Goedeavond,
Op LPG ervaar ik heel af en toe wel eens dat ie tijdens accelereren tussen 1000 en 2000 toeren wel eens stottert/overslaat, waardoor je een soort van klein 'hikje' ervaart.
Nu vermoed ik dat dit met een vermoeide/verouderde bobine en of bougiekabel te maken heeft.
Nu heb ik zojuist eens even e.e.a. doorgemeten voor zover mogelijk.
Ik praat onderstaande misschien in jip en janneke taal, ervan uitgaande dat je voor de auto staat en naar de motor kijkt, cil. 1 links, cil. 4 rechts:
Ik meet op de bobine die links zit en dus direct boven cil. 2 zit 8,6 K-ohm weerstand.
op de bougiekabel die op deze bobine zit en cil. 3 ingaat meet ik 5,04 K-ohm weerstand.
op de bobine die rechts zit en dus direct boven cil. 4 zit, meet ik 8,9 K-ohm weerstand.
op de bougiekabel die op deze bobine zit en cil. 1 ingaat meet ik 5,65 K-ohm weerstand.
Kan iemand mij hier vertellen of dit goed/fout is?
Daarnaast heb ik de motor even laten lopen, en het licht uitgedaan en zie bij cil. 2 en 4 (waar de bobine dus direct ingaat, zit geen kabel tussen, alleen een stukje rubber met een veer erin) af en toe licht uit de schacht komen als ik gas geef, wat dus inhoudt dat daar stroom weglekt. Nou weet ik dat dit niet goed is, maar wat houdt dat in? is de bobine dan naar z'n grootje? het rubberstukje met de veer erin die tussen de bougie en de bobine zit? En als het alleen dat rubberstukkie is, is dat ook los verkrijgbaar?
Op cil. 1 en 3 zie ik dit niet, wat opzich logisch is, daar deze compleet afgedekt worden door de bougiekabel die in de schacht gaat.
Graag lees ik de mening van jullie experts hierover.
Nog even ter info:
de bobine's zijn nu 90K oud / ca. 4,5 jaar
de bougiekabels zijn nu 150K oud / ca. 9 jaar oud (zijn nog de originele)
Groeten,
Peter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand die hier iets van weet of me verder kan helpen?
Als ik naar je metingen kijk zie ik dat de waardes gelijk zijn, ik bedoel je heb 2 bobines en je metingen daartussen zijn ongeveer gelijk. dat je licht uit de schachten zie komen bij belastingen betekent dat je vonkt weglekt. hij zal de makkelijkste weg zoeken en dat is in dit geval niet via de bougie. wat is de status van de bougies?
groete Rien
Goed, die zitten er nog net geen 20K in. Maar gisteren liep ie ineens nog maar op 3 poten. Heb de bougies eruit gedraaid, en die zien zwart van vonkoverslag op de bovenkant. Na het steken van andere bougies die al zeker 40K gelopen hebben loopt de motor weer goed, maar nog altijd licht uit de schacht. Morgen komen er nieuwe bougiekabels op. Dat zou het probleem volgens mij moeten oplossen.
Ik post het resultaat nog.
14 jaar
Okee, prima ik hoor wel of verdere hulp nodig is.
Vervang de kabels maar,dit lost 9 van de 10 keer het probleem op.
14 jaar
Kleine update,
Kabels zijn vervangen, motor loopt prima (maar dat deed ie eigenlijk al sinds de bougies gewisseld waren), maar in het donker zie ik nog steeds licht in de schacht..
Ik laat het er voorlopig even bij, eerst binnenkort maar eens 100% nieuwe bougies erin met de beurt.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar