasonde geeft geen signaal.
Elke code word steeds 3x achtereen weergegeven.
Er zijn dus meerdere codes mogelijk. bv. 13, 21, 22, 33, 34, 43, en 45.
Het beste kun je mij even mailen zodat ik je de complete beschrijving kan toezenden.
Tot mails,
Kees

Berendd (0), 19 jaar geleden

Hallo Hans
Vier nieuwe Bougies
en nieuwe bougiekabels
Probleem opgelost met bokken
Zelf dit probleem gehad

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

@ Kees VG392,

Hallo Kees VG392, toepasselijke naam in dit geval, officieel worden er vanuit Koltec geen revisiesets geleverd in verband met de E-keur die de verdamper heeft. Nieuwsgierig als ik ben wil je me eens gegevens en een prijs mailen.

Groeten,

Hakeem

VG392 (0), 19 jaar geleden

Hakeem,
Ik heb een foto van de set naar je emailadres gestuurd met daarbij wat toelichting.
De complete set voor de revisie van de verdamper afsluiter en verdeler kost zoals je ziet maar 45 euro.
Daar krijg je de revisiehandleiding bij kado.
Dat is stukken goedkoper dan een nieuwe verdamper van 300 euro.
Ik heb ook gehoord dat door de gasbedrijven voor alleen het membraam van de verdeler al 30euro gevraagd durft te worden.
Ik kan ook assisteren bij het opsporen van storingen
Groeten,
Kees

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Bedankt Kees voor je email. Ik heb de zaak eens goed aangekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij geen haalbare kaart is. Overigens kost een standaard VG392 215 ipv 300 zoals jij beweert. Daarbij komt, vind ik dat ik als professionele autogasspecialist me niet in moet laten met beunpraktijken. Dat is geen verwijt naar jou maar als officieel Koltec-Necam dealer is het verkopen van dit soort onderdelen uit den boze. Daarbovenop is het commercieel niet interessant een verdamper te reviseren die na alle werkzaamheden niet goedkoper is dan een nieuwe met garantie. Overigens mis ik nog wel enkele onderdelen in je setje. Maar veel succes met je handeltje.

Groeten,

Hakeem

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Bijzonder vriendelijk.

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Hans nog ff een aanvulling op het schokken van je Mazda. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is een lekkende benzinedrukregelaar. Dit kun je ontdekken door het vacuumslangetje eraf te trekken. Daar mag dan geen benzine uitkomen.

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Bedank.
ik zal ff kijken.
Als het probleem opgelost is , meld ik het wel.

mvg,
Hans.

VG392 (0), 19 jaar geleden

Hallo Hakeem,
Die 215 euro voor een nieuwe verdamper is dan zeker inkoopsprijs voor de dealer, en dan heb je de nog de BTW.
Ik zie op internet steeds prijzen van rond de 245 euro exclusief BTW.
Ook de diverse gas-inbouwstation die ik gebeld heb kwamen exclusief montage op ongeveer 300 euro uit.
En qua onderdelen kom ik echt niets tekort.
Ik heb zelf al diverse verdampers gereviseerd, en zolang de officiele dealers al 30 euro voor een membraam voor de verdeler durven vragen (zit in mijn set ook bij) is 45 euro echt een koopje.
Voor degene die niet zo technisch is voer ik de revisie voor 20 euro extra uit.
En 1 jaar garantie krijgen ze van mij er ook zo bij, geen probleem.
Dus een set van 45 euro + 2 uur werk is voor de meeste particulieren naar mijn idee aantrekkelijker dan even een weekloon ophoesten voor een verdamper die na 4 jaar weer vervangen moet worden.
(Dan geldt ook de garantie niet meer)
Het ergst vind ik nog de merkendealers (in mijn geval Mazda) die wel allerlei kosten in rekening durven brengen voor onderzoek ,afregelen en in het wilde weg onderdelen gaan vervangen, terwijl ze nergens verstand van hebben.
De meeste weten niet dat dit systeem een zelfdiagnose heeft laat staan dat ze weten hoe ze het diagnosesysteem uit moeten lezen.

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Kees, 215 euro is incl. BTW en dat merkdealers geen verstand van zaken hebben is intrappen van open deuren.

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Mag ik daar even op inhaken?
Hoevaak lees je niet dat men naar de merkdealer is geweest ,
en dat de merkdealer niets kon vinden?
Het wordt weer eens tijd voor wat bijscholing .
De techniek staat niet stil , heren "merkdealers".

mvg,
Hans.

VG392 (0), 19 jaar geleden

Hallo Hakeem,
Met di 215 euro ben jij waarschijnlijk de goedkoopste van Nederland.
Ik heb namelijk 7 jaar geleden mijn verdamper al moeten vervangen voordat ik deze revisiesets ontdekte.
Dat grapje koste me toen alt 425 gulden excl. btw en montage.
1 jaar jaar heb ik diverse gasspecialisten gebeld, en deze vroegen allemaal tussen de 240 en 265 euro excl. btw en montage.

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja Kees, wat kan ik daar op zeggen? Ik weet alleen dat een standaard VG392 incl. BTW 215 euro kost. Ik moet er op vertrouwen dat wat jij beweert jouw waarheid is. Ik ken je verder niet dus weet ook wat ik ervan denken moet. Maar je hoeft mij verder niet te overtuigen want ik zal geen gebruik maken van je revisieset om door mij eerder gegeven reden.

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Heren,
ik heb antwoord op mijn vraag ,
dus zal ik deze eindeloze discussie dan maar afsluiten?

Dank u en tot het volgende problem.

mvg,
Hans.

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Ho ho Hans,

Niet zo snel, wat was nu de oorzaak?

VG392 (0), 19 jaar geleden

Hakeem,
Je bent me net voor.
Ik wil ook graag weten of het is opgelost, en als dit zo is wil ik ook weten wat het was.
Rest mij nog jou veel succes met je bedrijf te wensen.
Ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die niet meteen een slaatje willen slaan uit de ellende van een ander.
Jammer dat er zoveel andere zijn die dat wel doen.
Vriendelijke groeten,
Kees

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Heren ,
ik ben nog niet met de auto bezig geweest,
Er is wel een probleem bijgekomen .
Als de motor warm is en we stoppen ergens dan blijft hij eerst een poosje op 1500 toeren draaien voordat hij normaal gaat lopen.
ook als je met stilstaande auto even gas geeft duurt het even voordat hij normaal stationair draaid.
Dit doet hij op gas en op benzine .
Wat kan dat nu weer zijn ?
Ik heb wel onder de motorkap gekeken en aan van alles gerommeld,
maar nog niets los gehad en zo.

ik hoor het wel ( hoop ik ).
mvg,
Hans.

VG392 (0), 19 jaar geleden

Probeer eerst het diagnosesysteem uit te lezen.
Misschien wordt er dan veel duidelijk.
Groeteb,
kees

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Smoorklephuis en omloopluchtkanaal reinigen wil vaak helpen.

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Kees , ik heb het diagnose systeem nog niet uitgelezen want op benzine doet hij ook versneld draaien.
Smoorklep huis enzo gereinigd .
Heeft niets geholpen.
Wel is het zo , dat wanneer ik de steker van de LMM aftrek , hij meteen goed stationair gaat lopen .
Ook als hij op benzine staat en snel stationair draaid,
+/-1200t/min. en ik schakel over op gas , dan hoor ik klik in het stuurapparaat van de G3, en hij loopt goed.
Tot je weer gas gegeven hebt , dan loopt hij weer te snel.
Nogmaals , probleem doet zich voor op gas EN op benzine.
Verder alle slangetjes ( en dat zijn er genoeg ) bekeken op lekkage .
Alles heel , zo te zien.
Wat is dat trouwens voor een zwart plastic potje aan de rechterkant van het inlaatspruitstuk?
Er gaat een slangetje naartoe vanaf het inlaatspruitstuk en in dat slangetje zit een terugslagklepje.
Aan de onderkant gaat weer een slangetje weg.
Ik weet het niet meer.

mvg,
Hans.

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Even ter aanvulling:
Ik weet niet of het invloed heeft en misschien is dit wel een gekke vraag .
Maar we hebben vorige week stoelhoezen aangebracht in de auto.
En mijn vrouw zegt dat ze een opdonder krijgt als ze uitstapt.
Kan het zijn dat de ECU gevoelig is voor statische electriciteit?
Daarna is het eigenlijk begonnen.

mvg,
Hans.

hakeemolajuwon (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoe onwaarschijnlijk als het lijkt, het is mogelijk. Zelfs heel reeel als de gascomputer niet op de voorgeschreven wijze gemonteerd is. Snelste manier is de stoelhoezen er weer uit te halen.

VG392 (0), 19 jaar geleden

Inderdaad, statische electriciteit is een gemeen iets, vooral in mobiele installaties.
Laatst heb ik ook iemand gehoord met een GSM in de auto die problemen veroorzaakte in het motormanagement.

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Probleem opgelost !
Er zat TOCH een slangetje los , op een onmogelijke plaats.
Links van de cylinderkop zitten een aantal magneetventieltjes met daaraan wat slangetjes. Daarvan was er 1 los.
Vraag me niet waar al die slangetjes voor zijn , IK weet het niet.
En P.H.Olving OOk niet ( vraagbaak ).
Want daar staan ze niet in.(?)

mvg,
Hans.

Hans4040 (190) PRO, 19 jaar geleden

Wie kan mij vertellen waar al die slangetjes voor zijn .
En al die ventieltjes waar ze naartoe gaan?

mvg,
Hans.

p@tje (0), 19 jaar geleden

daar ben ik ook benieuwd naar !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.