auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Vito: Bij elke rit valt vermogen eenmalig weg en komt daarna weer teru

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2100, Vermogen (kw): 100

Mercedes Benz Vito 4x4 113 CDI W639 Automaat Augustus 2011 250.000km Diesel 2e eigenaar.

Sinds september 2016, na 5-10km snelweg rijden zakt snelheid terug van 120km naar 80km, automaat-bak schakelt terug. E.a. komt 1 keer per rit voor en lijkt typisch te gebeuren bij (forse) tegenwind of (vals plat) omhoog. Na 2-5 minuten (bij omlaag rijden?) komt vermogen weer terug en schakelt weer naar 5e versnelling en is probleem voor die rit weg.

Eenmalig is MMU lampje gaan branden. Uitgelezen bij lokale garage: snelheidssignaal was weggevallen (maar geen detail informatie over welk snelheidssignaal). Daarna is MMU lampje nooit meer gaan branden, maar probleem keert vrijwel iedere snelwegrit terug. In de stad / provinciale wegen (maximum snelheid < 100km/u) treedt het niet op.

Eenmalig lange helling bergop (Duitsland) zakte snelheid terug naar 45km/u.

Cruise control aan / uit: geen verschil. Contact uit/aan tijdens vermogensverlies: probleem blijft (Voorlopige conclusie: resetten ECU/MMU maakt niet uit, probleem persisteert, sensor?).

4 keer uit laten lezen (3 maal bij officiele MB dealer), geen foutcodes, dus geen diagnose. MMU software is up to date. Roetfilter: goed asgehalte (6gr).

Geplaatst door

uet (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zou eens proberen de thermostaat te vervangen. (origineel)

Harry bedankt voor de suggestie.
Vandaag 2 ritjes gemaakt om te verifieren of 't evt de thermostaat zou kunnen zijn.
OBD2 dongle + app gestart. Koelwatertemperatuur gelijk omgevingstemperatuur. Temperatuur liep op tot 115 graden, vermogen liep terug (van 120km/u naar 85 km/u), na enkele minuten kwam vermogen terug en gelijktijdig begon temperatuur te dalen tot uiteindelijk 87 graden (ook bij 155km/u). In de stad liep temperatuur af en toe toch weer op tot 103-105 graden, en af en toe soms weer terug naar 85-87 graden.

Tijdens 2e ritje was initiele koelwatertemperatuur 50 graden (nog van 't 1e ritje). De temp kwam niet boven 100 graden, en ook geen terugval in vermogen.

Lijkt vooralsnog een bevestiging te zijn van het feit dat de thermostaat twijfelachtig functioneert. A.s. donderdag moet auto voor grote beurt, dus de thermostaat moeten ze dan ook maar ff vervangen (lijkt me).

uet 0

7 jaar

Ongeveer 10 dagen geleden thermostaathuis (incl thermostaat + 2 temp sensoren) laten vervangen. Een 5 tal relatief korte snelwegritjes gereden. Temperatuur komt niet meer boven de 95 graden. Ook geen terugval in vermogen. Het lijkt dat het probleem verholpen is. Maar wellicht is deze conclusie iets te voorbarig.

uet 0

7 jaar

Inmiddels +/- 5000 kilometer probleemloos gereden. Vervangen thermostaathuis heeft derhalve geholpen. Wel opmerkelijk dat de ECU geen lampje laadt branden als deze begrenzing aktief wordt. Dat had het diagnostiseren een stuk makkelijker gemaakt. Topic gesloten. Harry bedankt.

uet 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.