close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 190: gloeiboegies

Bouwjaar: 1990

Vanmorgen perfect starten bij -15 graden. Vanmiddag wat problemen. Bij het starten van de motor blijft het voorgloeilampje uit. (op de gok ca 30 seconden voorgloeien) de motor start dan wel normaal ook als deze koud is. Als de motor aanslaat dan gaat het voorgloeilampje branden en gaat na ca 30 seconden weer uit. Heb op dit forum gelezen dat het laatste kan duiden op een defecte gloeiboegie. Hoe kan ik dit het beste testen, 1 voor 1 doormeten of alle boegies eruit halen en kijken of ze gloeien als ik ze direkt op de accu aansluit. Staat er een voorschakelweerstand in serie met de gloeiboegies zodat ze stuk zouden gaan als ik ze direkt op de accu aansluit? Als er 1 boegie defect is moet ik ze dan allemaal vervangen?

Geplaatst door

Pieter9072 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Neem een draadje van +/- 20cm en ga op zoek naar het voorgloeirelais op het binnenscherm. Gewoon de draad volgen die van de gloeibougies komt. Neem deze stekker los. Kijk in de stekker en je ziet 4 contacten en als je goed kijkt zie je bij elk een getal t/m 4 staan dit voor welke gloeikaars hiermee correspondeerd. Neem het draadje stroop een tweetal mm isolatie van beide zijdes en druk 1 kant in contact nr1 houdt vervolgens de andere zijde tegen de dikke draad bevestigd met een moer op het gloeirelais (hier staat 12volt op). Als er niets gebeurt is de desbetreffende gloeikaars stuk, vonkt en knettert het een beetje dan ontstaat er een circuit en dus is de gloeikaars functioneel.
Succes

plurkje 0
badge

19 jaar

Hallo plurkje,

Ik heb het meteen geprobeerd. nr1 knettert niet deze zal dus stuk zijn. Ik weet niet wat nr1 is, is dat de voorste of de achterste cylinder? Ik was van plan om alle gloeikaarsen te vervangen of is dat niet nodig? Wat moet ik minimaal demonteren om bij de gloeikaarsen te komen? Luchtfilter of ook aanzuigspruitstuk?

Zeer bedankt voor de inlichtingen tot zover.

Pieter9072 0

19 jaar

Eerste is aan de distributiezijde!
Wat je weg moet halen is afhankelijk van het gereedschap dat je hebt en de mate van handigheid.
Hoe dan ook, het is geen 5 min. klusje.

plurkje 0
badge

19 jaar

Ik heb ze inmiddels vervangen. Inderdaad geen 5 min. klus. Alleen luchtfilter verwijderen was niet voldoende, inlaatspruitstuk ook gedemonteerd. De verstuiverleidingen konden blijven zitten. Het voorgloeirelais reageert nu weer normaal. Al met al toch wel 2 uur mee bezig geweest.
Nogmaals bedankt.

Pieter9072 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.