beste lezers,
Sinds kort ben ik in het bezit van een MB 180 cdi, Sports Tourer, 1,8, automaat bouwjaar 2013.
Ik behaal bij lange na niet het verbruik zoals in de technische gegevens wordt weergegeven. Vandaag 125 km. gereden . 60 km snelweg 100km/uur. Kwam niet onder de 5,5 l/100km. Terug over provinciale wegen. Eindresultaat 5,6 l/100km. Onderliggende banden zijn wel breder dan origineel nl. 225/45/18.
Kan dat de oorzaak zijn of moet ik het ergens anders zoeken. De toerenteller heeft wel een afwijking. Geeft constant 700 toeren te weinig aan. Bij de automaat in P of N komt het motortoerental niet boven de 2000 toeren. Is dit een veiligheid en/of normaal? Wie heeft hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gemiddelde verbruik zie ik ergens gespecificeerd als plm 6 l/100 km GEMIDDELD.
Niks mis met dat waggeltje dus..
Dat is bijna 1 op 18 volgens de boordcomputer. Lijkt me toch netjes met de temperaturen van nu en een diesel icm automaat? Je kunt de auto eens uitlezen met dealer(gelijkwaardige)apparatuur en wat meetwaarden controleren, maar denk dat je er weinig aan zult vinden.
Beunhaas 1180 en Harry 4203 bedankt voor jullie reactie..
3 weken
Ik neem aan dat je denkt aan fabrieksopgaven, maar die worden zelden gehaald.
Kan het er misschien mee te maken hebben dat de toerenteller 700 omw/min te weinig aangeeft?
En weet je of het normaal is dat in stand P en N de motor niet boven de 2000 omw/min komt?
Verder loopt deze auto goed.
3 weken
Hoe bedoel je, staat de toerenteller bij stationair draaien op nul dan? En ja, dat is normaal.
Niks mis mee , fabrieksopgave wordt NOOIT gehaald.
Nee, stationair niet op nul maar op ca. 200. Zou toch ca. 900 moeten zijn denk ik.
Na stopzetten ver onder de nul.
3 weken
Dan denk ik dat naaldje los zit of de klok een keer uit elkaar is geweest en de naald niet juist is terug gezet .
Veel motoren mét een automaat worden begrenst tot lagere toerentallen in P en N, om schakelfouten met daar uit voortvloeiende schade aan de automaat te voorkomen. (Volgas naar P of D) Als je de motorkap open zet zou het toerental wel boven de 2.000 tpm moeten komen.
3 weken
En om terug te komen op je originele vraag: kijk eens op www.spritmonitor.de (dat had je ook zelf kunnen vinden), kijk naar een gelijkwaardige auto en kijk welk verbruik daarmee wordt gehaald over een langere periode. Dan weet je meteen of jouw auto teveel verbruikt (volgens mij niet, maar dat wordt hierboven ook al gezegd).
En je weet dat je het werkelijke verbruik niet afleest op de boordcomputer, maar op de volgende manier:
- vergelijk de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft met de actuele snelheid die een navigatiesysteem aangeeft en bereken de procentuele afwijking van jouw snelheidsmeter
- hou gedurende een aantal tankbeurten bij hoeveel liter je tankte en wat de dagteller over de gereden periode sinds de laatste tankbeurt aangaf voordat je hem op nul zette
- corrigeer het aantal km's met de afwijking van de snelheidsmeter en deel daarna het aantal km's door het aantal getankte liters.
Dan heb je tenminste objectieve gegevens om definitief te bepalen of je gevoel klopt of niet.
En ide max 2000 o/m is inderdaad een beveiliging, dat is normaal bij een motor met automaatbak.
3 weken
Heino, bedankt voor je advies.
3 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz B-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
3 weken