Mercedes-Benz 220: Niet aanslaan, roken, nagelen, afslaan w211 E220 cdi

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: om646.961

Goedemiddag monteurs!

Ik ben sinds 4 weken de trotse bezitter van een e220 cdi automaat uit 2003, maar helaas heb ik er nu een probleem mee.
Zelf heb ik al wat aktie ondernemen, maar benieuwd of jullie een tip hebben of meer informatie om verder mee te gaan.

Dag 1:

25 km na tanken gestart en motorstoring lampje gaat branden, loopt netjes, maar max 2800 toeren, geen rook of rare geluiden.
Uit laten lezen met Ethos en gaf storing op de raildruk.
LMM losgekoppeld en probleem verdwenen, ging weer volgas zonder foutmeldingen.

Dag 2:
LMM gehaald en op de terugweg, nagelend geluid en wat rook (zwart).
Bij garage aangekomen wilde de auto niet meer aanslaan.
Geen diesel in uitgaande leiding dieselfilter dus filter vervangen, slaat alleen aan met startpilot.
Brandstof in tank gecontroleerd en was wat troebel met beetje bruin erdoor (roestwater?).
Voor de zekerheid complete tank leeggehaald, gevuld met nieuwe diesel en diesel cleaner.
Leidingen met vacuum leeggetrokken, maar wil niet aanslaan zonder startpilot, foutmeldingen op raildruk.
Voorste raildruksensor? op de common rail gedemonteerd en niets bijzonders te zien.
Bekertest gedaan 5 sec starten zonder aanslaan en cil 1 beker 1/3 gevuld cil 2 1/4 cil 3 en 4 paar druppeltjes, injectorstekkers niet gedemonteerd.

Een rit van 80 km gemaakt om de schone diesel en cleaner een kans te geven, maar helaas geen verbetering.
Meerdere malen p2020, 2027, 2047, 2015, 2019 raildruk gerelateerd en bij flink doortrekken slaat de motor uit en soms uitlaatgas hoog, logisch gezien de hoeveelheid rook als je de motor belast.
Motor slaat nog steeds niet aan zonder remmenreiniger.

Raildruk stationair rond 250 bar, rond 3000 toeren in P 800 bar, hoogste gemeten op snelweg 1080 bar, wellicht wat laag?
Waarden gemeten met Ethos dus is de waarde van raildruksensor, is dit de voorste op de rail?
Is de achterste het mengventiel?
Heb iets gelezen over een o ring? Zou dit de oorzaak kunnen zijn? waar zit deze?

Motor loopt na starten met startpilot netjes stationair, raildruk 250 bar, maar nagelt en rookt een beetje, tijdens rijden dikke rook bij gas geven blauw/zwart.

Vermoeden gaat nu naar HD pomp, raildruksensor of verstuiver(s).

Heeft er iemand een tip hoe ik componenten kan uitsluiten?

Alvast bedankt voor de moeite!

EddyC220

Geplaatst door EddyC220 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 220? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

EddyC220 (0), 9 jaar geleden

Nog vergeten te melden dat ik 2 weken geleden olie, oliefilter en luchtfilter vervangen heb, sindsdien 3000 km probleemloos gereden.

Kan het zijn dat er nog lucht in het brandstofsysteem zit?

Wat is de beste manier om deze te ontluchten?

Hans4040 (330) PRO, 9 jaar geleden

Ontluchten doet deze motor zelf...hoeft niet/kan niet
Gewoon starten en een eventuele luchtbel wordt gelijk afgeblazen

S65 AMG (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb je gecontroleerd of dat je brandstof krijgt vanuit je tank
Naar je brandstof filter?

EddyC220 (0), 9 jaar geleden

De oorzaak was 4 lekkende verstuivers.
Cilinder 1 en 2 erg, na deze te hebben vervangen nog een licht nagelgeluid.
Probleem opgelost, mensen die hebben meegedacht, bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.