Mercedes-Benz Vito: Boutje van pully op de aircopomp is weg.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.3

Op de aircopomp zit een pully, welke aangetrokken wordt bij het inschakelen van de airco. Die pully zat vast met een boutje welke ongeveer
M8 x 30 of 35 zou moeten zijn. In de afgelopen week hoorde ik gerammel en is de pully los komen te zitten en is het boutje verdwenen. De afmetingen weet ik niet zeker en die bout kan niet door Mercedes los geleverd worden.
De unit zou dan geheel moeten worden vervangen. Kosten 488 euro excl BTW en excl. inbouw, wat ook niet misselijk zal zijn.

Wie weet heel toevallig wat voor boutje daar in moet, dan laat ik hem eventueel maken, als hij niet te verkrijgen is.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Jan

jabazuin

Geplaatst door jabazuin (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij is het een m6 boutje met een vaste ring erop. De lengte zal een mm of 25 moeten zijn.

Sytze

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zou eerst zelf eens proberen om er een boutje in te draaien. Probeer de diepte van het gat te bepalen met een stokje oid. Ga er van uit dat het een blind gat is, en dat de schroefdraad niet tot achterin getapt zit. In principe heb je aan de moerhoogte aan schroefdraadlengte al genoeg, maar ik zou minimaal drie x moerhoogte nemen. Mercedes is Duits, dus je kunt er van uit gaan dat het metrische schroefdraad is. Wat je wel goed moet bekijken is wat de functie van de bout (met ring) was. Ik denk dat de diameter van de ring best belangrijk kan zijn om te kunnen doen waarvoor deze gemonteerd was. Als je gaat monteren. zou ik de bout wel met loctite vast zetten (om loslopen te voorkomen. Sjaak

jabazuin (0), 17 jaar geleden

Dag Sjaak en Sytze, in de eerste plaats de beste wensen voor 2007. Bedankt voor jullie reactie. het is in ieder geval géén M6, want in de garage, die dus het goede boutje niet heeft, hebben we het met een M8 boutje geprobeerd, maar die kon je er zo in drukken.
Ik ga wel wat proberen.

Jan

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Jan, zul je toch op M10 uitkomen. (wel voorzichtig proberen, voor hetzelfde geld zit er linkse draad in (wat dan gevoelsmatig wel weer klopt met het idee dat ze niet los leverbaar zijn; maar daar zal ook wel weer aan te komen zijn)) Informeer eens op een sloop of ze zoiets hebben, of bij een airco - specialist.
Zoek trouwens voor de gein eens op de vlakke delen in hoeken bij je auto, misschien het je geluk en is ie een hoek ingeslingerd. Sjaak

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Vergis je niet wat allemaal te krijgen is! Bij speciale bouten en moeren winkels is er een boel te krijgen cq te bestellen. Ze zullen er niet blij mee zijn om 1 dingetje te bestellen of te leveren, maar dat is niet anders. Wat dacht je van de FABORY CENTERS?! Daar is echt alles te krijgen. Als je eerst maar es weet wat er in zit.

Sytze

izzi (0) PRO, 17 jaar geleden

schroedraad is zeker niet linkse draad .boutje met kraag is voldoende m10 gaat het zeker niet zijn
volgens mij toch m6 of m8 ,zouden ze toch in elke garage moeten hebben.
heb je het al aan een mercedes mechanieker gevraagd in de garage of enkel aan de magazijnier.
een mechanieker moet dit toch al wel eens gedaan hebben.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb nog nooit een andere meegemaakt dan M6......

jabazuin (0), 17 jaar geleden

Vandaag heb ik nog geprobeerd een M8 boutje erin te krijgen, maar dat lukte niet. Dus zal het wel een M6 bout geweest zijn die in garage geprobeerd is. Die kon je er wel zo in duwen. Zou het dan misschien M7 kunnen zijn, want die maat komt ook, zij het heel sporadisch, voor ?

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik denk dat het begin van het gat beschadigd toen de bout eruit liep zodat je er nu geen bout in kan draaien. M6 buitendiameter is 6 mm; M8 binnendiameter gat is ongeveer 6 1/2 mm. Als het gat M7 is, is de binnendiameter ongeveer 5,8 dus daar schuif je niet makkelijk een M6 boutje in. Sjaak

jabazuin (0), 17 jaar geleden

Dag Sjaak, Ik begrijp dat jij nog iets verder doordenkt. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik ga het nog eens verder proberen met een zo lang mogelijk M6 boutje.

groet, Jan

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Jan, ik ben bang dat je een langere M6 bout er ook zo in drukt. Heb je dan iets ruimte rondom zal het toch M8 zijn (binnendiameter ongeveer 6.5 mm. Heb je veel ruimte, kan het ook M10 zijn (binnendiameter ongeveer 8.5, maar dat strookt NIET met het feit dat je een M8 bout er niet in kreeg. Ik denk dat het een M8 bout is die erin moet, maar dat het begin van het gat de draad vervormd is voor het wegslingeren van de bout.

izzi (0) PRO, 17 jaar geleden

probeer eerst maar eens een M7 bout

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Jongens....zou misschien de draad M6 horen te zijn maar dat ie nu wellicht kapot is?
Zo ook nog kunnen....ik bedoel, heb nog nooit anders meegemaakt dan m6 in het hart van zo'n pomp.

Sytze

jabazuin (0), 17 jaar geleden

Beste heren, Het was inderdaad toch M6 met een lengte van 25 à 30 mm. Vandaag heb ik het gelukkig voor elkaar gekregen met veel moeite. Met twee vingertoppen kon ik er net bij en kon zo het boutje er indraaien. Daarna heb ik hem ook nog goed vast kunnen zetten. Wat ze dus afgelopen zaterdag in de garage gedaan hebben was denk ik niet helemaal ok.
In ieder geval hardstikke bedankt voor jullie meedenken.

Jan

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Had ik het daar in #2 al niet eens over?!

Sytze

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Sytze, je hebt gelijk. Alleen het is net als met zoveel storingen: je gaat uit dat wat iemand je mededeelt DE waarheid is en niet alleen ZIJN/HAAR waarheid. En daarom moet je met storingszoeken wel eens een stap teruggaan om de juistheid te achterhalen. Sjaak

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.