auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz VITO 111 CDI: Storingscode p0471 probleem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: w639, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 85

Dag beste heren,

Ik heb hier een probleem met een Vito busje dat maar niet opgelost geraakt en begin er moe van te worden,,

Wagen verliest sporadisch zijn vermogen en het motorstoringslampje komt te voorschijn. Enige code die boven komt drijven is een p0471 /uitlaat druksensor, bereik.

indien er geen probleem is rijd en draait het ding als een Zwitsers klokje, als het motorstoringslampje aangaat blijft dit ook zo enkel is er niemand meer thuis in de paardenstal als je op de gas gaat.
toerental blijft vrij, en heeft dus geen begrensing dat wijst op een serieuze storing

Het probleem komt en gaat en doet zich dus niet altijd voor wat mijn vermoeden van een verstopte roetfilter doet wegnemen..Anders zou je dit constant moeten voorhebben vermoed ik ?Maar dat er dus iets aan het misgaan is ,is wel duidelijk.

Wat heb ik reeds vervangen..

turbodruk omvormer sensor
uitlaat druk sensor
Turbo
alle darmen zijn gecontroleerd op scheuren etc..

we zijn al een kleine 2 ruggen armer en het probleem is nog steeds niet opgelost.

Iemand een idee wat het volgende is waar naar te kijken, want zo schiet het natuurlijk niet op om er enkel euro's te te smijten "om te proberen"

roetfilter, egr ?

Enige tips zijn welkom


Dank bij voorbaat, en prettige feesten aan ieder gewenst.

Geplaatst door

nerio (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze Vito heeft al een roetfilter toch? Zit het roetfilter niet verstopt? Of is er misschien een probleem met de drukverschil sensor?

Klopt er is een roetfilter aanwezig op het busje, druksensoren zijn beide reeds vervangen (turbodruksensor en uitlaat druksensor van de roetfilter)

Moest de roetfilter verstopt zitten zou het probleem toch aanhoudend/ constant moeten voorkomen veronderstel ik, wat dus niet het geval is. is een probleem dat sporadisch komt en gaat .

De oude turbo die vervangen is, was ook nog in perfect werkende staat, had geen ''op het eerste zicht'' slijtage of axiale beweging op de as. De uitlaatzijde van de turbo was ook betrekkelijk proper qua roetaanslag. Ik heb al ergere gevallen tegen gekomen in ieder geval op turbo's.

nerio 0

7 jaar

Meestal is het probleem dan constant aanwezig idd, alleen als het filter nog niet helemaal verstopt zit kan het zijn dat de waardes alleen af en toe buiten de tolerantie vallen.

Drukverschil is uit te lezen, als deze waarde teveel oploopt weet je dat er iets met het roetfilter is.

Zit er bij deze auto een uitlaatgastegendruksensor gemonteerd? Deze wil ook weleens vervuilen.

De uitlaat druksensor is vervangen geweest, die meet de waarde tussen ingang en uitgang roetfilter.


Ik zal het eens bekijken de komende dagen of ik ergens zo een druksimulator vind op mijn uitleesapparaat, anders zal ik de roetfilter eens verwijderen en visueel inspecteren om toch zeker te zijn..

Alvast bedankt om mee te denken.

nerio 0

7 jaar

Nee, die bedoel ik niet :-)
Er kan ook nog een uitlaatgasTEGENDRUKsensor op zitten. Die zit meestal in de buurt van de EGR-klep. Op de personenwagenuitvoeringen zit deze sowieso. Bij de Vito weet ik het niet zeker, maar de foutcode wijst wel ook die kant op.

Aha, ok..nee die is idd niet vervangen.. ik zal daar eens naar zoeken morgen, zal er waarschijnlijk idd wel opzitten. die 2.2 cdi motoren zitten bijna in elk type dus die zal die ook wel hebben ..

goede tip .. ik bekijk het zo snel mogelijk en kom erop terug. Bedankt alvast voor het meedenken !.

nerio 0

7 jaar

De motoren zitten idd in verschillende modellen, maar de uitvoering kan net wat anders zijn. Heeft o.a. te maken met de euro-norm en eu-norm die anders is voor bedrijfsauto's en personenauto's.

Deze tegendruksensor vervuild vaak nogal eens. Dus het zou zomaar de oorzaak kunnen zijn.

Goed, ik heb de uitlaatgas tegendruk sensor eens gedemonteerd en gereinigd met enkele wattenstaafjes. Er zat idd wel wat roetopstapeling in idd .. Ondertussen het onderdeelnummer ook genoteerd om een nieuwe te bestellen. Ondertussen kan de oude de komende dagen misschien een indicatie geven of het opgelost is of niet. Ben benieuwd.


Moest het opgelost zijn of net niet kom ik het alsnog even melden.


Alvast super bedankt voor de goede tip JagerAutomotive.nl.. top man.

Prettige dag gewenst!

nerio 0

7 jaar

Laat maar weten hoe het afloopt!

Twee dagen later, ..Nieuwe uitlaat tegendruksensor gemonteerd en al brand het motorlampje niet meer , toch blijft de p0471 hardnekkig terug komen nu en dan.

Begin er de moed bij te verliezen eerlijk gezegd.

nerio 0

7 jaar

Heb je ook de adaptiewaardes gereset in het cdi?

Nee, wist niet dat dat moest, maar denk ook niet dat dat lukt met mijn uitleesapparaatje..

Kan ik bvb de batterij een 20min afkoppelen om die waardes te resetten ? Of wordt het een noodzakelijk bezoekje aan een dealer.

Dank u.

nerio 0

7 jaar

Ik denk wel dat je het echt met de uitleeskast moet terugzetten.

Even een kleine update voor het probleem ..


Ik denk 99.9% zeker de oplossing gevonden te hebben..Na lang zoeken en piekeren hoe die sensor eigenlijk werkt viel ineens mijn euro dat als die sensor lucht of druk moest meten er ook ergens een gat/aanvoer moet zijn voor die lucht uiteraard.. Dus eens met een dun buisje aan het pulken geweest in dat gat en ineens voelde ik een kleiner gaatje onderaan. Daar beginnen in pulken en ik ging steeds dieper. Beetje remreiniger erbij gespoten om de boel los te weken en na enkele pogingen ging dat buisje steeds dieper. dan eens een boortje genomen en met de hand het gat vrijgemaakt van roet..toen het boortje te kort begon te worden een stuk staalkabel genomen en verder geduwd en ineens was de spanning volledig weg en zat ik in de kamer waar de egr klep zich bevindt..M.A.W het kanaal voor de druksensor zat compleet vol met roet. Wagen is nu reeds 3 dagen aan het rond rijden zonder terug komen van enige foutmeldingen en de trekkracht is volledig terug zoals het hoort..

Ik voeg een foto bij waar op aangegeven staat wat ik bedoel..Zal direct duidelijk worden.





Bij deze dus opgelost ! Nogmaals dank aan JagerAutomotive.nl voor het meedenken..

nerio 0

7 jaar

Hallo ik sta net op het punt om deze bus te kopen was het probleem ook echt opgelost met dit gaatje vrij maken? Want bij de test rit bij de garage sprong ( toevallig ) het lampje aan met storing P0471 Uiteraard wilden ze dit repareren want het was alleen een incorrecte sensor die stuk was... Ik heb hier een beetje een onderbuik gevoel bij Dus hoor graag wat ik kan doen

Als het een wagen is met garantie kan je het risico misschien wel nemen..dan moet de garage maar instaan voor een oplossing.Als je buik gevoel niet 100%is ,gewoon verder kijken zou ik zeggen.. wie tijd heeft komt de juiste wel tegen.👍 Succes alvast

nerio 0

4 jaar

beste,

DPF SENSOR al vervangen ?

vw cabrio 0
badge

4 jaar

Ja die was ook vervangen als ik mij nog goed herinner.elke sensor in het complete systeen was vervangen inclusief ook een nieuwe egr klep etc..Het is reeds 3 j geleden maar naar ik mij kan herinneren was alles vernieuwd wat vernieuwd kon worden 😊, na het doorprikken van die luchtkamer waren de problemen opgelost voor een hele poos. Ongeveer een jaar later Bij koeler weer kwam het euvel terug opduiken en is de wagen gewoon ingeruild voor een nieuwe . We hadden geen zin meer om nog meer geld En kopzorgen in het ding te investeren. Hij had perfect zijn dienst bewezen door de jaren heen tot dit probleem de kop op stak en het werd toch tijd voor iets nieuws met de recente idiote milieu regelgevingen in de steden.

nerio 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.