Goededag allemaal,
Ik heb een mazda 323F BG GLX 1.6 16V uit 91..
Nou heb ik het volgende probleem:
Ik ben een jaar trug met een aardig snelle snelheid een stoep opgeklapt..ik had toen een lekke band, en had het reservewiel erop gezet, en de centreerring van mn velg vergeten te verwijderen, dus de velg zat na dat ik hem wilde verwijderen moer vast..nah goed nieuwe band, drop en gaan...maar nu...
Mijn stuur begint te trekken en te trillen vanaf 100 km/h hoe harder ik ga hoe harder hij gaat trillen..
Nou heb ik het volgende allemaal gedaan om het te verhelpen:
-homikineten beide kanten (voor) vervangen
-wielaslager rechts voor (daar komen ook de trillingen vandaan en dat aanloop geluid op de schijven ,(terwijl schijven niet aanlopen, ook geen trillingen bij stevig remmen, niet versleten of krom zijn..)
-wielaslager achter vervangen, kwam met apk naar voren..
-2x uitgelijnd op comp. met instellingen voor een mazda 323 BG...ik heb een F BG (maakt dit uit?)
-Nieuwe 17 inch velgen (velgenland)met nieuwe banden (gebalanceerd bij kwikfit....(fout???))
Tis ieder geval een rijtje onderdelen, en procedures die je volgt om het probleem op te lossen, maar helaas..
Nu heb ik wellis gehoord van de 3 punts ophanging of een cambar, iets waar mn ophanging nog een keer aanvast zit...als deze scheef of krom is, zou de auto dus nooit goed uitgelijnd kunnen worden..
Of hebben die kwikfitters het miss verkeerd gedaan..
Ik neem ook aan dat al zou ik kromme schijven hebben dat ze niet de trillingen en het trekken veroorzaken in je stuur als gewoon rijdt...???
Ieder geval hoop ik dat jullie mij een antwoord kunnen geven..
Greetz
Joe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Joe
Of tie goed uitgelijnd is kun je zien op de uitlijnstrook, als je die gekregen hebt. Uitlijngegevens van de BG zijn allemaal gelijk. Ik weet wel dat ze bij kwikshit niet zo precies zijn, ivm met de grote toleranties van de uitlijngegevens.
Je zegt dat de trillingen van RV komen, zit je aandrijfasmoer wel goed vast??? " wiellagerspeling"!!!!.
Je kunt eventueel eens proberen met de finishbalancer te balanceren, dan weet je zeker waar de trilling vandaan komt.
Ik heb zelf niet het gereedschap ervoor om na te gaan of alles goed gebeurd is... :(
Het lijkt idd af en toe wel of de moer los zit, want als ik rem, tjah het trilt niet maar je hoort een geluid wat ik eigenlijk niet kan omschrijven, het is als of er meer remkracht op het rechterwiel zit dan LV.(het wiel klinkt als of het in resonantie komt met dezelfde frequentie..soort resonantie van geluid)
Ik heb geen uitlijnstrook gekregen, maar stond erbij, die jongens zeiden ook dat hij gewoon egt niet rechter kon, alle wijzers stonden precies...
Want als de auto koud is en ik rij over drempels hoor ik wel, klak klak..
Ik ga is kijken of dat het is..
18 jaar
draagarm rubbers of fussee kogel eens controleren.
Hallo Arie
Als ik een auto uitlijn of een APK doe, controleer ik de auto op deze punten.
Maarja, je weet maar nooit of dat overal zo gedaan wordt!!!!!!!!
Hallo Arie
Als ik een auto uitlijn of een APK doe, controleer ik de auto op deze punten.
Maarja, je weet maar nooit of dat overal zo gedaan wordt!!!!!!!!
----------------------------------------------------------------
het uitlijnen is gebeurd bij kwikk-fit, zou me niet verbazen dat die fietsenmakers daar een auto uitlijnen met ruime fuseekogels.
weet je zeker dat de wielen goed zijn gebalanceerdt? of met de franse slag bij kwik fit?
je kan ook nog de wielen aan de auto laten balanceren, dan wordt alles wat meedraait tijdens het rijden meegebalanceert.
dit wil nog weleens het probleem doen verdwijenen.
maar controleer eerst de ophanging maar eens, dat is simpel zelf te doen....
Hoi,
Ik heb hem bij kwikshit 2x laten uitlijnen..
Gister ben ik me dood geschoten, was klaar met werken, en wil weg rijden...Begint het wiel RV, behoorlijk te tikken en te kloppen, ik heb me buurman even gevraagd wat het zou kunnen zijn, maar wist mij niet het probleem te vertellen, de helevoorkant trilt als je een noodstop wil maken..Hij zei ook dat het de schijven niet zijn anders had je het in je pedaal gevoeld...Maar wat zijn een beetje goede,uitlijn,balaceer bedrijven in rotterdam, ik heb vernomen dat profile tyre centrum best goed is...Want zou best is willen weten waar je de wielen gewoon afzonderlijk zou kunnen uitlijnen...Vanmiddag gaat de auto weg, naar een garage, en gaan ze het complete onderstel bekijken...Maar voor als nog is het probleem nog steeds een raadsel...
18 jaar
als het rechterwiel begint te kloppen en te tikken, laat dan de garage eens kijken naar de rechteraandrijfas.
die kan dit probleem ook veroorzaken.....
succes
Ik vertel gewoon dat ze het probleem moeten verhelpen, dus dat ze alles controleren, want wordt er nu wel beetje ziek van onderhand..Tis de ene keer ook erger als de andere keer..
De aandrijfas, daar zou het ook aan kunnen liggen idd, zou die krom kunnen worden door een tik van een stoeprand>??
18 jaar
als de aandrijas krom is geraakt door een stoeprand, dan zou de draagarm ook schade hebben, een aandrijfas zelf is een masieve staaf, die is niet meteeen krom, maar je homokneet, en dan met name die aan de buitenkant kan wel kapot/versleten zijn.
Ik ben er vanmiddag zelf bij geweest met het onderzoeken naar het probleem, wielaslagers zijn nog helemaal perfect, ook niet zo raar als ze pas allemaal vernieuwd waren..Draagarm+draagarmrubbers nog in goedestaat..
Stabilisatie stangen ook nog in goede staat, rubbers van de fusees waren ook goed, het enige wat we hebben kunnen ontdekken was het volgende, schijven die behoorlijk dun waren geworden..remblokken waar nog zat op zat.. homokineten zijn ook nog niet zo gek lang geleden vervangen, waren ook nog goed..(goed in het vet etc..) Wat ik wel ben tegengekomen was het volgende, vastzittende remklauw bussen(bussen die heen en weer moeten bewegen om de schijf te geleiden) schijf van RV zag er vreemd afgesleten uit..het begon zeg maar kaal te worden (geen metaal op metaal), ben dus nog evenmet de monteur een rondje wezen rijden, en hij zei toch dat er met remmen een lichte trilling in het pedaal mee kwam, terwijl ik de hele auto heel goed vond remmen...hij remt wel goed...Maar op een happige manier..
Morgen kank hem verlaagd en met nieuwe schijven weer ophalen, ik laat hier nog even weten of het verholpen is ja of de nee.. Oja er zat oon nog een M6 hout/slot bout in mn nieuwe band, LV :(
18 jaar
als de rem rechts voor blijft hangen, kan dit zeker trekken in het stuur veroorzaken, immers je rechterwiel wordt steeds afgeremd. ook kan dat trillings veroorzaken, immers je schijf wordt heet en trekt krom, je kromme remschijf draait steeds door de vaste remklauw die de trilling overgeeft naar de naaf waar het wiel aanzit....
op zich logisch.
nog maar even afwachten dus of het opgelost is...
Nou, vanmiddag was het dan zo ver, ik kon mn auto gaan ophalen..:D maar ook :( kostte me 750 euri's...
Nieuwe schijven + blokken,2 nieuwe remklauwen en verlagen + arbeidsloon en ontluchten remsysteem..
Het was dus de remcilinder/zuiger/klauw rechts voor, toen ik mn zuiger zag, schrok ik me werkelijk waar dood.. hij ging niet helemaal meer trug als de druk van de zuiger af was.. ook was de helft van de ring raar afgeslten en hingen er stukjes rubber tussen, zou bijna zeggen dat de druk van het remsysteem afwas.... de bussen van de ophanging zaten vast..
etc.. het was een zooitje, wat een stoeprandje wel niet kan veroorzaken,maargoed, nu rijdt de F weer als nieuw!! :D
DuZZz komen jullie vaker hier problemen tegen op het forum, van bovenstaand onderwerp dan weten jullie dat je dit ook zkr niet over het hoofd mag zien, ook niet als het rempedaal niet trilt.. ;)
Greetz van een trotse mazdarijder!
P.s bedankt voor jullie reakties!!
18 jaar
ik denk niet dat de remklauw van dat stoeprandje komt.... eerder ouderdom en ongelukkig toeval...
zou idd ook kunnen... maar hij heeft wel klap gehad hor, athans dat zei die monteur tegen mij..
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar