Mercedes-Benz 200D: gloeispiraal werkt niet meer

Bouwjaar: 1973


trekken aan de handle (voorafgaand aan starten) levert plots geen gloeiende stiften meer op
ook de gloeispiraal gaat niet branden

nog voor ik het dashboard sloop, wil ik graag weten of iemand ooit met dit manco te maken heeft gehad

en wat eraan te doen?

hoor graag

dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave

Geplaatst door dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Mark175 (0), 19 jaar geleden

Je hebt 1 of meerdere gloeispiralen kapot dat is het euvel mijn inziens. Ik dacht dat bij die oude benzen in serie stonden

Groetjes Mark

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Staan inderdaad in serie. Slechte verbindingen op de extra serieweerstand onder de motorkap komen ook voor.
Laat iemand voorgloeien en meet dan met een testlamp. Een klem van de lamp op massa. Met de ander begin je vóór de weerstand. Brandt de lamp dan is de zekering, schakelaar en gloeispiraal goed. Daarna één voor één de gloeistiften langs. Heb je een gloeistift waar de lamp niet meer brandt dan is dat de stukkende. Als een gloeistift kapot is vervang je ze best allemaal. Omdat het een serieschakeling is gaan de andere extra snel kapot als je er maar één vervangt.
Succes,
Paul
Succes,
Paul

dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave (0), 19 jaar geleden

ben bang dat er geen slechte verbinding is bij de gloeispiralen, maar in de schakelaar.
de testlamp gaat pas branden als ik de handle helemaal uittrek en de startmotor draait.
moet ik hieruit concluderen dat het dashboard los moet om de trekschakelaar te vervangen?
zie uit naar nadere instructie!

Mark175 (0), 19 jaar geleden

je kan toch de kap onder t dashboard losschroeven zover ik weet....andere optie is t tellergedeelte eruit pakken en hopen dat je er dan bij kan...maar t dashboard eruit lijkt mij zwaar overdreven. groetjes Mark

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoi Ave, Is het al gelukt?
De gloeipit op het dashboard kan ook kapot zijn. Bij voorgloeien staat de pit in serie met de gloebougies en bij starten wordt hij overbrugd door de schakelaar. Hiermee wordt de spanningsval van de accu tijdens het starten gecompenseerd zodat de gloeibougies op ongeveer dezelfde spanning doorwerken.
Succes,
Paul

dupl-u-132-5dd1476e8925d+ave (0), 19 jaar geleden

was allemaal minder heftig dan gedacht - spiralen bleken alle OK
de schakelaar disfunctioneerde
na 'm schoongemaakt te hebben werkt ie weer als een tierelier

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.