Mazda Xedos-9: Xedos 9 2.5 V6 (geen miller) verliest koelwater

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 V6

Heren! (Dames?)

Ik heb hier een Xedos 9 staan die gek genoeg meer koelwater verbruikt dan benzine.

Deze auto heeft erg lang stil gestaan en heeft zodoende wat mayo ontwikkelt in het blok. Enfin, effe spoelen en dacht dat het wel goed zou zijn. Bij nader inzien verdwijnt er rustig 5 liter koelwater ergens heen in een dag en ik heb geen idee waarheen om eerlijk te zijn. Nu dampt ie wel op de uitlaat, veel witte condens, maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat er 5 liter water in een uurtje via de cilinders naar buiten komt. Dan zou bij praktisch op water rijden (oh, was het maar waar!)

Een ander verschijnsel is dat de olie toch weer mayonaise vorming heeft na het spoelen dus ik vermoed dat er ergens koelwater het motorblok in lekt. Is dat mogelijk? En zo ja, wat is de meest waarschijnlijke plek waar dit ontstaat?

Met vriendelijke groet,

Richard

uptownwings

Geplaatst door uptownwings (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda Xedos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

limbra (600), 12 jaar geleden

Als hij flink wit rookt uit de uitlaat is het vrijwel zeker dat de Koppakking kapot is en / of cilinderkop gescheurd,
5 liter in een uur is erg veel , niet te lang mee door rijden want dan is er kans op meer schade.
loopt de auto nog netjes op 6 cilinders ?

Droopy (0), 12 jaar geleden

De auto loopt nog netjes op 6 pitten al hoor je hem wel tikken. Maar het ene moment loopt hij netjes 900 rpm en later loopt hij 1500 rpm (choke stand)

uptownwings (0), 12 jaar geleden

Ugh. als de koppakking gescheurd is, dan wordt je er wel ziek van. Dan is het ook maar de vraag welke kop. Hij heeft er als v6 tenslotte 2.

Maar 5 liter in een uur via de kop de cilinder in en dan nog netjes lopen? Bijna onvoorstelbaar lijkt me, maar ik ben geen expert.

Kan er ook een keerring op de waterpomp stuk zijn toevallig? of iets anders vaags?

Dank voor het meedenken in ieder geval! En wellicht is het de kop, geen idee.

Met vriendelijke groet,

Richard

limbra (600), 12 jaar geleden

Aangezien je ook water bij de motorolie krijgt (gezien de witte substantie "mayonaise" ) verdenk ik toch de koppakking of de kop zelf,
Welke van de 2 het is kun je controleren door een cilinder lek test (compressietest) te "laten" doen,
ergens moet het koelwater toch verloren gaan , gezien de witte rook komt het koelwater in het verbrandings proces .

uptownwings (0), 12 jaar geleden

Hoi Limbra,

Vervelend nieuws, niet wat ik wilde horen. Wel vreemd dat hij dan nog steeds zo mooi blijft lopen.
En dat is natuurlijk een dure reparatie, ook als je het zelf gaat doen.

Dank voor de informatie in elk geval.

Met vriendelijke groet,

Richard

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Het feit dat tie later op de chokestand gaat draaien komt omdet er geen koelvloeistof meer inzit en dan komt de koelwatersensor vrij te liggen en die neemt de omgevingstemp aan.

uptownwings (0), 12 jaar geleden

Primera, je hebt helemaal gelijk natuurlijk. De kachel wordt om dezelfde reden ook niet meer warm. Het is een duidelijk verhaal aan het worden. Compressie testen maar en dan maar kijken waar de schade zit. Nu ik er zo over nadenk, als de pakking een leuk gaatje heeft kan daar in een uurtje tijd een beste bak water doorheen gedrukt worden.

Dan maar eens kijken wat we nodig hebben voor de reparatie en wat het geintje aan onderdelen moet gaan kosten, en of dat het nog waard is.

Het moet niet leuker worden zo.

Met vriendelijke groet,

Richard Beckker

Droopy (0), 12 jaar geleden

Ik zie een klus aankomen.... ik ga wel even bougies checken want je schijnt dat daar ook aan te kunnen zien. Ze zijn dan schoner....

primera p11 (0), 12 jaar geleden

5 liter is echt veel,zie je geen watersporen aan de buitenkant van het blok.
Als de motor loopt en je laat iemand gasgeven tot bijv 4000 omwentelingen en je kijkt onder de kap of je wat kan zien omtrent lekkage.
Zoveel in een uur verdwijnt toch niet via een cilinder lijkt me.
Dan moet je bijna waterslag of slecht lopen tot gevolg hebben

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

koelsysteem onder druk zetten en kijken waar het blijft , liefst met warme motor.
Hoe ziet de olie eruit ? is het nog op peil of word het aangevuld door water?
Cilinderlektest laten doen ( dit is niet hetzelfde als een compressietest )
Het kan via een inwendige scheurtje natuurlijk alle kanten opgaan , ik weet niet of een Xedos natte cilinderbussen heeft ? zo ja afdichting onder de cilinderbus lek ?
5 liter is wel erg veel hoor...weet je het zeker ?

uptownwings (0), 12 jaar geleden

Meer info na de kerst.

De olie is niet goed, dus het is inderdaad mogelijk dat er ergens water via de oliekanalen weg lekt want de motor loopt gewoon nog te mooi. Dat zou enorm kl... zijn want dat is lastiger bepalen -waar- het lekt (welke kop dus, of misschien ergens anders).
Onder druk zetten is wel een goed idee eigenlijk, Maar we experimenteren er even mee. Dank voor de zeer nuttige tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Xedos of stel zelf een nieuwe vraag.