Ik heb een probleem met mijn mazde uit 1991 1600i glx HB
Als ik boven de 110 km rijdt ga mijn temperatuur meter omhoog zodra ik tussen de 100 a 110 rijdt zakt de temperatuur
Heb een maand geleden een andere radiator geplaatst omdat deze van boven gescheurd was wegens een verhoogde temperatuur
Graag zou ik willen weten wat eventueel de oorzaak van dit euvel kan wezen
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een andere radiateur geplaatst? Je bedoeld een gebruikte? Eentje die bij de sloop al 3 jaar op de plank lag en waar de ketelsteen nu is losgekomen en je koelelement verstopt of waar de lamellen tussenuit zijn geroest. Laat de motor eens warm draaien en voel of de radiateur overal warm wordt nadat de thermostaat geopend is. Je vorige is waarschijnlijk door ouderdom (warm-koud-warm-koud en dat tig jaar lang) gescheurd. Misschien dat je de radiator, na demontage, in omgekeerde richting kunt doorspoelen en hopen dat dat voldoende is anders zou ik gaan voor een (imitatie) nieuwe radiateur. Thermostaat denk ik niet dat het is want deze modellen staan erom bekend dat ze dan juist niet op temperatuur komen oftewel de thermostaat staat dan continu open. Als je in het verleden al te maken hebt gehad met een verhoogde temperatuur dan is je waterpomp ook verdacht, wellicht dat er dan iets mis is met de schoepen van de waterpomp.
Hallo Jeroen
Heb een nieuwe imitatie radiator geplaatst
Heb nooit een probleem gehad met het warm lopen van de motor het is +/- een kleine 7 weken gebeurd dat de temperatuur opliep en mijn radiateur aan de boven kant scheurde.
Heb toen de andere radiateur er in gezet maar zodra ik boven de 110 km rijdt dan stijg de temperatuur heb vanmiddag een stuk gereden a 130 km maar na +/- 20 min stijg de temperatuur fan slaat gewoon aan de bovenste slang is warm de onderste is lauw.
Als het wel aan de waterpomp ligt is daar dan een schema voor om het zelf te vernieuwen
Alvast bedankt Mathijs
13 jaar
Oke, je had dus al koelproblemen voordat de radiateur was vervangen(buiten de lekkage). Het simpelste is even de thermostaat te vervangen, dat hij dan meestal niet op temperatuur komt (wat ik aangaf) is dus niet in alle gevallen zo en dit is een simpel en redelijk goedkoop klusje maar waterpomp blijft mijn nummer 1 gedachte.
Heb zo geen schema, maar als ik het me goed herinner zit de waterpomp achter de distributie, dus distributie moet eraf en dan kun je pas waterpomp verwijderen.
13 jaar
Hoi Jeroen probleem is opgelost was de thermostaat kan nu weer met elke snelheid rijden de meter blijf mooi in het midden staan en de fan slaat ook aan als daar voor .
Groetjes Mathijs
13 jaar
Mooi zo...bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar