Mercedes-Benz 200: slecht starten op LPG

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Hallo,

Ik heb sinds enkele weken LPG (tradiotionele installatie met verdamper) in mijn mercedes 200 (W123) uit 1982.
Hij rijdt prima op LPG. Het enigste minpunt is dat hij 's morgens op LPG slecht start. Ik had het idee dat het alleen was met de enkele koude nachten twee weken geleden maar hij start over het algemeen moeilijk 's morgens (op benzine start hij prima).
Er zitten nieuwe bougies in, nieuwe bougiekabels, kleppen zijn gesteld --> is allemaal in orde.
Met de zachte dagen van de afgelopen week zou hij 's morgens toch zonder problemen moeten starten op lpg en zou het toch niet nodig moeten zijn om hem op benzine te starten (dat hoeft normaal gesproken toch pas bij echt koud weer).
Heeft iemand een idee waar dat moeilijke starten aan kan liggen en wat ik eraan kan doen ?

Groeten,
Hans

hans van gestel

Geplaatst door hans van gestel (60) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

elektrode afstand bougie,s
ontsteking afstellen

hans van gestel (60), 15 jaar geleden

De ontsteking is een electronische dus daar kan ik niets aan stellen, hooguit wat vroeger of later zetten maar de auto loopt voor de rest goed, start ook op benzine goed, dus daar wil ik niet teveel aan gaan draaien.

Wat bedoel je met electrodeafstand? Ik heb de bougies n.l. pas vernieuwd en dan staat de afstand toch vanuit de fabriek ingesteld ?

Hans

Hans4040 (315) PRO, 15 jaar geleden

Electrode afstand van bougies altijd even controleren voor dat je ze erin draaid.
voor deze auto moet dat 0,8mm zijn, maar op LPG wordt de afstand vaak iets kleiner gezet, b.v 0,7mm.
de moderne gas installaties (G3) starten altijd op benzine en schakelen dan automatisch over op gas.
misschien is dat een optie, om eerst op benzine te starten en dan na een honderd meter zelf over te gaan op gas.

mvg,
Hans.

hans van gestel (60), 15 jaar geleden

Zou een mogelijkheid zijn.
Nu zie ik dat ik er een "afgeleide" bougie in heb zitten van NGK (met 1 electrode).
Volgens het boekje moet er een bougies in van Beru met zo'n "ster" electrode (dus 4 electrodes).
Zou dat het verschil kunnen maken of maakt dat niets uit?

Hans

kleijn (0), 15 jaar geleden

heb je een g3 instalatie of een gewone gezien de leeftijd van je auto

hans van gestel (60), 15 jaar geleden

Een gewone traditionele installlatie.

kleijn (0), 15 jaar geleden

die start op gas moet je handmatig op benzine zetten probeer dat eens als je hem s,avonds weg zet eerst op benzine zetten zodat je s,morgens op benzine start

hans van gestel (60), 15 jaar geleden

Ik weet dat dan het probleem opgelost is maar normaal gesproken met het zachte weer op dit moment zou hij ook gewoon op gas moeten kunnen starten. Aangezien hij dat moeilijk doet ben ik dus aan het zoeken waar dat aan ligt.

kleijn (0), 15 jaar geleden

ja dat berijp ik hans maar als die het op benzine ook slecht doet dan weet je waar je moet beginnen

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dit euvel zit meestal in de verdamper, als deze wat ouder is dan worden de membranen stug en dat is de oorzaak van het slechte starten met koude motor. Als de motor even heeft gelopen is de boel wat opgewarmd en iets soepeler. Misschien is er een revisie setje voor te koop,anders een gereviseerde of nieuwe er op zetten.

Hans

kleijn (0), 15 jaar geleden

ja maar hans ik ga er van uit dat het een nieuwe is hij heeft het over sinds enkele weken

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=kleijn]ja maar hans ik ga er van uit dat het een nieuwe is hij heeft het over sinds enkele weken[/quote]
Je hebt helemaal gelijk Willem ik heb daar overheen gelezen. Als het een nieuwe gasinstallatie is goed mijn verhaaltje uiteraard niet op.

Hans

kleijn (0), 15 jaar geleden

ik doel er eigenlijk op dat de instaltie van de mercedes waar schynlijk nog een afstel knop op de slang naar de motor heeft zitten in tegen stelling tot die moderne istalaties dus daar kun je nog een beetje meespelen

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Er staat nergens dat het een nieuwe installatie is, er staat :Ik heb sinds enkele weken LPG(.......)in mjn mercedes 200 (....) uit 1982.
misschien is het wel een afdankertje van de sloop.
Dan heeft Hans4037 gelijk met de verdamper
Gewoon van voren af beginnen

kleijn (0), 15 jaar geleden

begrijp het niet maar oke begin maar lijkt me trouwens veel zinniger als die man dat zelf zou zeggen groet

hans van gestel (60), 15 jaar geleden

Beste mensen, het is inderdaad een nieuwe installatie, dus ook nieuwe verdamper.
Aan de afstelschroeven gaan draaien, heeft denk ik weinig zin want ze hebben hem afgesteld bij de installateur enkele weken geleden en hij rijdt perfect op gas de rest van de dag. Met die afstelschroeven gaan "spelen" leidt volgens mij alleen maar tot ellende.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten

kleijn (0), 15 jaar geleden

klopt helemaal was ook enkel bedoelt als sugestie denk dat ze hem even opnieuw af moeten stellen groet willem2

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Vroeger zat op de oude gasinstallatie's en systeem om tijdens de koudstart de gastoevoer te verrijken. Zit dit ook op deze installatie ,en werkt dat dan wel goed?

Hans

tony123 (0), 15 jaar geleden

hans .
ik weet niet of je ondertussen de oplossing hebt gevonden?
maar hij moet gewoon perfect kunnen starten op lpg ook winters alleen als het - 10 tot -15 wordt is het wat moeilijker.
als je je onstekingsdelen allemaal echt goed hebt moet het gewoon kunnen.
probeer eens s morgens eerst 2 maal 3 seconden op contact te zetten en daarna pas echt starten je zal zien een wereld van verschil.
gr tony

hakeemolajuwon (0) PRO, 15 jaar geleden

Het lijkt erop dat bij de koude start een afgesloten chokeklep voorkomt dat gas in de motor kan komen. In principe moet een motor, ongeacht het weer op gas kunnen starten.

tony123 (0), 15 jaar geleden

hakaanjolow.
ik rij al jaren met een 280 carburateur op lpg met de chokekleppen gewoon gemonteerd .
er zijn mensen die adviseren om ze er af te halen maar is absoluut niet nodig is mijn ervaring .
als tenminste alles van de carburateur in goede staat is .
maar ik weet niet of han een k jetronic heeft of een carburateur uitvoering.
gr tony

vraagje (0), 15 jaar geleden

ik zal ,standaard gewoon op benzine starten in de ochtend dat is tevens goed voor de rubbers enz enz van de caberateur (injectie)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.