Mercedes-Benz 190: onder het rijden valt motor uit

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.6

met mijn 190E 2.6 automaat kan ik ca 100 tot 200 km aan een stuk rijden maar daarna kan de motor
op de meest onverwachte momenten stil vallen. vaak is het voldoende om tijdens het uitrollen van de
auto even het kontakt uit een weer aan te zetten (zonder te starten) meestal pakt hij dan weer. als dit
een keer gebeurd is blijft dit verschijnsel om de paar kilometer terug komen. Soms moet ik helemaal
stoppen en dan opnieuw starten. Bij kortere ritten komt het probleem vrijwel nooit voor.
Heeft iemand enig idee waardoor dit probleem veroorzaakt zou kunnen worden?
Bij voorbaat dank voor uw reaktie. Met vr. gr. Arie

ahavelaar

Geplaatst door ahavelaar (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

kyk alle stekkers na in de motorruimte vancomponenten. eventueel even eraf halen . inspuiten met contactspray [niet teveel en goed laten drogen] en kontroleer stekker van het contactslot.onderdelen die ik bedoel stekker computer ,gasklep e.d.de fout kan ook in je contactslot zitten.heb je soms veel sleutels aan je sleutelbos hangen> funest voor contactslot

ahavelaar (0), 18 jaar geleden

Martin, hartelijk dank voor je reaktie.
Alle stekkers en aansluitingen van componenten zijn al gecontroleerd en verkeerden allemaal in nieuwstaat. Kabel van
bdp-sensor is gecontroleerd, benzinepomprelais is gecontroleerd, tank is schoon gemaakt, filters vervangen maar niets
helpt. Aan mijn sleutel hangt alleen een heel licht zendertje voor de afst. bediening van het alarm. De suggestie van
het contactslot heb ik al eens eerder gehoord, maar ik zou denken dat als het daaraan zou liggen het probleem ook
bij kortere ritten zou moeten optreden of is dat een verkeerde gedachte? Wat ik ook zo vreemd vind is dat wanneer ik
alle elektrische aansluitingen/stekkers van de motor en inspuitpomp verwijder en ook de stekker van de inspuitcomputer los haal
(behalve natuurlijk van de ontsteking) blijft de motor gewoon lopen en kan ik ook gewoon gasgeven etc. (dit heb ik alleen thuis met
een stilstaande auto geprobeerd)
geprobeerd

Siem Bijman (140) PRO, 18 jaar geleden

Waarschijnlijk een ontstekingsmoduul die bij warm worden de geest geeft. Controleer eens met een fohn erop of hij stationair ook uitvalt als je hem goed warm fohnt?

ahavelaar (0), 18 jaar geleden

Hallo Siem, Hartelijk dank voor je reaktie. Zaterdag hoop ik het te gaan proberen. Uiteraard hoop ik daarna te melden
hoe het is afgelopen. met vr. gr. Arie

ahavelaar (0), 18 jaar geleden

Heb vandaag onstekingsmoduul gedemonteerd en met heteluchtkachel zo warm gemaakt dat ik het moduul niet meer met
blote handen vast kon houden. Daarna het ontstekingsmoduul losjes terug gehangen en motor gestart en toen met een
fohn ( verfafbrander) nog extra opgewarmd. De motor bleef echter gewoon draaien. Hierna heb ik hetzelfde gedaan met de
bobine, maar ook nu bleef de motor draaien. Ik ben zachtjes aan ten einde raad. Als er nog iemand een suggestie heeft
over de oorzaak van mijn probleem, zoud ik dat heel graag vernemen. Bij voorbaat dank. m.vr. gr. Arie

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

zou toch even je contactslot na laten kyken. je geeft dat zelf ook aan in je klacht. je draait even aan je sleutel en hy doet het weer. ik vermoed dat er een losse verbinding in zit die op bepaalde tyd gewoon los triltonder het ryden. als je dan aan je sleitel draait word de verbinding weer herstelt.mgv martin

ahavelaar (0), 18 jaar geleden

Hallo Martin, hartelijk dank voor je reaktie. Komende week wil ik een nieuw elektrisch deel voor mijn kontaktslot
bestellen en dit dan vervangen. Ik hoop nog te laten weten hoe het afloopt maar dat kan een poosje duren omdat
ik niet zo vaak grote afstanden rijd. m vr. gr. Arie

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Weet iemand misschien hoe jet de stekker van het elektrisch deel van het kontaktslot los kunt krijgen?
Bij voorbaat dank voor uw reaktie

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

Hallo,
probleem is opgelost. Heb van iemand anders tip gekregen dat kontaktslot met sleutel in stand 1 moet staan om
stekker te verwijderen

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Tot mijn spijt heeft het vervangen van het elektrisch deel van het kontaktslot niet geholpen want de motor
valt nog steeds op onverwachte momenten spontaan stil. Inmiddels heb ik ook de bobine en de krukassensor
vervangen, de print van het brandstofpomprelais is helemaal doorgesoldeerd, brandstoffilter is vervangen,
de tank is eruit geweest en schoon gemaakt (incl. filter in tank). Voor de bobine heb ik een ander type
gemonteerd die veel minder stroom gebruikt dan de originele om de ontstekingsmodule te ontzien maar
niets heeft tot nog toe geholpen.
Als er nog iemand is met suggesties wilt u dit aub melden want ik weet niet wat ik hier mee aan moet.
Bij voorbaat dank.

met vr. gr. Arie

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

beste arie. ishet geen massa probleem. kyk eens of de massastrip tussen motor en chassis goed massa maakt. en anders zet je er een nieuwe strip by. kost een paar euro.

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

hallo Martin,
hartelijk dank voor je reaktie. Heb alle massaverbindingen losgehad en gekontroleerd, maar alles zag
er prima schoon uit. Voor de zekerheid heb ik nog een extra massaverbinding van de accu naar het
motorblok gelegd (25qmm) Ik ga het zo wel weer proberen maar het kan even duren voordat ik
weer uitsluitsel kan geven omdat het probleem zich maar af en toe voor doet.
met vr. gr. Arie

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

probleem lijkt groter te worden. Gisteren met tussenpozen de gehele dag mee gereden. de motor gaat
nu onder het rijden ook regelmatig inhouden en stotteren en slaat steeds vaker spontaan af. Ik heb
het tijdelijk een extra schakelaar gemaakt zodat ik wanneer de motor begint te stotteren ik de opvoerpompen
rechtstreeks buiten alles om vanaf de akku 12V kan geven maar ook dit helpt niet. Gisteravond deed de motor
na eerst ca. 30 kilometer gehaperd te hebben het de laatste 50 kilometer weer normaal. Ik ben nu al een jaar
bezit om dit probleem eruit te krijgen en word hier soms wel erg moedeloos van. Als er iemand nog een
suggestie heeft verneem ik dat graag. Bij voorbaat dank. m vr. gr. Arie

ps. ook de bougies, bougiekabels, rotor en verdeel kap zijn reeds vervangen.

Siem Bijman (140) PRO, 17 jaar geleden

Is de brandstofdruk wel ok Arie? Als de opvoerpomp te weinig druk levert kan hij natuurlijk ook afslaan.

jean (0) PRO, 17 jaar geleden

bij 190 E heb ik eens ondervonden waar jij over bericht, achter de plastick plaat achter de batterij zitten 2 naast mekaar opgestelde stuurdozen,zwart van kleur,een ervan werkte niet meer ten volle,ik heb ze vervangen en alles terug in orde,maar ik kan niet meer juist zeggen welke van de twee,de voorste of de achterste,misschien gaat er nu een lichtje bij iemand branden die je de juiste kan aanduiden

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Tank leeggereden es? doet ie t ook als je met je tank helemaal vol gaat rijden?

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

Hallo Siem, Jean en Harry
Hartelijk dank voor jullie reaktie op mijn probleem. Omdat ik niet weet of ik naar ieder appart kan reageren
doe ik het nu maar in een bericht.
Of de brandstofdruk goed is weet ik niet en is ook lastig te kontroleren omdat je soms wel honderden kilometers
kan rijden zonder problemen terwijl je op een ander moment nog geen 10 kilometer kunt rijden.
In hoeverre de stuurdozen invloed hebben op dit probleem weet ik niet maar ik weet wel dat je ze allebei
kunt verwijderen en dat je de motor dan gewoon kunt starten en dat deze dan ook gewoon blijft draaien.
Ik heb alleen niet geprobeerd om er zo mee te rijden.
Het maakt niet uit of de brandstoftank vol of bijna leeg is.
Wat ik nog steeds vreemd vind is dat wanneer de motor kuren krijgt je dit kunt verhelpen door al rijdende het kontakt uit en weer aan te zetten. Soms helpt dit nog geen kilometer maar soms ook wel 50 of 100 kilometer.
(Elektrisch deel van kontaktslot is ook reeds vernieuwd)
Graag zou ik vernemen of iemand (eventueel aan de hand van deze informatie) nog nadere suggesties
heeft. Bij voorbaat hartelijk dank. met vr. gr. Arie

desnor (0), 17 jaar geleden

Hallo, ik moet eerst even zeggen dat ik van dit type niet zoveel kennis heb, maar misschien kan ik toch even meedenken.

Bij kortere ritten komt het haast nooit voor....

Als ik daarop doorga dan denk ik dat er een thermisch probleem is van een electronisch component.
Dat kan een simpele transistor of diode zijn in een stuurcomputer die te warm wordt en dan thermisch uitslaat.
Het zou zelfs een relais kunnen zijn die tijdens het rijden aangetrokken wordt.
Doe ie het erger en eerder na aanvang van de rit als de buitentemperatuur hoger is, zoals tegenwoordig met die warme dagen?
Kun je via een club niet een dergelijk computerdeel even uitproberen en tijdelijk uitwisselen?
Er is een site van alle mercedesclubs www.mercedesclubs.nl
met vr. gr. hans

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

hallo hans,
hartelijk dank voor je reaktie. Meedenken wordt altijd bijzonder op prijs gesteld.
Naar mijn idee is het probleem wel erger als de buitentemperatuur hoger is maar ontstaat niet eerder
na aanvang van de rit. Twee weken geleden had de auto de hele dag binnen uit de zon gestaan en ik
reed toen ca 1 kilometer naar een benzinepomp. Na het tanken deed het probleem zich direkt voor,
terwijl toen alles eigenlijk nog koud was. Ik zie hier dan ook nog geen logisch verband in.
Het even uitwisselen is niet zo simpel omdat ik soms ook honderden kilometers kan rijden zonder
problemen. met vr. gr. Arie

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

inmiddels komt het probleem steeds vaker voor, ook 's-morgens binnen 500 meter na een koude start.
De luchtklep voor stationair toerental is het niet want als de stekker daar vanaf is valt de motor nog
steeds spontaan stil. Als ik ga rijden met de elektronische regelunit helemaal losgekoppeld rijdt de auto
perfekt zonder haperingen (heb dan alleen minder vermogen) Kan de hydraulisch-elektrische actuator
er ook voor zorgen dat de motor stil valt? Ik weet eigenlijk niet goed wat dat ding doet.
Kan iemand mij daar misschien iets meer over vertellen? Bij voorbaat dank. met vr. gr. Arie

coupeetje2006 (0), 17 jaar geleden

ha die Arie.
misschien kan dit berichtje je helpen.
mijn vorige auto was een dodge stealth en had precies de zelfde problemen.
met wat zoeken kwam ik op een dodge site waar dit probleem beschreven werd
het volgende was er aan de hand.
op je printplaat van je computer zitten condensators,als een van deze lek of stuk is laad hij niet genoeg piekspanningstroompjes meer.en ze zijn ook temp.gevoelig,ongeveer 75grd.
als je rijd worden ze warm door de stroompjes.(weerstand)
met als gevolg tijdens de rit slaat de motor spontaan af.
waarna hij weer gestart kan worden en even later het zelfde weer doet.
ik hoop dat je hier wat aan hebt want dit is geen rijden zo.
mvg coupeetje2006

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

hallo coupeetje2006,
hartelijk dank voor je reaktie. Hoewel in in mijn werk vaak met elektronika te maken heb, heb ik nog
nooit aan die condensators in de computer gedacht. Het zou natuurlijk best kunnen dat er slechte of
kapotte bij zijn. Ik gat proberen om dat te kontroleren of een andere computer te organiseren.
Kan wel even duren maar ik hou je op de hoogte.
m vr. gr. Arie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.