De motor van mijn 626 1.8 met 260.000km draait ongeveer 700rpm maar valt vaak plotseling stil. De lambadasonde is vernieuwd maar dat hielp niet. De pakking tussen gasklephuis en spruitstuk is vernieuwd waarna de motor een langere periode goed stationair liep. Toch komt het probleem weer terug. Het vervangen van de pakking tussen cilinderkop en spruitstuk is lastig vanwege de EGR-leiding die erg vast zit (sleutelwijdte 26?)
De motor is in zeer goede conditie, geen lekkages of nare geluiden.
Op de snelweg is 'ie echter wel lawaaiig
1) Mogen de injectors in het spruitstuk blijven zitten als ik het spruitstuk demonteer?
2) Wie heeft dit stationairloopprobleem vaker aan de hand gehad en weet wat te doen?
3) Wie kan dit werk daadwerkelijk uitvoeren voor een redelijke prijs?
Een ander vreemd verschijnsel is het feit dat de voorraadtank van de koelvloeistof regelmatig leegraakt zonder dat dat verder invloed lijkt te hebben. Als ik het tankje, links in de neus van het spatbord, bijvul dan loopt er niets uit. Er zijn geen sporen van lekkage te vinden, er komt geen koelvloeistof in het carter terecht maar toch is het tankje na enige tijd bijna leeg terwijl de temperatuurmeter zonder haperen werkt en normale waarden aangeeft. Wel valt op dat de auto heel snel op temperatuur is maar de normale werktemperatuur wordt niet overschreden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eén probleem is opgelost: Koelvloeistof verdween via waterpomp en werd zodanig verspreid dat ik het pas later zag. Nieuwe waterpomp en distributieriem en het is weer in orde.
Stationair loop blijft een probleem.
ALS er ergens een luchtlek zit, dan kun je dat zien bij het uitlezen aan de zogenaamde "fuel trims".
Normaliter zitten de fuel trims rond de 0%, maar bij lucht lekken krijg je een flinke afwijking.,
De lucht wordt niet gemeten door de luchtmassameter waardoor het mengsel te arm wordt.
De fuel trims gaan dan flink positief aangeven.
Ieder APK station kan de auto uitlezen met een algemene EOBD scanner en die informatie er uit halen.
Het kan ook je vervuilde lmm (lucht massa meter )zijn
5 jaar
@oldford
Mazda is niet van mij waardoor ik niet altijd in de gelegenheid ben om nieuwe tips en werkwijze te testen, vooralsnog dan ook geen resultaat maar ik ga je werkwijze proberen en ik laat het resultaat weten.
@asfaltrocker
De meningen over het al of niet vervuild zijn van een lmm zijn nogal verdeeld maar ik zal toch een schoonmaak-poging doen, baat het niet dan schaadt het niet.
4 jaar
Moet er geen kleppen gesteld worden bij deze motor of heeft hij al hydraulische klepstoters ?
Succes
4 jaar
@kaleido 1
Is je opmerking bedoeld als advies om de fout te vinden of heb je zelf een 626 en vraag je je af of de kleppen gesteld moeten worden?
In het eerste geval kan ik zeggen dat de invloed van een onjuiste klepspeling op een regelmatige stationairloop te verwaarlozen is (afgezien van extreme afwijkingen natuurlijk) en in het tweede geval: Deze 626 heeft inderdaad hydraulische klepstoters en die functioneren over het algemeen goed en zo ook bij deze 626
4 jaar
Ik heb 323 gehad en een 6
Maar ook saab 9000
Maar in mijn beleving dat toerental dan hoog dan weer zolaag dat hij bijna afslaat
Duid op lucht inlaat vervuilde filter en luchtmassa meter ook wel LMM
Kan vuil zijn maar ook kapot versleten.
Het is 2 componeten een die meet die heeft soort bolletje en verder onderin een weer stand haardik...en die kan gebroken zijn...die effe meten.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar