auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 220: rook bij optrekken

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: CDI 2

Deze E 220 spuwt bij elke acceleratie vanuit stilstand ( bijv. stoplicht) een flinke zwarte pluim uit. Ook onbelast (in de P-stand als je het gas plots indrukt) doet hij dit.
Het is een lijkenauto, dus er lopen nog wel eens mensen achter als dit gebeurt. En schijnbaar klaagt men daarover.

Tot nu toe : Maf-sensor vervangen
Egr-klep gereinigd
Inlaatspruitstuk gereinigd
Injectoren laten reinigen en controleren
Katalysator/roetfilter gecontroleerd (demonteren losslijpen netjes dichtlassen en weer monteren)
Raildrukregelaar afdichtingen vervangen
Hoge-druk pomp vervangen (ivm. uitwendige lekkage)
Luchtfilter is niet verstopt, intercooler staat niet vol olie, alle inlaatslangen zijn heel en lekvrij.

EN HIJ ROOKT NOG STEEDS!!!

Wie weet nog iets waar ik niet aan gedacht heb?????
Alvast bedankt mannen.

Geplaatst door

co 1976 (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt me gewoon vervuiling door rustig rijden. Heb je de motorolie al eens ververst?

Henk Nobach 0
badge

15 jaar

Het kleppen systeem inlaatspruitstuk heeft u ook op werking gecontroleerd- ???--vervuild door heel langzaam rijden --- optie ;;; uitlaat uitspuiten met hogedrukreiniger in de uitlaat spuiten tot water er goed uitloopt dan starten en enige malen gas geven u zult zien een zwarte smurie --stil leggen en herhalen tot uitlaatwater zuiver is -- dan gaat u rijden +/- 1 km met een hoogtoerental tussen 3000 à4000 tr/m en het zwart roken is gedaan (droog rijden)

WEL MET WARME MOTOR DOEN 80 ° gr
OPgelet ;;het water spuit 4 à 5 meter naar achter bij gas geven
deze procedure doe ik bij alle diesels na roetmeting als deze tehoog is er is geen goedkoper middel op de markt als deze werkwijze en succes verzekert

willy9 0
badge

15 jaar

Inderdaad. Alles wat ik gereinigd heb, heb ik tevens gecontroleerd op werking. Wervel kleppen zijn intact en werken prima.

Betreffende de uitlaat: Ik heb zoals gezegd de eerste kat gedemonteerd en aan de achterzijde geopend. Hiervan zat geen kanaaltje verstopt en de achterkant was zelfs niet eens zwart, maar mooi blank. Ongetwijfeld het gevolg van de nogal stevige "schoonblaas" proefrit die hieraan vooraf ging. Is het dan nog steeds nodig om het uitlaatsysteem op deze wijze te reinigen of mag ik er van uit gaan dat alles na de kat ook schoon is???

co 1976 0
badge

15 jaar

ik raad het wel aan (ik doet het altijd met koud water) u zult versteld staan wat er uit komt

het roet ( uitlaat )zet zich vast in de uitlaat potten ( isolatie- geluiddemper) en komt door het water in spuiten los en door het gas geven mee naar buiten --ik doet het altijd zo en roetwolk is volledig verdwenen hetgeen ik elk jaar voor de roetmeting keuring terug doen bij de rustige chauffeurs - want in de kat zit meestal niet veel in of voor -- meest in de potten opgehoopt

ps; als ik de kat demonteer (v/d wagen)spuit ik altijd eerst van achterkant naar voor uit en dan pas van voor naar achter
MAAR IK MAAK HEM NOOIT OPEN(zagen of dergelijk)

willy9 0
badge

15 jaar

Ik heb de uitlaat gedemonteerd van de turbo, heb de uitlaat nog niet doorgespoten maar voor de grap eens gas gegeven zonder de uitlaat gemonteerd te hebben. Ik durf eigenlijk nu wel te zeggen dat het echt uit de motor komt en niet de uitlaat. Uit de turbo komt namelijk direct die grote roetwolk die ik normaal aan de achterkant zie. Ik ga het nog wel even proberen met doorspuiten.
Voor de duidelijkheid: deze auto rookt alleen het eerste ogenblik dat je het gas intrapt vanaf stationair, bij dooraccelereren of vol gas is er geen rook te zien.

Ik ga vandaag ook even een compressietest doen want ik meen iets vreemds te horen nu de uitlaat gedemonteerd is, iets in de geest van een lekke of niet goed openende klep.
Wordt vervolgt.....

co 1976 0
badge

15 jaar

nog een belangrijk punt -- word vergeten naar te naar te zien of weet men niet

u hebt de injectoren laten reinigen en afstellen maar zijn deze terug op dezelfde cylinder terug geplaatst waar ze gezeten hebben -anders moet u ze terug normeren (of laten) --- met star diagnose --daar er tolerantienummers op de injectoren staan welke dan in de motor stuurdoos moeten in gebracht worden -- anders kan het( debiet iets hoger of lager - hier door een ander geluid enz misschien ook een cylnder teveel brandstof krijgt (roet) geeft
groetjes

willy9 0
badge

15 jaar

Injectoren zijn gemonteerd zoals ze zaten, dit was bij mij bekend.
Heb inmiddels de uitlaat tot drie keer toe doorgespoten, het viel een beetje tegen hoeveel eruit kwam en tijdens de proefritten bleek dat dit het probleem niet getackeld heeft. Desalniettemin kunnen we alweer iets van ons lijstje wegstrepen.

Nu iets schokkends: Compressie cylinder 1. 9 bar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
cylinder 2. 20 bar
cylinder 3. 20 bar
cylinder 4. 18 bar
Eerlijk gezegd denk ik dat dit op een of andere manier de oorzaak KAN zijn, ik weet alleen nog niet hoe.

Vraagje aan de echte Mercedes kenners onder ons:
Na het verhaal goed nagevraagd te hebben wordt nu beweerd dat dit rookgedrag is ontstaan na het uitbouwen van de automaat en deze te vervangen door een exemplaar van een demontage bedrijf in plaats van revisie.
Het lijkt mij niet geheel ondenkbaar dat de soft- dan wel hardware per automaat kunnen verschillen zonder dat hierop een foutcode gezet word, maar dat de bak wel op subtiele wijze de motorsturing lichtjes om zeep helpt.
Is dit een idiote gedachte die ik meteen weer moet vergeten, of heb ik na de kop-revisie een perfecte compressie, maar nog steeds een auto die bij het stoplicht een zware shag opsteekt?????

Advies graag!

co 1976 0
badge

15 jaar

of het verwisselen v/d automaat dit probleem kan teweeg brengen lijkt mij toch sterk (;of ook de motor- sturing zou om zeephelpen)-- normaal word dan de rijstijl gereset zodat hij zicht terug kan aanpassen aan de huidige moest dat niet gedaan zijn bij omwisseling dan eerder of later schakelen ( misschien in deze wagen niet direkt ondervonden)
die compressie moet wel dichter bij elkaar liggen -want hiermede heeft hij wel een slechte verbrandings patroon en mogelijk ook die shag --na deze reparatie zou dat toch opgelost moeten zijn --ben alleszien benieuwt naar verder verloop succes groetjes

willy9 0
badge

15 jaar

cylinderkop zit er weer op, uitlaatkleppen van cylinder 1 hadden geen vacuum. Voor de zekerheid alle kleppen vervangen. Loopt weer prima.
EN ROOKT NOG STEEDS!!!

co 1976 0
badge

15 jaar

Ja dit een spookschip zeg--optie---als ge eens de injectoren van een andere wagen kon proberen(niet tegenstaande de orgin.goed bevonden waren)daar de rookpluim vanaf stationair gas intrap zich voor doet zou gedenken dat er dan te veel brandstof ingespoten wordt
of nog een optie-- misschien eens de injectoren bij dealer laten nazien of de normering nog juist is met de tolerantienummers van de injectoren in de stuurdoos (daar dit met de stardiagnose moet gebeuren of dit met een universeel uitleesapperaat kan gebeuren is mij niet bekent)
OF DIT
Ps--als u bij de bevriende dealer eens uw probleem voor legt en vraagt om eens het - tcs of tips-fall systeem te raadplegen (dit is een dienst die de dealer bij voor hun onopgelost probleem kunnen raadplegen)
in de hoop dat ze u willen helpen groetjes

willy9 0
badge

15 jaar

er was een schrijf fout geschreven heb het intussen veranderd (cts)) het is TCS OF Tips-Fall systeem zijn

willy9 0
badge

15 jaar

Beste Willy,
Dat van die injectoren was mijn gedachte ook. Gezien de ademhaling helemaal vrij is, moet het haast wel aan de brandstof liggen.
Dit gaat morgen hopelijk gebeuren, ik ga eerst naar de vrienden van het revisiebedrijf om te kijken of zij er een paar hebben liggen en anders bel ik de eigenaar van de auto, hij heeft nog vier of vijf auto's lopen met dezelfde motor.
Zelf heb ik vier goede injectoren maar deze komen uit een sprinter en hebben een ander Bosch- nummer, dus die zullen weinig goeds veroorzaken lijkt mij.

Ivm. vakaties kan ik niet eerder terecht dan volgende week donderdag, maar dan heb ik een afspraakje met de chef bij de dealer om er samen eens een middagje naar te kijken, onderhand weet hij wel dat als ik het niet meer weet er ook echt iets aan de hand is, en hij was ook wel nieuwsgierig om dit vehikel eens goed aan de tand te voelen.

Zodra er nieuwigheden zijn zal ik ze zeker weer laten horen.
Groeten, Co.

co 1976 0
badge

15 jaar

fijn dat ge nieuwgierigheid v/d dealer chef hebt om dit euvel eens tebewerken -ik ga ook nog zelf wat opzoeken of soms iets over 'thoofd is gezien en bij mijn collega,s horen of zij zo iets al hebben tegen gekomen---als ge gaat wisselen van de injectoren met ander voertuig let dan op dat ge ze nadien terug op dezelfde cylinder plaatst - en de luchtmassameter diagram eens bekijken--als ge bij de dealer dan ook eens deze automaat terug laat aanmelden of resetten nu u er dan toch bent vermitsd de chef er wel eerst de star zal aanhangen om de istwerden met de huidige waarden zal willen vergelijken of eventuweel aanpassen en fouten wissen--ben echt benieuwd na vervolg
PS;;de bouten v/d injectoren aantrekkoppels was vroeger 0,7 nm plus 90° GR heden is dat nu 0,7 nm plus 90° en plus 90° gr waarschijnlijk wist ge dat al- en ook altijd nieuwe rekbouten gebruiken en de kopere ringen

groetjes

willy9 0
badge

15 jaar

Heb je de retouropbrengst van de injectoren met een bekersysteem gemeten?
Iets dergelijks meegemaakt, was de retouropbrengst van 1 cilinder erg hoog.
Betreffende verstuiver vervangen, zwart roken over.

Gerard.

co 1976

hoe is het op het ogenblik met uw rook probleem verder verlopen
groetjes

willy9 0
badge

15 jaar

Co1976 Hoe Is Dit Probleem Verder Af Gelopen In Doetinchem
Ben Wel Benieuwt

Willy9

willy9 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.