Betreft een Mercedes C 270 CDI Combi automaat Avantgarde uit 2001. Motor heeft altijd uitstekend gelopen. Auto heeft alle nodige onderhoudsbeurten gehad en is technisch prima onderhouden. Kort geleden ging hij inhouden als er vermogen werd gevraagd, kwam dan langzaam op gang doordat de bak niet terugschakelde. Diagnose: luchthoeveelheidsmeter kapot. Deze vervangen, bij vermogen vragen werkte de kickdown wel weer, maar bij constante lage snelheid gaat het toerental licht op en neer en kwam er rook uit de uitlaat, hetgeen hij daarvoor totaal niet deed. Diagnose: door kapotte luchthoeveelheidsmeter EGR klep vervuild. Deze schoongemaakt, maar nu bij het gas geven in eerste instantie een "dood" punt en dan pas komt de auto op gang, echter nog steeds op en neergaand toerental bij lage snelheid en veel rook uit de uitlaat (zwart) bij optrekken. Wie heeft er een suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
inlaatkleppensysteem nazien -latje niet van een der klepjes is afgevallen --indien dit is geeft luchtmassameter foute signalen aan cdi doos
Bij de 5-cylinder CDI zit naar mijn mening geen inlaatkleppensysteem in het inlaatspruitstuk, althans wij kunnen het hier niet vinden.
We hebben nu alle leidingen en sensoren olievrij gemaakt van het luchtfilter tot en met de EGR-klep. Tevens op advies de EGR klep afgesloten. Nog steeds zwarte rook bij flink optrekken of bij stilstand flink gas geven. Dus probleem helaas nog steeds niet opgelost.
Iemand nog suggesties ?
zowel 4 ALS 5 cyl hebben het kleppensysteem - ook E classe - ml en S classe tot 2006 meen ik
als ge de bodemplaat er af haalt ga je zien
Onderkant inlaatspruitstuk tegen de kop zult u de hendeltjes met het latje zien ( als het niet er af ligt) dat aan de 5 CYL is VERBONDEN door een stangke MET EEN STELMOTOR( stang +/-15cm als het er niet af is gevallen -juist boven de starter------met egr klep af gesloten zal hij vermoet ik in noodloop gaan-
--Als de motor op temperatuur is zult u met gas geven en lossen de kleppenstang zien bewegen als het goed is
Excuses, wij zochten aan de bovenkant van het inlaatspruitstuk (een verkeerde afbeelding opgezocht). Na verwijdering van beide bodemplaten rail gevonden. De rail gaat op zich prima heen en weer, tot een moment dat hij stil bleef staan bij gasgeven.
Misschien het probleem? Kan niet alle handeltjes zien of voelen, ik heb er 2 kunnen controleren, deze zaten vast aan de rail, kom er moeilijk bij. We gaan de rest proberen via de bovenkant te voelen na verwijdering van de buis van de EGR klep.
Het is moeilijk te voelen of te zien (met spiegel en aansturen met star diagnose)-- bij bepaalt toerental blijven de klepjes staan hetgeen normaal is --dan kan u het beste eerst uitlezen en waarde van de vestuivers zien ps- de bedoeling met gasgeven was dat u kon zien of de rail heen en weer ging
Alle klepjes gecontroleerd en werkend gezien, verder alle sensoren voor de inlaat gereinigd (zaten aardig onder de olie). Het roken is nu veel minder geworden, is nog niet zoals het was. Auto pakt ook weer goed op en de bak schakelt, door het weer oppakken van vermogen, weer vlot terug. Niet alles is nog op het oude niveau, maar ik ben een stuk verder. Bij constante lage snelheid, hokt de motor een beetje en bij stationair lopen valt hij af en toe bijna stil. Ga er eerst eens een 100 km. mee laten rijden met cleaner voor het injectiesysteem. Dan verder kijken. Bedankt zover voor alle suggesties.
indien na de cleaner proefrit nog niet het gewenste resultaat zou een verstuivers waarde beoordeling met stardiagnose en diagram van de raildruksensor geen overbodige werkwijze zijn
groetjes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar