auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz S-Klasse: CO gehalte W126 500se 1981

Bouwjaar: 1981, Brandstof: LPG, Motorcode: v8

Hallo allemaal,

ik heb een 500SE uit 1981.
nu heb ik er een lpg installatie ingezet en deze rdw laten keuren.
bij het rdw vas het co gehalte 2,78%, waarop ik vraag is dit de goede waarde.
ja, werd er geantwoord, deze moet voor deze auto onder de 3% blijven.

een week later laat ik de auto apk keuren, en jahoor afgekeurd, CO te hoog.
volgens de keurmeester mag de co waarde niet hoger zijn dan 1,5%

gebeld met stern (mercedes dealer), deze vertelde dat co lager dat 2% slecht is voor de motor.

wat is nu de juste hoogte van de CO gehalte, want afstellen moet ik € 50,00 betalen
heeft het rdw gelijk of de apk meester.

alvast bedankt voor een antwoord.

John

Geplaatst door

johnny60030 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens de regelgeving van de RDW gehanteerd tijdens de APK;

Artikel 5.2.11 geluid en milieu

6.
De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor niet meer dan het voorgeschreven volumepercentage koolmonoxide bevatten. Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, artikel 41 en 43 van toepassing

APK Aanvullende permanente eisen
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Versie 1 - 2009
10
Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
1.
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationaire toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
a.
4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b.
3.5 % vol. Koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c.
0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen;
d.
0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e.
1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f.
0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas. Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
2.
Het eerste lid is niet van toepassing op hybride aangedreven voertuigen.

Artikel 43 Wijze van keuren
1.
De controle als bedoeld in artikel 41 en 42 geschiedt door meting aan een stilstaande personenauto, bedrijfsauto of bus met een koolmonoxidemeter die ten minste gedurende de door de fabrikant van de koolmonoxidemeter opgegeven opwarmtijd onder elektrische spanning heeft gestaan.
2.
Bij de meting moet de omgevingstemperatuur hoger zijn dan 0° C, Vóór elke meting wordt het nulpunt van de koolmonoxidemeter gecontroleerd en indien nodig bijgesteld.
3.
Vóór elke meting wordt gecontroleerd of:
a.
de motor met het stationaire toerental draait en op bedrijfstemperatuur is, en
b.
de carterontluchting op het voertuig is aangesloten.
4.
Vóór elke meting wordt gecontroleerd of het monsternamesysteem in goede staat verkeert, waarbij in het bijzonder moet worden gelet op beschadiging van de monsternameslang en sonde.
5.
De sonde wordt ten minste 30 cm. in de uitmonding van het uitlaatsysteem ingebracht. De eindwaarde van een meting wordt gelijkgesteld met de waarde die na 30 sec is bereikt.
6.
Het verhoogd toerental moet worden gecontroleerd met behulp van een toerenteller.
7.
Indien het uitlaatsysteem meer dan één uitmonding heeft, beperkt de meting zich tot één uitmonding.
8.
Indien de personenauto, bedrijfsauto of bus is uitgerust met meer dan één brandstofsysteem, wordt de controle uitgevoerd met de brandstof zoals deze het eerst of als enige vermeld is op het kentekenbewijs.
9.
In afwijking van de voorgaande leden is het toegestaan bij voertuigen die voorzien zijn van een emissiegerelateerd diagnostisch boordsysteem (EOBD-systeem), uitgezonderd voertuigen met een LPG-installatie, de controle als bedoeld in artikel 41 uit te voeren door het uitlezen van het EOBD-systeem met behulp van OBD diagnoseapparatuur. Onder OBD diagnoseapparatuur wordt externe apparatuur verstaan welke continu in staat moet zijn om emissiegerelateerde foutcodes (de zogenaamde P-codes) van het OBD-systeem te verkrijgen, te vertalen en weer te geven. De weergave kan de P-code bevatten, een beschrijvende tekst, of een combinatie van beide. Er is voldaan aan artikel 41 indien er sprake is van een foutloos EOBD-systeem. Hiertoe dient het EOBD-systeem een aantal interne controles te hebben afgerond, de zogenaamde readiness test. Indien emissiegerelateerde foutcodes worden geconstateerd of de readiness test niet is afgerond, vindt alsnog een beoordeling plaats overeenkomstig leden 1 tot en met 8 van dit artikel.

Dit is de wettekst die voor de RDW en de APK keurmeester geldt.

en wt mag deze man dan ? volgens mij is zijn auto oke he ??

vraagje 0

15 jaar

als ik het goed bekijk is volgens de apk regels is het 1,5%.
wat nu als het rdw anders goedkeurd?

John

johnny60030 0

15 jaar

Dan maak je afspraak voor apk bij de RDW...

vraagje 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.