Mercedes-Benz 300 Oldtimer: mercedes 300d w123 ombouwen van schakel naar automaat

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 5 cil

hallo,

ik zou graag willen weten waar ik tegen aan ga lopen als ik mijn mercedes 300d bj 80 zou willen ombouwen van 4bak schakel naar een automaat,
is dit uberhaubt te doen?
graag uw reacties.....
bedankt!

geertdusseljee

Geplaatst door geertdusseljee (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 300 Oldtimer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Roger10 (0), 14 jaar geleden

Als je een donorauto hebt is dit makkelijk te doen!

geertdusseljee (0), 14 jaar geleden

die heb ik dus niet......dus ik was of ben benieuwd wat ik allemaal tegen ga komen.....

spanbandje (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk dat je een andere aandrijfas krijgt en een ander differentieel omdat een automaat een andere overbrengsverhouding heeft en een groter koppel.
je oude vliegwiel gaat er af en je krijgt er nu een met een meeneemplaar waar je de koppelomvormer mee vastzet, voor de rest denk ik dat de aansturing van de bak via het gasstangen stelsel gaat of electronisch, dus daar krijg je aansluitingen voor ook onder het gaspendaal komt er een kickdown schakelaar. misschien ook nog een vacuum aansluiting op de bak vanuit het spruitstuk???

voor de rest zou ik het zo even niet weten

ik wens je veel succes met de ombouw, maar zoals Roger zegt je kan beter een donor auto nemen oof lenen om de onderdelen te vergelijken, dan heb je eventueel gelijk de onderdeel nrs.

succes Marcel.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

En niet te vergeten: ander rempedaal, andere schakelpook met daarbij een andere middenconsole, andere snelheidsmeter ( andere overbrenging bak-klok), diverse steunen van kick-downkabel, bedrading, misschien ook nog een extra oliekoeler ( radiateur ??) en wellicht ook nog een aanpassing aan het kentekenbewijs.

knor (0), 14 jaar geleden

Beste geert, een vriend van mij heeft in een bestaande automaatauto 300TD uit plm 80 een motor uit een niet automaat laten inbouwen, dat is een groot drama geworden en de auto is nooit meer iets geworden, ondanks dat automatenboeren en MB dealer er naar hebben gekeken en gezocht wat de oorzaak was, niets gevonden, de eerst goedlopende aotomaat wilde niert samen met de goedlopende diesel, uiteindelijk hebben ze hem maar gesloopt, dat wil je toch ook niet, een riskante onderneming, ten zij je motorenbak als set ``overbout``
sukses er mee groet Norman

laverda750 (0), 14 jaar geleden

Helemaal mee eens knor, tenzij je eenkomplete donorauto hebt.
Je mag ook niet zondermeer het vliegwiel ombouwen want dit is gebalanceerd samen met de krukas, in de meeste gevallen krijg je een trillende auto.

Reinier53 (0) PRO, 14 jaar geleden

Krukas en vliegwiel is anders, tussen-as motor>achteras is anders (lengte), pedaal blok is anders, achteras cardan overbrenging is anders, pook is anders, km.tellerkabel is anders van lengte, etc etc.

Roger10 (0), 14 jaar geleden

[quote=sternpersoneel]Krukas en vliegwiel is anders, tussen-as motor>achteras is anders (lengte), pedaal blok is anders, achteras cardan overbrenging is anders, pook is anders, km.tellerkabel is anders van lengte, etc etc.[/quote]
Ik heb een 240D die van een automaat afkomstig was in mijn 240GD geplaatst en de ombouw van het vliegwiel was totaal geen probleem, motor draait perfect en trilt niks!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.