Mercedes-Benz E-Klasse: temperatuur motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220cdi

Hallo,mijn motor van mijn e klasse 220 cdi komt niet goed op temperatuur,blijft altijd hangen rond de 70 graden celcius.
Kan dit duiden op een slechte thermostaat?of wordt de temperatuur elektronisch geregelt?waar zit de thermostaat of regelklep?
Bij voorbaat dank

dannybenz

Geplaatst door dannybenz (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

dannybenz (0), 17 jaar geleden

weet er echt niemand een oplossing of heeft er iemand ook ervaring met dit probleem?

DJ2328 (0), 17 jaar geleden

Gewoon thermostaat vervangen, dan kun je gelijk informeren bij welke temparatuur die open gaat.
Thermostaat van het merk Berendsen zijn goed.
Bij de cdi kun je volgens mij ook een thermostaat monteren die bij voorbeeld bij 90 graden open gaat.

mvg DJ

pistachken (0), 17 jaar geleden

heb dit probleem ook bij mijn vito 112cdi , na overleg met een werknemer bij
MB blijkt dit bij de meeste vito's zo te zijn. het duurt lang voor hij op temperatuur komt ( ongev. 70°) en daar schommelt hij op en af met 5° als ik traag rij en onbelast , ook afhankelijk van hoeveel wamte ik vraag in de cabine . als ik sportiever blijf rijden hang ik rond de 75° . maar als ik de bijverwarming die onder de wagen hangt van in het begin inschakel gaat alles gewoon in een versneld tempo maar blijf ik toch steken rond de 78°. aangezien die extra verwarming ook met diesel loopt is mijn verbruik hoger . moet ik mij neerleggen bij de uitleg van de MB-man of klopt er iets niet . graag reactie van vito-rijders en aanverwanten

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

de cdi motor heeft een verwarmingselement die de motor op temperatuur moet brengen ( is niet de standkachel) deze is waarschijnlijk defect

pistachken (0), 17 jaar geleden

hallo nic , alvast bedankt voor de reactie . kun je me een beetje op weg helpen a.u.b. (ben maar een hobby-doe-het-zelf-manneken met toch al enige ervaring)
Waar vindt ik dit element en kan er iets gemeten worden om te chekken of het probleem zich daar situeert.Wat moet er eventueel gedemonteerd worden?Is er een zekering die ik kan kontroleren?
Volgens mijn info zit er in de nieuwe CDI's personenwagens een systeem kant en klaar (kan je dus ook niet op en af zetten zoals bij de vito)
Wat is dan uiteindelijk de bedoeling van wat jij zegt de "standkachel"
Ik begin zo wat alles door elkaar te zwieren denk ik , en begrijp net geheel niet meer !!!Wat dient voor wat !!!

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

het verschil van de voorverwarming en de standkachel zit in het volgende De standkachel is een extra verwarming die je vooraf kunt instellen bijvoorbeeld als je sòchtend om 7 uur naar je werk moet stel je de standkachel in op 6.45 uur er zit dan een verbrandingsunit in net als je cv ketel thuis die op dat tijdstip wordt aangezet en dan je koelsysteem gaat verwarmen als je in je auto stapt om 7 uur is deze dus al lekker warm.

De voorverwarming van je motor welke op alle cdi motoren zit is er voor om te zorgen dat de motor na de start snel op bedrijfstemperatuur is. Dit is nodig omdat door het hoge rendement van de motor deze weinig warmte produceert en het dus heel lang duurt voordat de motor op temperatuur is als tie al op temperatuur komt tijdens koude winters er is dus hulp nodig d.m.v een elektrisch element. deze werkt alleen als dynamo laad anders trekt hij je accu snel leeg.
waar dit element zit is afhankelijk van motortype. meestal zit deze zwarte box links naast het blok onder inlaatspruitstuk er zitten 2 waterslangen een dikke stroomkabel en een dunne stuurkabel met stekker op. Het is een heel verhaal maar ik zou hem eerst maar eens uit laten lezen de dealer kan hem testen en dan heb je duidelijkheid of hij inderdaad stuk is.

pistachken (0), 17 jaar geleden

dag nic,bedankt voor de heldere uitleg.Ik rij al een jaar met een particuliere 2dé-hands vito en ben content dat er weer een en ander van zijn geheimen naar boven komt . Ik zal hem maar eens laten uitlezen . Misschien komen we er dan ook op uit "waarom" het aanslaan van de motor langer duurt als hij warms is t.o.v.
dat hij koud is. Mag ik nog een vraagje : hoe stel je de standkachel in dat hij een kwartier voor vertrek opslaat . Nu plaats ik een winterdeken voor het raam want helaas is mijn vitootje nen "buitenslaper". Ik heb voor zover ik weet alleen maar een op/af schakelaar ter hoogte van de knoppen "airco & restwarmte".

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

dit staat exact omschreven in je handleiding

pistachken (0), 17 jaar geleden

bedankt, ik hou "problemcar" op de hoogte van het verloop , dit zal evenwel na het eindejaarsverlof zijn want vandaag is het onze laatste werkdag (yihaa......!!!!)
en privé heb ik nog geen internet.
VOOR IEDEREEN de beste wensen en mocht 2007 een gezond en vruchtbaar jaar worden !!!

dannybenz (0), 17 jaar geleden

heb mijn thermostaat vervangen door een originele van mercedes en motor komt nu terug perfekt op temperatuur
bedankt dj2328!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.