Wij hebben een Mercedes-Benz Sprinter 312D met een onderbreking in de can-bus bedrading van de ABS.
Volgens ons en de dealer kun je niet de draad los repareren maar moet je de gehele kabelboom vervangen.
Wie heeft hier ervaring mee ??
(een nieuwe kabelboom kost Fl 3500.00 en dan nog het werk)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De hamvraag is natuurlijk : Weet je waar de breuk aanwezig is ? Zoja dan is het geen probleem. Waarschijnlijk is het een
" Twisted Pair " kabel , twee draden om elkaar heen gedraaid.
Netjes solderen en voorzien van een krimpkous en zorgen dat de twee draden elkaar niet met de kern raken.
Wel effe de ringleiding ( canbus) aan de computer losmaken ( eerst akku minpool los koppelen) i.v.m. frequentie storing van het soldeerapparaat.
Succes
Opm. Zelfs glasvezel van de nieuwe BMW 7 serie is netjes te repareren.
Uit nieuwsgierigheid; Hoe wordt glasvezelkabel gerepareerd?
dit lijkt mij een heel kunststukje!
22 jaar
Wat denk je dat de KPN de heledag in die putjes doet?
Glasvezel aan elkaar lassen. wel mm werk, maar goed te doen.
Als extra toelichting : er wordt niets gelast want dat verstrooit het licht !!!!
Hier is speciaal gereedschap voor en zijn losse connectoren te verkrijgen om het weer met elkaar te verbinden.
Allemaal betaalbaar hoor.
De daeler schermt er graag mee dat het allemaal niet te repareren is, maar de helft van die daelers weet er jammer genoeg ook niet alles van.
hoi , ik ben ook werkzaam bij een mb-dealer bedrijfswagens en een abs kabel kun je gewoon repareren , heb dit al dikwijls gedaan bij een sprinter , wel veel werk als je pech hebt om de breuk te zoeken maar als je die gevonden hebt kun je deze gewoon solderen of er een stuk tussen zetten.
22 jaar
Ik heb zelf nog nooit een draadbreuk meegemaakt in een can bus systeem,ik weet wel dat je dit gewoon kan reparen.Maar eenmonteur vertelde dat ie dit vaker heeft meegemaakt bij een sprinter is dit altijd op de zelfde plek geweest of op verschillende plekken.
kan op verschiilende plekken voorkomen , zoek vooral op plekken waar de kabels bewegen , meeste zit het achter vlak bij de achteras , dit is een stuk wat veel beweegt met in en uit veren en dan breekt de kabel , beste oplosiing is dan om een nieuwe sensor te monteren , hier zit een heel eind kabel aan vast , maak de nieuwe kabel dan een stuk voorbij de breuk aan de bestaande draad vast (dus verder naar de voorkant van de auto ) , leg de kabel goed vast met trekbandjes (beter te veel dan te weinig ) zodat de kabel niet meer kan gaan schuren
verbindingen goed solderen en alles met krimpkous isoleren
Dennis
22 jaar
niet zo moerlijk knip de can leiding door bij abs comp en soldeer hem bij een andere comp er aan klaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar