Mercedes-Benz A 190: mercedes A klasse 1.9 tijdens het rijden uitgevallen, er was een

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 166990, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 92

Hallo, Mijn vrouw heeft vorige week tijdens het optrekken (reed 20 km/uur) een kleine plof gehoord en gelijk viel de auto uit.
Toen ik de auto opnieuw probeerde te starten merkte ik dat de startmotor rond gaat maar er is geen compressie.
Verschillende mensen hebben mij verteld dat de distributieketting wel geknapt moet zijn. Nu heb ik geprobeerd om het 1 en ander te demonteren om onder het kleppen deksel te kijken, maar helaas heb ik niet genoeg kennis van dit type Mercedes en had ik al vernomen dat het een hele operatie is om te werken aan een A klasse motor.
Voordat ik kosten ga maken bij een garage om alles te laten bekijken zou ik graag eerst weten of er iets anders kapot kan zijn wat deze problemen geeft. En als het de distributieketting is, weet iemand hoe ik het luchtfilterhuis los kan halen? zodat ik daaronder onder het kleppendeksel kan kijken? Het betreft een A klasse met een 1900 motor. bouwjaar Augustus 1999, 236.000km op de teller, onderhoudshistorie onbekend.

Jimmy82M

Geplaatst door Jimmy82M (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Waar zit je olievuldop? Traditioneel op het kleppendeksel?
Olievuldop eraf en dan kun je naar binnen kijken. Iemand de motor laten starten en kijken of de nokkenassen wel draaien.
Of de auto in de versnelling een stukje duwen en kijken of alles wel draait (is veiliger nu, maar je hebt hem toch al gestart).

hellbat (0) PRO, 8 jaar geleden

A-klasse is inderdaad een beetje vreemd, Motor ligt er zowat plat onder, met de bobinebrug ondersteboven net achter de voorbumper. Jouw verhaal klinkt inderdaad naar een gebroken distributie, maar je zult op een brug moeten om een en ander los te laten schroeven. Er is op de grond nauwelijks tot niet bij te komen.

Jimmy82M (0), 8 jaar geleden

Hallo oldford, de olievuldop zit aan de linkerkant van het motorblok en ongeveer 15 cm hoger dan het kleppendeksel als je daarin kijkt kun je de nokkenas helaas niet zien.

Jimmy82M (0), 8 jaar geleden

Hallo hellbat, dat klopt er is vanaf de grond nauwelijks bij te komen om aan de poelie van de nokken of krukas te draaien om te kijken of deze nog rond willen draaien.
Vandaar dat ik dacht dan zal het van bovenaf moeten.
Maar ik krijg het luchtfilterhuis er niet af heb het idee dat deze vast zit aan het inlaatspruitstuk, zou dat kunnen of zit deze anders vast?
Als dat allemaal gedemonteerd is dan ben ik pas bij het kleppendeksel om daar onder te kijken.

Jimmy82M (0), 8 jaar geleden

Hallo, Ik heb een Mercedes A klasse met een 1.9 motor.

De motor begon op een gegeven moment onregelmatig te lopen stationair.
Ik heb de motor laten uitlezen de storing die eruit kwam was dat de krukas en nokkenas sensor niet
correct waren, heb deze vervangen.
Maar helaas heeft dit niet geholpen, ook houdt de motor tijdens het rijden in en komt niet op de juiste toeren.
Wie weet misschien wat dit probleem veroorzaakt of kan zijn???

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

"de storing" is enkelvoud, dus slechts 1 storing. Klopt dat? Wat was het nummer van die foutcode?
In het geval van 1 foutcodre ben ik bang dat je distributie uitgerekt is of niet op tijd staat.

Jimmy82M (0), 8 jaar geleden

Er zijn meerdere storingen aangegeven naast de krukas en nokkenas sensor kwam ook nog 4 x lambdasonde als storing in beeld. Heb helaas de foutcodes niet, zou ik even na moeten vragen of weer even opnieuw uitlaten lezen.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Exacte omschrijving van die foutcodes op de lambdasonde(s) kan ook helpen.

Ludo D. (0), 7 jaar geleden

Een "plof"? Probleem met distributieketting zou volgens mij ander geluid geven (schade).
Typisch voor oudere 230E benzine motoren in w124 was dergelijke plof waardoor auto niet meer wou starten, was door afgesprongen leiding onderaan inlaatspruitstuk en niet te zien - enkel tasten op goede plaats en terugsteken.
Topic is al van maanden geleden, was zo niet mee te rijden dus ondertussen al oplossing te plaatsen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.