Mercedes-Benz A-Klasse: Kickdown werkt niet, toerenbegrenzing op 3000 t/m stationair/tip

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 170 CDI autoutomaat

Mijn A klasse W168 bwj 1999 170 CDI automaat :

de kickdown werkt niet. Bij stationair draaien en gas geven worden de toeren tot 3000 t/m begrensd evenals tijdens het rijden met tiptronic (max 3000 t/m en als je dan verlegt trekt auto in die versnelling weer verder tot maximum 3000 t/m en zo verder met volgende versnellingen).

Als je bv in automaat 120 rijdt en je moet plots afremmen tot 60 km/h dan haalt auto zijn snelheid zeer traag op, bij helling zelfs zeer traag want hij blijft in hoogste versnelling rijden. Gas volledig los, dan volledig intrappen levert geen resultaat op.

Als auto tijdje stil gestaan heeft en terug wegrijden kan je uitzonderlijk hebben dat kickdown wel weer werkt; even later niet meer. Heb ook al gemerkt dat na stilstaan je dan goed aanzet (gas niet tot eind maar 3/4) automaat slechts schakelt aan 4.000 t/m).
Komt zowel voor in W of S stand, bij warme motor. Ga morgen voorzichtig proberen met koudere motor.

Drietal jaar geleden werd onder garantie (!) automaat al vervangen (symptomen zijn niet dezelfde als nu, toen schokte de wagen enorm bij het verleggen).

Ervoor had ik nog een mooi (?) zwart rookpluipje toen ik eens goed aanzette of met kickdown doch tot 3000 toeren nu is dat er niet meer bij (kan dit oorzakelijk verband zijn of niet, heb het toch vermeld).
Kreeg van iemand reactie dat automatenolie dient vervangen om de 40.000 km hetgeen bij de dealer niet gedaan wordt (aangezien olie longlife is). Vervuild of verstopping in filter : auto gaat in noodloop (sensor in moderne automaten doch hoort deze daar ook bij).

Bedankt voor ieder antwoord of tip. Kan dit opgespoord worden via uitlezing bij dealer (notabene : hoeveel wordt er gevraagd voor een uitlezing?)

Ludo D.

Geplaatst door Ludo D. (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ludo D. (0), 16 jaar geleden

Mogelijks zelf gevonden (beetje lullig) maar ga dit hier toch vermelden :
bij het inspuiten met een speciale spuitbus van de piepende riem ligt er een darmpje van bovenkant kleppendeksel naar een kleine module met kabeltjes naartoe (A114 153 31 28 9010 MB 162 44 349 Made in Singapore -laatste getallen zeer klein vermeld dus mogelijks foutje) dat een beetje in de weg zat. Eens erboven bus gehouden om te spuiten, eens eronder (NB : piept niet meer).
Waarschijnlijk is dit darmpje daardoor los gekomen (enkel aan kant kleppendeksel is een klemmetje geplaatst). Het was eigenlijk niet goed te zien dat het los lag doch door een beetje olie viel mij dit op. Ik heb dan wel enkele minuten moeten zoeken waar dit terug op moest!!!
Momenteel rijdt m'n A zoals vroeger. Wel viel het mij op dat m'n typische cdi -roetpluim weg was en nu met alles in orde heb ik die ook nog niet teruggezien. Maar kickdown werkt, toeren terug boven 3000 te krijgen met stationair gas geven en met tiptronic.
Als iemand mij de "logische uitleg" kan geven waarom mijn voertuig in noodloop ging, graag. Ook graag uitleg wat deze module is.

MOET de foutcode nu gewist of kan gewacht tot later?

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

Je bedoelt waarschijnlijk de mapsensor. Die meet de turbodruk, als die een rare waarde ziet, 1 bar bij elk toerental in jouw geval(buitenluchtdruk), weet de computer dat er iets niet klopt en gaat voor de zekerheid in noodloop om te voorkomen dat er meer schade ontstaat aan de motor. Een cdi heeft trouwens geen typische rookpluim, cdi's die gewoon netjes warm worden gereden en met warme motor af en toe goed aan het werk gezet worden met invoegen ofzo roken nooit.

Ludo D. (0), 16 jaar geleden

De schakelaar onder het gaspedaal : wat is dit (rond en zwart met electrische aansluiting)?
Iemand gaf aan dat dit de kickdownschakelaar is doch zonder gaspedaal VOLLEDIG in te drukken (en daar dus tegen te komen of meer in te duwen) schakelt voertuig ook terug en trekt bijgevolg zeer goed op. En hetgeen ik ook bemerkte : vriend zijn C220 heeft ook dergelijke schakelaar en hij rijdt met een handgeschakeld voertuig.
In mijn vorig bericht dient "kleppendeksel" vervangen door deksel luchtfilterhuis, zelf nog niet opengedaan maar weet dat de luchtfilter daar onder zit.

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat is inderdaad de kickdownschakelaar, trap het pedaal maar een keer door de weerstand heen, dan merk je het wel. Je vriend heeft in zijn C tempomat met limiter functie. De schakelaar dient er dan voor de lim functie uit te schakelen als je even wilt inhalen bijvoorbeeld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.