Bij koude motor is toerental dermate hoog dat je zonder gasgeven moet/kunt wegrijden. Toerental zit dan meestal tegen of op 2000 tpm. aanraken van het gaspedaal geeft een enorme verhoging van het toerental.
Ook als de motor warm gedraaid is, is de reactie van motor op gasgeven naar mijn gevoel veel te abrupt, een klein beetje het pedaal aanraken resulteert al gauw op het straaljager-effect: met loeiende motor optrekken. Met andere woorden, gasgeven is slecht doseerbaar.
Bij een constante snelheid van ong. 80 á 90 kmh. heeft de motor de neiging om "in te houden", auto loopt dan niet echt vloeiend meer.
Deze Mazda heb ik nu een week of 3 en gekocht met 70.000 km op de teller.
De auto heeft bij de garage een dikke 6 maanden stil gestaan, misschien heeft dat iets met het probleem te maken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook het gevoel dat je een beetje kracht moet zetten voordat je gas kan geven, alsof de gasklep "plakt"?
Nee juist helemaal niet, het is net of er totaal geen tegenstand is.
Gerrit
18 jaar
Heeft deze auto geen potmeter als gaspedaal (m.a.w. helemaal geen kabel die naar de motor loopt)? Zoja, dan zou je eens moeten kijken of het gaspedaal zelf nog wel in orde is.
18 jaar
Maandag gaatie weer naar garage en daar moeten ze hem maar es ff aan de comp. zetten.
Gerrit
18 jaar
het gas gaat gewoon met een kabel.
ik heb het zelf gehad dat de gasklep in de sluitpositie zich vastklemde, als je dan ietsje gas geeft spingt ie los en dan heb je ineens te veel toeren!
het is te verhelpen door een sleutel op het gasklepasje te zetten en hem een aantal malen met kracht verder in de klemmende postitie te duwen, de klep zal zich dan beter in de dichtpositie gaan "zetten"
ps. je moet er wel een paar "haakse handjes"voor hebben.
18 jaar
[quote=Hanskas]het is te verhelpen door een sleutel op het gasklepasje te zetten en hem een aantal malen met kracht verder in de klemmende postitie te duwen, de klep zal zich dan beter in de dichtpositie gaan "zetten"[/quote]
Dat is wel een boerenmanier zeg! Zo trek je de hele gasklep krom! Het gaspedaal klemt in het gasklephuis doordat deze vervuild is met een laagje kool-aanslag op de plek van de gasklep. Gasklephuis reinigen met carburateurreiniger o.i.d. en het klemmen is over.
[quote=Biker]Bij koude motor is toerental dermate hoog dat je zonder gasgeven moet/kunt wegrijden. Toerental zit dan meestal tegen of op 2000 tpm. aanraken van het gaspedaal geeft een enorme verhoging van het toerental.
Ook als de motor warm gedraaid is, is de reactie van motor op gasgeven naar mijn gevoel veel te abrupt, een klein beetje het pedaal aanraken resulteert al gauw op het straaljager-effect: met loeiende motor optrekken. Met andere woorden, gasgeven is slecht doseerbaar.
Bij een constante snelheid van ong. 80 á 90 kmh. heeft de motor de neiging om "in te houden", auto loopt dan niet echt vloeiend meer.
Deze Mazda heb ik nu een week of 3 en gekocht met 70.000 km op de teller.
De auto heeft bij de garage een dikke 6 maanden stil gestaan, misschien heeft dat iets met het probleem te maken?[/quote]
Dit heb ik gevonden over de mazda 3 2006
met volgende verbetering t.o.v. voorgaande versies:
Elektronische gasklepbediening voor 2.0-liter benzinemotor voor beter pedaalgevoel
2.0-liter benzine standaard met handgeschakelde zesversnellingsbak
mazda 3 rijder 2005,2 liter heeft het zelfde probleem als jij omschrijft.
Dealers kunnen er volgens hem niets mee!
18 jaar
Auto is inmiddels bij garage geweest, volgens Mazda-monteur die daar werkt is gasklep schoongemaakt en is er een toevoeging door de benzine gedaan om injectie "schoon" te maken. Het hele verhaal heeft naar mijn gevoel totaal géén effect gehad.
Motor houdt nog steeds in en schokt bij gelijkblijvend toerental.
Ik heb geprobeerd om toerental (bij stilstand) op bijv. 2000 constant te houden door voorzichtig te proberen gaspedaal op één stand vast te houden, LUKT NIET!!!
Al met al een heel vreemde situatie, ik vind het bijzonder onaangenaam om met deze auto te rijden.
Pas na de vakantie kan die weer bij de garage terecht, te druk schijnbaar.
Gerrit (de starter van dit probleem)
18 jaar
Het probleem klinkt mij toch als een losse verbinding in de oren. De motor wordt uiteindelijk elektronisch geregeld, als de mechanische componenten zijn nagekeken, dan wordt het tijd om eens naar de diverse sensoren en bekabeling te kijken.
18 jaar
Elke Premacy op benzine reageert erg gevoelig op het gaspedaal dat hoort bij deze modellen. Bij modellen van na de facelift is dit minder.
Wat bedoel je met na de facelift?
18 jaar
in 2002 is het model licht gewijzigd (bumpers, verlichting) dat noemt men in autoland een facelift.
Of dit de oplossing is weet ik niet, maar te denken valt aan:
1ligt de kabel wel in een voldoende ruime bocht?,blijft deze vrij en stabiel op zijn plaats liggen tijdens het gas geven?Opties:zo neen dan: a.probeer de kabel te verleggen en/of op extra punten vast zetten.
b.laat een betere kwalitatieve gaskabel aan leggen. c.andere veer spanning pendaal of cabarateur?
d. zorgen voor een grootere uitslag van het gaspendaal of bij de cabarateur zodat de gasklep in keinere
stapjes reageert op het gaspendaal.
In ieder geval neem contact op met de importeur denhaag of de chef van hun aangrenzende werkplaats autogarage
18 jaar
Of je plaatst een sterke veer tussen gaspedaal en dashboard, het pedaal voelt dan "zwaarder" aan waardoor het lichte gevoel weg is. De hier beschreven klacht komt op mij niet over als zijnde een storing of technisch probleem.....!
Mazda Premacy is terug van garage, het inhouden en stotteren is er eindelijk af!!!
Was schijnbaar iets met een of andere weegklep??? Bobine is vervangen. Het abrupte reageren op gaspedaal schijnt iets te zijn dat deze auto's van nature hebben.
Vakantieperiode met caravan erachter maakte me duidelijk dat deze uitvoering beslist géén trekkracht heeft.
Onder in de toeren trekt ie als een ouwe beer maar zogauw het er op aan komt (vanaf 2.500 toeren) laat de auto het afweten. In de buurt van Arnhem!!!! moest ik bij een paar bijzonder kinderachtige heuveltjes ( A50) al terug naar z'n 3.
Ook in Duitsland (Autobahn) was het hommeles, regelmatig hele stukken in de derde, soms bij sterke stijging naar de tweede. Geef mij maar mijn vorige auto: Mitsubishi Spacewagon, die had in vergelijking met de Premacy (maar) 30 pk meer maar die buffelde door zijn hele toerenbereik lekker door. Nee. Mazda is niet mijn favoriet gebleken op diverse punten, en dat vind ik jammer.
Goed dat was mijn "probleem", iedereen bedankt voor de vele reacties en de goede adviezen.
Gerrit
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar