Mercedes-Benz 280 1972: 280c start niet op gas en benzine

Bouwjaar: 1972, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.6L

Sinds kort heb ik mijzelf op de verrassingstoer gegooid..we, mijn vrouw en ik, hebben een Mercedes Benz 280c Automaat uit 1972 aangeschaft. Ik heb hem van mijn buurman gekocht die hem ingerolen heeft gekregen bij een autodeal. Hij kent de auto zelf dus ook niet, maar daar was de prijs dan ook naar. Voordat we hem kochten hebben we afgelopen woensdag een proefritje gemaakt. Toen hij de sleutel omdraaide stond hij op LPG en de schakelaar gaf aan dat de tank nog vol zat (4 groene bolletjes). We hebben er even in gereden en tot de conclusie gekomen dat we de gok gingen wagen :)

Ik heb hem pas gisteren (zaterdag) over laten schrijven dus al die tijd is hij niet gestart geweest. Maar nu komt het mooie....hij start ook niet meer :( als ik nu de schakelaar bekijk zie ik een rood bolletje boven een driehoekje en voor de rest gebeurt er niets. Zie foto hieronder. Kan starten wat ik wil...de accu geraakt er van op. Dus accu opgeladen vannacht.

Ook zit er een schakelaar in het middendash waarvan niemand weet waar die voor dient. We kunnen heen en weer klikken wat we willen, we horen of zien niets, maar starten doet ie ook niet.

Ook zit er een clifford alarm in, die naar mijn mening geheel uitgeschakeld mag worden. De + kabel loopt duidelijk naar de + pool op de accu...kan ik deze gewoon ontkoppelen?

Zaterdag starte hij wel op benzine nadat we het op gas hadden geprobeerd, maar belabberd. Nu, zondag, start hij daar ook niet meer op, al lijkt het dat hij hem af en toe wilt pakken. Dus met die gegeven mag ik opmaken dat er geen startonderbreker op zit.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken? Sinds dat ik hem heb is er nog geen meter mee gereden en ik begin er nu aardig sjaggie van te worden :) Omdat ik nog helemaal nieuw ben in de oldtimer/LPG/automaat wereld, weet ik even niet meer waar ik het zoeken moet momenteel.

Yzord

Geplaatst door Yzord (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

cor9 (0) PRO, 11 jaar geleden

-wat hebt u van controle gedaan buiten starten ---

gr

kaleido 1 (1665) PRO, 11 jaar geleden

Gaat brandstofafsluiter wel open , geen zekering kapot?
Eerst zorgen dat hij zoals cor ook zegt op benzine goed loopt , kan nooit iets groots zijn omdat hij wel goed gelopen heeft dus systematisch alles nalopen en als daarvoor de kennis niet aanwezig is iemand erbij halen die het wel kan.

Bosso (0), 11 jaar geleden

MB op LPG gaat niet lang mee!! Ik herken het prbleem daar ik dit zelf ook meegemaakt heb. Wat kan het geval zijn? Als jouw MB alleen op LPG gezet is zonder de kop aan te passen, dan zijn nu de kleppen en nokkenas waarschijnlijk naar de bollen. Daar kom je achter door het kleppendeksel te lichten, en de klepspeling te meten. Hoogstwaarschijnlijkk is er nul komma niks klepspeling. Hierdoor heeft de motor geen of te weinig kompressie, en slaat dus niet aan.
Cylinderkop ombouwen is een prijzige grap, helemaal wanneer zoals bij mij de nokkenas en tuimerlaars vervagen moeten worden.

Een leuke indicatie om er achter te komen of deze MB al lang op LPG loopt is de leeftijd van de LPG installatie. Het bouwjaar van de tank is onder de aluminiumkap ingeslagen.

Yzord (0), 11 jaar geleden

Probleem is opgelost...hij was verzopen doordat ik op benzine heb willen starten. Vlotter blijft wellicht hangen. Dus hij gaat binnenkort naar de LPG boer om hem weer netjes af te stellen en desnoods schoon te maken. Vorige eigenaar reed niet op benzine namelijk.

Bosso (0), 11 jaar geleden

[quote=Yzord]Probleem is opgelost...hij was verzopen doordat ik op benzine heb willen starten.[/quote]
Da's een pak van m'n hart! Maar waarom start je op benzine? Ik start, rij en stop op LPG. Alleen als ik getankt heb gaat ie 5 tot 10 km. op benzine om de carburateur te verwennen.

Yzord (0), 11 jaar geleden

Nou daar deed ik het dus voor, om de carb weer wat schoon te krijgen. Maar hij loopt er dusdanig beroerd op dat wellicht de vlotter blijft hangen door alle corrosie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.