paar weken terug hoor ik een fluitend geluid in me auto als ik boven de 110km per uur rijd.
nu is het zo als ik een linkse bocht / draai maak en niet te scherp , meer normaal dan hoor ik tussen 15 en 25 km per uur een grommend / brommend geluid in me auto en als ik rechts om ga dan is het geluid ook aan wezig maar duidelijk minder van geluid als ik links om ga dan is het meer fors.
en als ik ongeveer 80 km per uur rijdt dan hoor ik een gejank of een soort geluid constant en ik kan nu niet precies om schrijven / zeggen wat voor een geluid het is en bij de ene asvalt hoor ik meer als bij de andere asvalt.
en soms voel ik ook zeer lichte trillingen of onheffen heden in me stuur als ik 80 of harder ga rijden.
bij de garage zijn 2 verschillende monteurs mee gegaan en die kan nu niet zeggen wat het is of waar het verdaan komt en de laaste zei kan ook aan je banden liggen.
ik heb 2 vermoedes of de links voor wiellager is aan de beurd of de linkse aandrijfas.
en wie kan mij meer helpen naar de juiste oplossing ??
mij vindt ik ook tot de auto niet altijd lekker door rijdt als ik gas bij geef om snelheid op te voeren hij is mij sloom vindt ik , dus een wielager of het zit in de aandrijving.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wiellager rechts zou ik zeggen , bij links af wordt deze zwaarder belast , dus meer lawaai dan bij rechtsaf.
Maar ik weet niet wat voor monteurs je mee hebt gehad , maar een defect wiellager is op meerdere manieren door een beetje monteur zo vast te stellen.
oke bedankt voor je bericht.
en zou ik dat zelf ook achter kunnen komen tot de rechse wiellager is door bepaalde testen of handelingen uit voeren ??
ik vermoed meer de linkse aandrijf as is die brommend geluid maakt want aan die kant hoor ik het meeste geluid van af komt en ik zag ook bij mazda 121 aandrijf hoes kapot was en die maakt een brommend geluid die paar berichten onder me staat en nog iets hoe lang kan ik nog door blijven rijden om zeker te weten tot hij het is / wordt.
en bij mij zijn geen aandrijfhoezen kapot hoor.
en heb wel de linkse even zeer kort open gemaakt en was het zelfde als je een ei door tikt , kleverig ,dun,beetje waterig dit gaf mij geen goed gevoel hoor.
en heb ooit eens een aandrijfhoes los gemaakt en de vet bleef gewoon hangen of erin zitten en en deze niet.
8 jaar
nu heb ik een vraag aan jullie .
de aandrijfas gaat in de wielnaaf lager in en aan de buiten kant ( waar de wiel zit ) zit een grote bout die aan de aandrijving as in gaat.
is dit een linkse draad of rechtse draad want over paar weken wil ik toch de rechtse wiellagerhuis gaan vervangen en ik vermoed tot die bout behoorlijk (goed) vast kan gaan zitten klopt dat ??.
want nu schommelt de geluid wel eens , zo hoor je niks en dan hoor je veel in de bocht naar links draaien en als ik hem recht zet de wiel en ik laat de wiel draaien in de 1 dan voel ik in de veer rare bewegingen / trilling erin en links voor heeft dat niet.
groetjes gerard
7 jaar
Met alle respect, maar zou je dat wel zelf gaan doen?
Aan jou vraag kan ik al aflezen dat je hier geen ervaring mee hebt.
Op de aandrijfas zit een moer, geen bout, en die zit vast met 290Nm.
Losdraaien zal in de meeste gevallen wel lukken, maar vastzetten moet met een momentsleutel gebeuren.
Een wiellager vervangen doe je niet "even"...
Hier heb je kennis voor nodig en ook gereedschap, bijvoorbeeld een pers om het oude lager uit te persen en het nieuw er in.
De gehele fusee moet er onder uit...veerpoot los, fuseekogel los, stuurkogel los, remklauw eraf, remschijf eraf...
En na de hele klus moet de auto uitgelijnt worden omdat de veerpoot los geweest is (camber of wielvlucht)
Om je een idee te geven kijk even naar dit filmpje https://youtu.be/9BopxJyCHUY
Volgens mij moet je overwegen om het te laten doen bij een garage...
Tevens zou het wel handig zijn als je alle autogegevens plaatst;
Model, bouwjaar, brandstof, motorcode
het is een Mazda 3 bk model van 2004 en 16 liter turbo.
volgens mij heeft hij toch een bout erin zitten in de aandrijfas.
ik wil toch kijken op een sloop voor een gebruikte wielnaaf kompleet ,
dan met de schaar krik eraf drukken en daarna met de krik weer erop drukken.
1 jaar terug heb ik al de schokdempers voor vervangen en toen heb ik ook de schaarkrik gebruikt en dat werkt goed , alleen de fusee kogel los gemmakt en verder res niks en nu zou ook inderdaad de stuur kogel ook los moeten en de remblokken en remschijf eraf moeten en dat is voor mij ook geen probleem.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar