Ik had het volgende probleem:
Telkens ik in 4 of 5 versnelling flink gas gaf (ongeveer rond 4000 t/m ging de wagen in noodloop.
In eerste of tweed versnelling had ik dit probleem niet, in derde versnelling soms wel.
Dan heb ik ondekt dat er een vaciumslanggetje gescheurd was en heb dit vervangen.
Tevens heb ik ook de EGR klep losgemaakt en deze was zowat voor de helft dichtgekoold.
na hem helemaal te hebben zuiver gemaakt, heb ik de EGR met een plaatje afgesloten.
ik ben een proefrit gaan maken en de wagen reed super!
Nu heeft de noodloop zich echter verplaatst!
Ik kan in elke versnelling flink doorgaan, geen probleem, maar van zodra de motor langer dan 30 seconden op stationair toerental draait, gaat hij in noodloop!
Heeft dit rechtstreeks verband met het afdichten van de EGR? of welke oorzaak ligt mogelijk nog aan de basis van dit probleem?
Bedankt.
gr.
erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn. EGR ligt voor de hand om te verdenken, maar kan zo maar iets anders zijn.
Even laten uitlezen door de dealer en je weet meer.
Beste oldford,
dank u voor uw antwoord.
Stel nou dat het de EGR zou zijn,wat zeer waarschijnlijk is, hoe kan ik dit dan omzeilen?
zoals ik reeds gemeld had is de egr dichtgemaakt met een plaatje.
Welke meting wordt er gedaan om te constateren dat de egr "dicht zit"?
gr.
erik.
15 jaar
Bij dit bouwjaar verwacht ik nog niet die specifieke storing, maar het kan dat Mercedes voorop loopt.
De computer vergelijkt de hoeveelheid lucht die door de luchtmassameter gemeten wordt in 2 situaties - EGR dicht en EGR open.
Als er geen verschil is (of een te klein verschil) krijg je de foutcode.
Kan ook zijn dat men een bepaald maximum bij stationair hanteert met de EGR klep open.
Komt de luchtmassa die gemeten wordt daar boven, krijg je de foutcode.
Mocht je nou toch die bewuste foutcode krijgen dat de doorstroming te klein is van de EGR, dan zul je een gaatje in het plaatje moeten maken.
Begin met 6mm en vergroot dat als dan de melding nog steeds terug komt.
Bedankt Oldford,
hij wordt vandaag of morgen uitgelezen, dan kan ik ineens verder met jouw tip!
ik houd jullie op de hoogte.
gr.
erik.
15 jaar
Ik heb de wagen laten uitlezen gisteren en de enige actieve code is P1403 die slaat op de EGR.
Zijn er nog andere alternatieven dan eventueel een gaatje in het plaatje te moeten maken?
dank u.
gr.
erik.
15 jaar
Origeneel maken en houden of het is regelmatig dit en dan weer dat of gij moet slimmer zijn dan de onwikkelaars van deze wagens
Ben het met Wily eens dat origineel het eenvoudigste is om de storing op te lossen.
Je mogelijkheden zijn experimenteren met een plaatje waar een gaatje in zit of iemand vinden die de software van de motor-elektronika kan veranderen.
Expermenteren met het gaatje kan een langdurige geschiedenis worden waarbij je iedere keer de foutcode moet laten wissen.
De 2e oplossing is ook alleen maar theoretisch en indien mogelijk zal het wel een paar centen gaan kosten.
Ik ga hem terug origineel maken, het eenvoudigst, goedkoopst, en zal jaarlijks wel eens kijken of er een en ander gereinigd hoeft te worden.
allemaal bedankt voor het meedenken.
ps is het nodig dat ik de foutcode laat wissen? want uiteraard is hij gisteren, na het wissen, weer in noodloop gegaan.
gr.
erik.
15 jaar
Je kunt nadat alles origineel is het even aankijken.
Bij de meeste motor-stuur apparaten wordt de foutcode verwijderd (en het lampje uit gedaan) nadat na een aantal starts deze niet meer is voorgekomen.
Het zal minimaal 40 starts duren, maar voor hetzelfde geld blijft hij er nog 100 starts in staan.
Terug origineel gemaakt, probleem opgelost.
gr.
erik.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar